Saisinko huomiosi?

Kirjoittaja: Ida Kwok

28 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Saisinko huomiosi?

Lähdeteoksen kirjoittaja: Perttu Pölönen

Teoriapisteet: 2

Tämä on todellakin kirja, jonka jokaisen somenkäyttäjän pitäisi lukea. Itse sain inspiraation kirjan lukemiseen Vengan kirjatreeneistä, jonka aiheena oli tämä kirja. Treenit avasi silmiäni ja halusin päästä lukemaan kaiken mitä ei ehditty treeneissä käsitellä. Kirjassa avattiin selkeästi sitä, miten teknologia toimii, ohjaa käyttäytymistämme, arvojamme ja miten voimme estää sen vallanottoa omassa elämässämme. On hullua ajatella, että käytämme internettiä ja medioita päivittäin, mutta harva meistä siltikään osaa vastata kysymykseen, miten internet toimii.

Sosiaaliset mediat on luotu yhdistämään ihmisiä, ja löytämään uusia tapoja viestiä. Nykypäivänä sosiaalisessa mediassa on myös varjopuolensa, jotka luovat valtavia yhteiskunnallisia ongelmia. Nykypäivänä koko maailma pyörii sosiaalisen median ja teknologian ympärillä, ja on tärkeää opettaa sen käyttöä jo lapsesta alkaen. Teknologia mahdollistaa lapsille uusia tapoja oppia, kommunikoida ja voi vähentää yksinäisyyttä. Se on tulevaisuuden työkalu, jonka käyttö on välttämätöntä oppia. Omassa lapsuudessani sosiaalinen media ei ollut arkipäivää, ja olen onnellinen ettei ollut. Nykypäivänä yhä nuoremmat lapset pääsevät vapaasti käyttämään Tiktokkia, Instagramia ja muita alustoja, ja enkä osaa edes kuvitella mihin kaikkeen alustat vaikuttavat kasvavalla lapsella. Kirjassa painotettiin tasapainon löytämistä, ja teknologian käyttöä terveellisellä tasolla. Mediakriittisyys on ehdottomasti myös asia, jota tulee opettaa jo lapsesta lähtien. Somesta saa usein epärealistisen kuvan muiden elämästä, joka johtaa oman elämän vertailua muihin. Itsekin syyllistyn jakamaan someen usein vain pinnallisia, kivoja muistoja ja parhaita paloja elämästäni.

Sosiaalinen media ohjaa elämäämme. Käyttäytymiseemme, ja päätöksiimme vaikutetaan huomaamattomasti mutta tietoisesti pienillä asioilla, kuten sanamuodoilla. Algoritmi muuttaa identiteettiämme syöttämällä meille oletuksia mielenkiinnon kohteistamme, suosituista mielipiteistä, trendeistä ja ulkonäköstandardeista. Tämä sai minut miettimään, hallitseeko oma algoritmini minua syöttämällä minulle mielipiteitä ja mielenkiinnon kohteita jotka omaksun, vai onko ne oikeasti osa minua.

Oma somen käyttö

Olen koukussa someen, ja sen myöntäminen hävettää. Pidän puhelintani lähes aina käden etäisyydellä, ja ruutuaikani on aivan liian korkea. Tämän reflektion kirjoittamisenkin aikana olen kurkkinut puhelintani ja se on vienyt keskittymiseni muutamaan kertaan. Kun puhelin piippaa, katson heti kenellä on asiaa minulle ja koen tarvetta olla kokoajan tavoitettavissa. Olen tietoisesti kiinnittänyt huomiota omaan puhelimen käyttööni ja huomannut sen jälkeen positiivisen vaikutuksen päivittäiseen arkeen. Aikaisemmin otin usein puhelimen ensimmäisenä aamulla käteen, kun taas nykyään annan itselleni aikaa herätä ilman sosiaalisen median tietoähkyä. Olen myös asettanut puhelimestani automaattisesti ”omaa aikaa” viikonlopuilla ja arkisin illoille. Aina ei tarvitse olla tavoitettavissa ja vastata jokaiseen viestiin heti. Olen huomannut myös, että keskittymiskykyni on huonontunut erityisesti Tiktokin käytöstä. Ei mikään ihme, kun välillä uppoutuu selailemaan muutaman sekunnin videoita ilman ajantajua. 

Sosiaalisessa mediassa on varjopuolien lisäksi myös paljon hyvää. Aivottoman selailun lisäksi etsin tietoa ja inspiraatiota somesta, opettelen uutta, pidän yhteyttä kavereihini ja perheeseen, seuraan muiden arkea ja jaan omaani. Mielestäni kaiken ytimessä on tietoisuuden jakaminen, ja hyvä alku tälle oli Vengan treenit tästä kirjasta. Voin ehdottomasti suositella kirjan lukua ja itsensä muistuttelua teknologian järkevästä käytöstä. Jokainen on itse vastuussa siitä, mille antaa oman huomionsa.

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

5 tähden asiakaskokemus

Vahva asiakaskokemus on kaikki kaikessa, sillä asiakas on useimmiten oikeassa ja äänestää lompakollaan, jos ei palvelu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti