Kokeilukulttuuri

Kirjoittaja: Juho Väre

12 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Kokeilukulttuuri

Lähdeteoksen kirjoittaja: Alho, Terhi

Teoriapisteet: 0

Johda kasvua joka päivä

Rohkeutta tarvitaan lisää. Muistan tilanteita lapsuudestani, kun vain tiesin pystyväni johonkin, vaikka aikuisen silmin idea olisikin näytti korkealle kurottamiselta. Silti, koska minulla ei ollut hävittävää enkä miettinyt omien kasvojen menettämistä, ei tullut mieleenkään olla yrittämättä.

Nykyään tämmöinen rohkeus liittyy arkisiin asioihin ja semmoisiin kokeiluihin, joista ei olisi mitään seuraamusta epäonnistuessa, joten tästä päätellen riskinsietokykyni on ottanut kolauksen. Olkoon siihen syynä useampi peräkkäinen epäonnistunut yritys tai itseluottamuksen puute. Kuitenkin tiedostan, ettei tilanne voi jatkua näin, jos haluan olla tunnistettu rohkeista kokeiluista.

Ota vastuu kokeiluista

Kirja sanoo, että ”Kokeileminen vaatii päätöksiä pitkin matkaa. Täytyy päättää, mitä kokeillaan ja paljonko kokeiluun käytetään aikaa ja rahaa. Kun kokeilu on tehty, päätetään, miten oppeja hyödynnetään ja jatketaanko kokeilemista”.

Itselleni tulevaisuus tuo eteen vastuunottoa. Aloitin sillä, että johdin ja otin kopin meidän osuuskuntamme brändinsynnyttämisestä. Kyseessä oli ensimmäinen maanantai syysloman jälkeen, eli kaikilla olisi todella paljon muutakin tehtävää, lisäksi synnytys kesti 8 tuntia eli siihen meni isoin osa aktiivisista tunneista päivässä.

Isoin riski oli koko tiimin ajantuhlaaminen ja synnyttämisen sijaan, brändin sekoittaminen. Sekalainen yrityskulttuuri ja jatkuvat kysymykset olivat ärsyttäneet minua pidemmän aikaa markkinointitiimissä, joten halusin ottaa riskin selvittääkseni nämä.

En tietenkään suoriutunut synnytyksestä ilman muiden apua, mutta pieleen mennessä loka olisi tullut minun päälleni. Olen alkanut ymmärtämään sen, että ei haluamiani kokeiluja toteuteta, jos en itse ota vastuuta niistä. Kirjoitettuna asia on yksinkertainen, mutta arjessa tämmöisen päättäminen on iso kynnys, varsinkin jos olet ainoita, joilla on oikeasti palo toteuttaa kokeilu.

Päätöksen tekoon vaikuttavat ennakkoluulot

Kirjassa kohta ”Henkilö, joka on ollut mukana tekemässä päätöstä, ei pysty tekemään jatkopäätöstä puhtaalta pöydältä”. Ohjasi minua Brändisynnytyksen jälkeisessä toiminnassa.

Markkinointitiimin päällikkö jakoi kaikille vastuu alueet synnytyksessä kerätystä materiaalista, ja kaikki ryhtyivät hommiin jalostaessaan esimerkiksi visiota ja missiota brändikirjaan sopiviksi. En siis lähtenyt johtamaan jalostus kohtaa vaan otin askeleen taaksepäin ja annoin muille tilaa jalostaa tietoja eteenpäin brändikirjaan.

Halusin brändikirjan olevan heidän näkemyksensä näköinen, jotka seurasivat synnytystä sivusta ja osallistui eikä minun näkemykseni mukainen, joka oli mukana johtamassa synnytystä. Kuitenkin haluan nyt valmiin tuotoksen jalostaa hienoksi ja oppia siitä, joten olemme sopineet tapaamisen markkinointi ja graafikko ammattilaisten kanssa, jotka voivat jakaa mielipiteitään ja mahdollisesti avata asioita, joita emme ole tajunneet ajatella.

Kun jokainen oli tehnyt jaetun osuutensa, niin tapasimme yhdessä lisäämään nämä tuotokset brändikirjaan, jossa saimme vielä jokaisen viimehetken mielipiteet asioista ja yhteisen lopputuotoksen.

Kokeilevan toimintavan rakentaminen

Kyseisessä luvussa kerrotaan, että ”Malli, joka toimii erinomaisesti yhdessä organisaatiossa, ei välttämättä toimi lainkaan toisessa”. Auttaa siirtymisessä tässä reflektiossa brändisynnytyksestä projekti Guudiin.

Projektin pohjatarkoituksena on luoda asiakkaan haluama teksti, kuva tai logo haluamaansa tekstiiliin, esimerkiksi T-paitaan. Kyseisellä liiketoiminta mallilla löytyy Suomestakin muutamia toimittajia, jotka tekevät liiketoimintaa isosti.

Koska olemme markkinoilla pienimmästä päästä oleva toimija, antaa tämä paalupaikan toteuttaa rohkeita kokeiluja, sillä menetettävää ei ole yhtä paljon.

Markkinointi on yksi tämmöinen, sillä pää asiakaslähde on puskaradio. Hoitaessamme asiakkaan tilauksen hyvin, suosittelee hän meitä tutuilleen ja niin edelleen. Kuitenkin, koska ryhmässämme on kiinnostusta niin voimme kokeilla uusia ja leikkimielisempiä tapoja markkinoida yritystämme. Emme tarvitse maksettua asiallista markkinointia saadaksemme asiakkaita, vaan uskallamme lähteä kokeilemaan hassujakin ideoita.

Yksi suunta myös, johon on kylläkin markkinoilla suunnattu, mutta haluamme tehdä tämän järjestelmällisesti ja tarkoituksella on fanituote kauppa. Meidän ensimmäisen artistimme brändituotteet menevät Noitatohtori artistille/tatuoijalle/somettajalle. Tarvitsi yhden kuvan hänet pitäessä meidän tekemiä tuotteita päällä saadaksemme paljon yhteydenottoja ihmisiltä.

Ensi vuoden puolella lähdemme kehittämään projektiryhmäläiseltä tullutta ideaa toteuttaa fanituotteet ennakkotilaus kampanja sellaisella uuden tyylisellä sivulla, jota tällä hetkellä käyttää pääasiassa aloittaneet suunnittelijat ja graafikot.

Pohdinta

Itse kirja oli todella hyvä, mutta paljon asioista oli niin arkipäivää Tiimiakatemialla, etten lähtenyt niitä sisällyttää tähän reflektioon. Sain kirjasta paljon motivaatiota miettiä kokeiluja mahdollisuuksina ja minulle piirtyi selvä kuva siitä, miten minä olen ainoa, joka vie kokeiluni maaliin.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti