Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Pyry Pelli

8 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille

Lähdeteoksen kirjoittaja: Riku Mattila ja Petteri Lillberg

Teoriapisteet: 2

Halusin pitkästä aikaa lukea kirjan markkinoinnista, sillä markkinoinnin koulutusohjelman treeneissä huomasin, etten ollut hetkeen lukenut markkinoinnin kirjaa. Täten kirjaksi valikoituikin Kestävä markkinointi, sillä kestävä kehitys markkinoinnissa kuulosti mielenkiintoiselta ja tärkeältä aiheelta.

Kestävä markkinointi ja ekologisuus

Kestävä markkinointi on nykyaikainen lähestymistapa, joka pyrkii tasapainottamaan yritysten taloudelliset tavoitteet ja ympäristövastuun. Tämä markkinointistrategia korostaa ekologista kestävyyttä, sosiaalista vastuuta ja taloudellista kannattavuutta.

Isojen yritysten on kannettava oma vastuunsa ilmaston lämpenemisen takia, siksi yksi keskeinen osa kestävää markkinointia on ekologinen kestävyys. Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset pyrkivät vähentämään hiilijalanjälkeään, käyttämään uusiutuvia energialähteitä ja minimoimaan ympäristöhaittojaan. Esimerkiksi yritykset voivat valita ympäristöystävällisiä materiaaleja tuotteidensa valmistuksessa, vähentää pakkausmateriaalien käyttöä ja kehittää tehokkaampia logistiikkaratkaisuja. Muutama vuosi takaperin apple poisti puhelimien pakkauksista laturit, jotta pakkauksen koko pienentyisi. Apple sai tästä liikkeestä paljon kritiikkiä ainakin aluksi, mutta tarkoitusperä tälle liikkeelle oli kuitenkin hyvä. Puhelimien pakkauskoot pienenivät huomattavasti ja näin logistiikasta aiheutuneet päästöt vähenivät. Toinen syy tälle liikkeelle oli myös se, että monella iphonen käyttäjällä löytyi edellisen laitteen laturi ja tarvetta uudelle ei ollut. Minusta tämä kritiikki oli harmittavaa, sillä sen taustalla oli hyvä ajatus. Jälkeenpäin muut puhelinvalmistajat ovatkin seuranneet applen esimerkkiä ja poistaneet laturit pakkauksistaan.

Brändäys

Brändäyksen tärkeys nousee esiin entistä vahvemmin kestävässä markkinoinnissa. Tietoisuus kestävästä kehityksestä ja ilmastonmuutoksesta on muuttanut kuluttajien arvoja ja sitä kautta kulutustottumuksia. Jotta yritys pystyy säilyttämään pitkäaikaisen taloudellisen menestyksen samalla kun se ottaa huomioon ympäristö vaikutukset on sen pyrittävä luomaan omasta brändistään arvokkaampi. Tämä siis siksi, että kuluttajien kulutusta pitäisi laskea, mutta samalla yrityksen liikevaihdon pitäisi kasvaa. Toivon, että olemme menossa suuntaan, jossa kulutus on laskemassa. Tästä seuraa valtavia ongelmia yrityksille ilman hyvää brändiä. Yritykset, joiden liiketoiminta perustuu pelkästään suuren volyymin kärsivät kuluttajien tottumusten muutoksista kestävämpään suuntaan. Tästä syystä monet sijoittajat ovat alkaneet kiinnittää huomiota kestävyysnäkökohtiin sijoitettavan yrityksen valinnassa. Kestävä brändi houkuttelee sijoittajia, jotka näkevät pitkäaikaisen arvon kestävässä liiketoiminnassa. Tämä auttaa yritystä tekemään investointeja innovaatioihin, jotka parantavat resurssitehokkuutta tai lisäävät tuotteiden laatua ja kestävyyttä. Parempi tuote auttaa automaattisesti brändäyksessä ja markkinoinnissa, sillä kun ihmiset ovat tyytyväisiä tuotteeseen he suosittelevat sitä kaverilleen.  Tämä ”word of mouth” markkinointi on yksiä tehokkaimpia tapoja saada uusia asiakkaita. Hyvä tuote on siis myös osa hyvää brändiä.

Viherpesu

Olen nyt kirjoittanut paljon siitä miksi kestävä ja ekologinen brändi on niin tärkeää, siksi haluan vastapainoksi tuoda ikävän ilmiön, joka on seurausta kestävän brändin tavoittelussa. Tämä ilmiö on viherpesu eli kun yritys pyrkii antamaan itsestään harhaanjohtavan vaikutelman ympäristöystävällisyydestä tai kestävistä toimintatavoista, vaikka todellisuudessa sen toimet eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin annetaan ymmärtää. Viherpesu voi näkyä valveutuneelle kuluttajalle esimerkiksi harhaanjohtavana markkinointina. Yritys voi mainoksilla pyrkiä luomaan kuluttajalle vääriä kuvia sen ympäristöystävällisyydestä. Harhaanjohtava markkinointi voi kuitenkin johtaa kuluttajien pettymykseen ja luottamuspulan syntymiseen, jos he huomaavat, että yrityksen toimet eivät vastaa sen antamaa ympäristöystävällisyyden kuvaa. Viherpesun huomaaminen ei myöskään onneksi ole pelkästään kuluttajan vastuulla. Euroopan unioni yrittää valvoa ja estää viherpesua edistääkseen vastuullista liiketoimintaa.

Loppusanat

Monesti tässäkin tekstissä on todettu, että kestävää markkinointia ohjaa vahvasti kuluttajien kasvava kiinnostus vastuullisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita kohtaan. Kuluttajat vaativat nyt entistä enemmän avoimuutta ja vastuullisuutta yrityksiltä. Tietoiset kuluttajat tekevät aktiivisia valintoja, suosien yrityksiä, jotka ottavat vakavasti ympäristö- ja sosiaalikysymykset.

Yritykset voivat hyötyä pitkällä aikavälillä kestävästä markkinoinnista. Ylläpitämällä kestävää mainettaan ne voivat houkutella uusia asiakkaita ja vahvistaa suhteita nykyisiin.

Vaikka kestävä markkinointi tarjoaa monia etuja, on sillä myös haasteita. Yritysten on oltava valmiita investoimaan resurssejaan omaan brändiin ja kestävien käytäntöjen kehittämiseen. Ne joutuvat myös kohtaamaan haasteen tasapainoillessaan taloudellisen voiton tavoittelun ja kestävän toiminnan välillä.

Voidaan kuitenkin todeta, että kestävä markkinointi on välttämätöntä nykyaikaisille yrityksille, jotka pyrkivät menestymään pitkällä aikavälillä. Kestävä markkinointi ei ole pelkästään vastuullisuuden osoitus, vaan myös strateginen liiketoimintapäätös, joka voi tuoda mukanaan uusia sijoittajia ja pitkäaikaista menestystä yrityksille.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti