Keskittymiskyvyn elvystyopas

Kirjoittaja: Daniel Barkane

9 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Keskittymiskyvyn elvystyopas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Huotilainen, Mona Moisala

Teoriapisteet: 2

Joululomalla minulla oli vihdoinkin aikaa istahtaa paikalleen ja keskittyä kunnolla kirjaan. Valitsin Tapun suositteleman keskittymiskyvyn elvytysoppaan. Päätin jo ennen kirjan kuuntelua, että keskittyisin peilaamaan kirjaa jo olemassa olevaan projektiin.

Meidän ruokaprojektimme sisällä hehkuu valtava into sekä selkeä päämäärä. Olemme kuitenkin useampaan otteeseen kamppailut häiriötekijöitä vastaan. Minulle tuli kirjaa kuunnellessani mieleen yksin budjetin laskenta päivä. Meidän oli tarkoituksena laskea Simply gains projektimme budjetti tulevalle 2022 vuodelle. Muistan vielä, kuinka laskenta lähti hyvin käyntiin, mutta hyvin äkkiä se oli pysähtynyt ja olimme siirtyneet keskustelemaan asuntojen sijoittamisesta. Aikakonemaisesti oli kulunut jo 20 minuuttia, ennen kuin projektipäällikkömme huomautti, että pitäisikö meidän palata aiheeseen. Muistan, kun katsoin kelloa ja nauroin, että meillähän on mennyt jo 3 tuntia emmekä ole saaneet vielä edes kokonaiskustannuksia laskettua. Meidän kaikkien keskittyminen oli herpaantunut ja olimme ajautuneet huomaamattamme täysin eri aiheeseen.

Mielestäni projektimme suurimpia kompastuskiviä ovat keskittyminen ja huolellisuus. Yhä useammin palaverimme venyvät ja asioiden suunnittelu tökkii, koska emme keskity ja sinkoilemme joka suuntaan. Koen, että olen osittain syyllinen meidän projektimme heikkoon keskittymiseen. Olen useasti ollut hyvin levoton ja tuonut tätä myös meidän palavereihimme. Ainakin minusta tuntuu siltä, että jos yksi henkilö ei pysty keskittymään niin yleensä se myös vaikuttaa kaikkien toimintaan. Tunnistan olevani sellainen ihminen, joka saattaa helposti hyppiä eri aiheissa ja samalla häiritä koko projektinryhmän keskittymistä. Koen fokukseni olevan myös ailahtelevaa. Minulta löytyy jaksoja, kun olen erityisen keskittynyt ja huolellinen.

Kirjassa mainittiin, kuinka ihan perinteisellä puhelimen käytöllä voi vaikuttaa omaan keskittymiseen. Voiko siis olla, että kykyni keskittyä on heikkoa näinä päivinä, kun olen viettänyt paljon aikaa seuraten puhelimestani muuttuvia pörssi kursseja tai WhatsApp viestejä? Meidän projektissamme on välillä ollut tapana pitää tälläisiä sometaukoja, jossa jokainen on yleensä katsonut puhelinta. Olen kuitenkin huomannut, että juuri nämä yleensä aiheuttavat keskittymisongelmia ja myös ajaa meidät aiheen ulkopuolelle. Voisiko siis jatkossa, vaikka tehdä tälläisen kännykkä parkin, johon jokainen jättäisi puhelimen. Minusta ainakin se voisi auttaa helpottaa kiusausta katsoa puhelinta.

Odotan innolla, mitä uusivuosi tuo tullessaan. Toivon, että menemme eteenpäin projektiryhmänä ja saamme paljon asioita aikaiseksi. Halusin listata mielestäni tärkeitä toimintatapoja, jotka voisivat auttaa meitä saavuttamaan paremman yhteisen keskittymisen ja mahdollisesti helpottamaan jokaista yksilötasolla.

Mitä ottaa käytäntöön?

-Puhelimille oma ”parkki”, joka edes auttaa kiusausta vastaan.

– Selkeä suunnitelma palavereissa.

-Palavereiden tai muun tekemisen ajoittaminen sopiviin jaksoihin esim. (30min – tauko – 30min)

-Sovittu aika kahvi jutteluille.

-Selkeä tavoite päivälle.

Halusin vielä syventyä keskittymiskykyyni ja löysin mielenkiintoisen kohdan kirjasta, jossa kerrottiin, kuinka yhä useampi syntyy diagnoosilla ADHD tai ADD. Nämä ovat keskittymishäiriöitä, joista lähes jokainen on kuullut. Mikä minua kiinnosti erityisesti, oli Minna Huotilaisen kertoma ADT, joka ei ole neurologisesti todettu keskittymishäiriö vaan hiljalleen kehittyvä keskittymisvaikeus. Tämä ei siis ole mikään diagnoosi, koska se ei johdu aivojen rakenteellisesta muutoksesta. Ihminen siis voi hiljalleen ajaa itsensä keskittymishäiriöön. Mietin pitkään voisiko minulla olla tämä lievänä. Kirjan alussa oli lyhyt testi, jossa täytyi vastata muutamaan kysymykseen liittyen keskittymiseen. Näihin vastasin kuta kuinkin näin:

Teetkö usein monta asiaa yhtä aikaa?

Kyllä mm. Ajan autoa ja räplään puhelinta.

Oletko kadottanut kykysi rauhoittua?

Kyllä, koska useasti iltaisin tarvitsen sänkyyn tietokoneen tai puhelimen, jotta voin rentoutua.

Onko nukkumaan rauhoittuminen illalla vaikeaa?

Kyllä. Iltaisin tulen yleensä harjoituksista, jotka ovat olleet raskaat. Sänkyyn maatessa ajatuksen pyörivät ja unen saamiseen kuluu aikaa.

Huomaatko toistuvasti räplääväsi kännykkää leffan aikana?

Tämä oli hauskin. Lähes aina päädyn kelaamaan elokuvaa takasin päin, koska olen missannut jotain tärkeää somettamisen vuoksi.

Tulviiko mieleesi jatkuvasti uusia hoitamattomia asioita?

En muista päivää, kun en olisi murehtinut jostain laskusta, rahasta tai tekemättömistä asioista.

Huomaatko sählääväsi arjessa tai tekeväsi töissä toistuvasti virheitä?

En mielestäni tee useasti virheitä sähläyksen vuoksi.

Tämä testi oli melko huolestuttava, vaikka otinkin sen huumorisesti. Näistä kaikista kuitenkin painavimpana ongelmana keskittymisessäni koin olevan puhelin. Tätä reflektiotakin kirjoittaessani, olen joutunut viemään puhelimen makuuhuoneeseen, että saisin edes yhden virkkeen ennen kuin alkaisin katsomaan Instagram päivityksiä. Tulevaisuudessa olisi siis varmasti hyvä aloittaa keskittymiskyvyn elvytys jättämällä puhelimen käytön pienemmälle.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti