Kaikki markkinoijat on kohderyhmiä

Kirjoittaja: Verneri Anttila

8 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Kaikki markkinoijat ovat kohderyhmiä

Kaikki markkinoijat on valehtelijoita kertoo siitä miten tärkeää on tarinallistaminen markkinoinnissa vai kertooko?

Kaikki on kiinni tarinasta, tarinasta minkä kerrot kuluttajalle ja tarinasta minkä kuluttaja kertoo kaverilleen. Ihmiset rakastavat tarinoita koska tarinat ovat kiehtovia. Koska jokainen ihminen on erilainen ja jokaisella ihmisellä on erilainen ajatusmaailma ymmärtää ihmiset tarinat eri tavoilla. Kuitenkin vain kuluttajan ajatusmaailmalla on merkitystä ja siihen ajatusmaailmaan on erittäin hanakala vaikuttaa. Pitääkin ymmärtää että ei kannata lähteä muuttamaan tarinalla kuluttajan ajatusmallia vaan tarina pitää muuttaa kuluttajan ajatusmallin mukaan.  Tarinan pitää mennä tietyllä tavalla kuluttajan ajatusmalliin.

Markkinoijan pitää ymmärtää että ei ole vain yhtä isoa markkina aluetta vaan markkina alueita on miljoonia. Eli etsi oikea kohderyhmä tuotteellesi ja kerro tarinasi heille. Älä yritä tehdä tarinastasi kaikille sopivia koska jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään. Tarinan pitäisi vahvistaa kuluttajan ajatusmaailmaa eli tarina kertoo jotain mitä kuluttaja jo tietää. Älä ikinä valehtele koska jäät siitä aina kiinni ja menetät luottamuksen kuluttajalta. Kun luottamus on menetetty on se erittäin vaikea rakentaa uudestaan eikä kuluttaja ainakaan jaa valheellista tarinaasi positiivisesti eteenpäin. Näin teet itsellesi vain huomattavaa harmia. Hyvässä tarinassa ei kuitenkaan ole kyse vain faktoista koska se on tylsää. Hyvä tarina antaa jonkin lupauksen olkoon se lupaus sitten rahaa, turvaa tai oikotie. Myös ensivaikutelmalla on erittäin suuri merkitys siihen kiinnittääkö kuluttaja edes huomiota tarinaasi. Ihmisillä on vain rajallisesti aikaa joten kerro tarinasi alusta asti mielenkiintoisena.

Tarinan kertominen on monen tiimiyrittäjän ajatuksissa ajatus siitä että tiimin instagram feedi on kuin yksi iso tarina tiimistämme mutta kelle se on kohdennettu? Meille itsellemme? Meidän ystäville? No asiakkaille tietenkin on kaikkien tiimien todennäköinen vastaus. Mutta Millainen on se asiakas kenelle se tarina kerrotaan. Esimerkiksi instagrammissa tarinan kertominen on yllättävän yksinkertaista mutta sen tarinan muokkaaminen oikeaan muotoon oikealle kohderyhmälle onkin yllättävän hankalaa. Ainakin näin tiimiyrittäjän näkökulmasta. Mielestäni kirja joka periaatteessa kertoo tarinoista kertookin siitä että kohderyhmän löytäminen on erittäin tärkeää. Markkinoinnin kohdentaminen oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan siinä on mietittävää. Mistä löytää keski-ikäiset yrityspamput ei ainakaan instagrammista. Linkedin siellähän niitä pamppuja on ja siellä tulee ilmi tekstipohjaisen tarinan tärkeys koska linkedinin algoritmit eivät tue kuvien levikkiä yhtä vahvasti kuin tekstin. Eli visuaalisuudella ei siellä tee mitään joten tarinan on parempi olla perhanan hyvä.

Mutta miten kohderyhmän etsiminen tulee käytäntöön jos yrityksellä ei ole mitään erillistä tuotetta mitä myydä? Pitääkö silloin miettiä kohderyhmään ennemmin arvoja ja muita yritysten yhtäläisyyksiä. Ja miten tämä viedään osaksi tarinaa joka saatetaan tälle oikealle kohderyhmälle?

You May Also Like…

Heigan asiakkuudenhoitosuunnitelma

Heigalle on tehty vihdoin asiakkuudenhoitosuunnitelma (AHS). Vaikka asiakkuuksia ei vielä kauheasti ole, niin tämä on...

Markkinoinnin uudet 4P:tä

Valitsin Markkinoinnin uudet 4P:tä kirjan mielenkiintoisen takakannen ja julkaisevuuden perusteella. Ajattelin ennen...

Valitse myynnin kasvu

Kyseinen houkutteleva otsikko sai minut innostumaan kyseisestä kirjasta. Haluni kehittyä niin myyjänä, kuin johtajana...

0 kommenttia

Lähetä kommentti