Intohimona brändit

Kirjoittaja: Elina Korhonen

9 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 3

Hyppäsin Vanha Kunnon Kahvilan poppooseen mukaan kesälle 2023, kun projektiryhmässä oli tarve yhdelle tekijälle. Perintöprojekti on aina ollut mielestäni mielenkiintoinen, ja on ihanaa että pääsin vihdoin siihen mukaan. Vanha Kunnon Kahvilan brändi on itselle jo todella tuttu, mutta tulen varmasti syventymään siihen kesän aikana hurjan paljon enemmän. Kahvilan brändi on Jyväskylässä jo aika tunnettu, varsinkin lapsiperheiden ja Mäki-Matin alueella. Oikokadulle leijaileva korvapuustin tuoksu, punainen vanha puinen talo ja hymyilevät kahvilatyöntekijät.

Viime vuonna projektiryhmä teki paljon töitä kahvilan brändin kehittämisen parissa. He sai paljon uutta tietoa kohderyhmästä ja asiakkaista, ja niiden pohjalta teki kehitystyötä. Tänä vuonna halutaan jatkaa tätä, ja ollaankin otettu jo TikTok kahvilalle käyttöön. Halutaan saavuttaa uutta kohderyhmää, nuoria aikuisia, jotka tulisivat esim. kaveriporukalla kahvilaan. Tavoiteltu kohderyhmä liikkuu TikTokissa, joten siksi olikin hyvä aloittaa sisällön luominen strategian pohjalta myös sinne. Sovelluksen käytön päätavoitteena on kasvattaa kahvilan tunnettuutta ja näkyvyyttä. Sisällöllä tuodaan esiin sitä, miten täydellinen kesäkohde kahvila on turisteille. Tehdään myös videosarja siitä, kuinka parhaat korvapuustit syntyvät, ja jaetaan vinkkejä.

Marina Vahtolan käytännönläheinen teos ”Intohimona brändit” auttaa brändin rakentamisessa ja johtamisessa. Kirjassa käsitellään yrityksen brändin merkitystä ja tarkoitusta, ja miten sillä voi erottautua kilpailijoista markkinoinnin keinoin. Siinä käydään läpi myös keskeisimmät brändiin liittyvät käsitteet, mm. brändin identiteetti, arvot, persoonallisuus ja visuaalinen ilme (typografia, värit, logot). Brändityö ei ole mielestäni koskaan valmis, vaan sitä pitää koko ajan kehittää ja uudistaa, jotta pysyy ajan hermoilla. Brändi ei ole vain se, miltä yrityksen somekanavat näyttää. Brändiin kuuluu kaikki yritykset toiminnot ja tekemiset, ihmiset ja asiakkaat. Ainutlaatuinen brändi auttaa erottautumaan muista, mutta sen täytyy myös olla aitoa.

Mitä uutta tänä vuonna?

Ollaan suunniteltu kahvilalle paljon uusia tapahtumia tulevalle kesälle. Halutaan pitää erilaisia tapahtumia eri kohderyhmille, jolloin asiakaskunta kasvaisi. Suunnitteilla on esimerkiksi runoiltama, kuvauspäivä, maalaushetki, rallietkot, brunssit ja hyvinvointipäivä. Hyvinvointipäivän idea syntyi, kun pohdittiin Loventin vuosikelloa. Kahvilalla on aikaisempina kesinä ollut Bambipaku, josta on voinut ostaa lastenvaatteita. Halutaan vähän samalla konseptilla tuoda Loventin vaatteita myyntiin, mutta yhdistää päivään muutakin – joogatunti, meditaatiohetki ja hyvä lounas. Tällöin tapahtumaan voi osallistua niin vanhemmat yksin tai erikseen, lasten kanssa tai kavereiden kanssa. Loventin ja Vanha Kunnon Kahvilan arvot mätsäävät aika hyvin yhteen, joten olisi mahtava tehdä kahden projektin välillä yhteistyötä.

Lahja tuntemattomalle -kampanjan tärkeimpinä tavoitteina on levittää hyvää mieltä, ja mahdollistaa kahvilakokemukset kaikkien saataville. Ennen kampanjan toiminta on ollut suht pientä, sillä vain yksityisasiakkaat on voineet ostaa kampanjakortteja. Tänä vuonna haluttiin laajentaa sitä yritysten pariin, sillä Jyväskylässäkin on monia yrityksiä, jotka haluavat tehdä hyvää. Tässä sille on vielä aika pieni kynnys. Yritykset siis ostavat summalla x lahjakortteja, jotka laitamme ilmoitustaululle kahvilaan. Sieltä tarpeessa olevat voivat napata kortin, ja lunastaa sillä itselleen kortissa lukevan asian (esim. pullakahvit, lounas). Yritykset saavat tästä tietenkin iloisen mielen, mutta myös näkyvyyttä Vanha Kunnon Kahvilan someissa ja lahjakorteissa.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti