Kirjoittaja: Daniel Nylund

15 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Nalle puh ja johtamisen taito

Lähdeteoksen kirjoittaja: Roger E. Allen

Teoriapisteet: 0

Muukalainen, joka kirjoitti kirjan liikkeenjohdosta hyvin tärkeän Karhun tarinoita reflektoiden, ja Älytön Tiimiyrittäjä joka luki sen, reflektoi mitä aikoo tehdä tiedolla, jonka kirjasta sai.

Sanon tämän suoraan. Jokaisen tulevan johtajan kannattaa lukea tämä kirja, ihan vaan kertauksen vuoksi, siitä miten hyvä johtaminen toimii ruohonjuuritasolla. Jos perusteet eivät ole hallussa, niin ei niitä monimutkaisempiakaan käytäntöjä johtamisessa voi ottaa käytäntöön. Havahduin Muukalaiselta (Allenilta), Puhilta ja puolen hehtaarin metsän asukkaiden saaduista opeista, että johtaminen kannattaa oikeasti aloittaa sellaisista yksinkertaisista asioista kuten johtajan työn kuusi tehtävää, tehokkaan kommunikaation säännöt, luotto muiden tekemiseen ja kehittymiseen uskominen. Nämä neuvot tulevat varmasti helpottamaan omaa johtamistyyliä ja sen toteutumista.

Olen kirjaa lukiessani havahtunut oman johtamisen tyylin hyvistä ja huonoista puolista. Uskon ainakin, että annan usein palautetta ja kehun paljon, olen motivoiva johtajana ja näytän hyvää esimerkkiä tekemällä. Havahduin kuitenkin siihen, että saatan usein tehdä asioita erittäin paljon lonkalta, enkä käytä aikaa suunnitteluun. Saatan myös olla vähän liian innokas tekemään kaikkia käytännön hommia kerralla ja jätän delegoinnin liian vähälle. Teen myös varmasti sitä johtaessa, että en anna muiden tehdä ja kokeilla, niin että virheitä mistä oppisi pääsisi käymään tarpeeksi. Uskon vahvasti myös, että saatan luulla tietäväni usein enemmän kuin tiedän. Myös analysointi ja seuranta tapahtuneesta työstä olisi hyvä olla tarkempaa ja ylipäätään dokumentointi.

Olen erittäin hyvin verrattavissa kirjan hahmoon ja varmasti suurimman osan tunnettuun Puolen hehtaarin metsän Tikruun. Pompin suunnasta toiseen, enkä pysähdy kehotuksistakaan huolimatta, olen silti välittävä ja välillä melkein liiankin kiltti. Opin Nallelta ja Muukalaiselta, että muuttua ei tarvitse, mutta on tärkeää tietää omat vahvuudet ja muiden vahvuudet, jotta ne voidaan yhdistää. Tämä ei silti tarkoita tiettyjen töiden kuuluvan vain tietynlaisille tyypeille. Kaikki voivat aina yrittää kehittää itseään eri osa-alueilla. Se on vain halusta ja motivaatiosta kiinni.

Johtajan työn kuusi tehtävää (Roger E. Allen)

Johtajan kuusi tehtävää on kirjassa esitelty kuusiosainen tehtävälista johtajille. Aion nyt käyttää järjestelmää kitaranhuoltoprojektissa jotenkin tällä tapaa. Pystyisin tekemään projektia yksinkin, mutta haluan antaa halukkaille myös mahdollisuuden osallistua projektiin, ja tämä myös helpottaa tavoitteisiin pääsemistä ja motivaatiota suuresti. Näin myös projekti edustaa oikeanlaista liiketoimintaa enemmän.

  1. Tavoitteiden Asettaminen

Kitaranhuoltoprojektissa tavoitteiden asettaminen on helppoa, koska voin vain heittää määrän mitä uskon, että kitaroita on tulossa huollettavaksi. Siihen pääseminen on kuitenkin varmasti vaikeaa. Olen päättänyt, että ennen vuoden loppua tämän projektin alla on huollettu 150 kitaraa eli noin 8000€ myyntiä ja noin 14 000€ liikevaihtoa. Aikaa siihen on reilu kolme kuukautta.

  • Organisointi

Nyt tärkeää organisointia on markkinointisuunnitelman luominen, työntekijöiden hankkiminen akatemialta ja perehdytys työhön mitä he tulevat tekemään joko markkinointi- tai käytännöntyöpuolelta. Markkinointiin olen ajatellut, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan projektiin ja otan kaikilta markkinointi-ideoita myös vastaan, eli haluan, että kaikilla on vapaat kädet markkinointia ajatellen ainakin suunnitteluvaiheessa. Käytännöntöihin pystyn ottamaan 1-5 henkilöä ja keikan suuruudesta riippuen pystyn ottaa 1 tai 2 työntekijää lisäkseni mukaan ainakin tällä hetkellä.

  • Motivointi

Kitaranhuoltoprojektissa motivointi on tietysti tärkeää. Nalle Puh ja Johtamisen taidossa paljon puhuttu hunaja, jota ihmisille voisi kuvastaa rahana on tietysti yksi päämotivaatioista, mutta nyt, kun ollaan oppimassa myös liiketoimintaa niin motivaattorina toimii myös vahvasti uudet opit projektista, yhteiset kokemukset ja ehkä jopa matkailu, jos pääsemme ulkopaikkakunnille töihin.

  • Kehittäminen

Projektissa kehittäminen ei missään nimessä saa jäädä taka-alalle ja jokainen, joka on mukana projektissa, tulee varmasti kehittymään osa-alueessa, missä työskentelee. Tavoitteena on, että jokainen tulee kokemaan uusia haasteita ja pieniä epäonnistumisia, jotka opettavat aina kun niistä päästään yli. Ja haasteet ei Nalle Puhin sanojen mukaankaan saa olla ylitsepääsemättömän vaikeita vaan sellaisia, joissa tekijä pääsee haastamaan itsensä ja tuntemaan onnistumista. Tärkeää on myös se, että teemme yhteistyötä ja autamme niitä, jotka apua tarvitsee, silloin kun sitä tarvitsee.

  • Kommunikointi

Kommunikointia ei jätetä varjoon vaan pidetään huolta, että projektissa kaikki ovat perillä mitä tapahtuu ja miksi, jotta kaikki tuntevat olevansa osana koko projektia, eikä vain yhtä osa-aluetta. Jos vaikka markkinointiosastolla on löydetty uusi hyvä tapa markkinoida se kerrotaan koko porukalle tai jos vaikka kitarahuoltotarvikkeiden tilaus venyy siitä viestitään heti kaikille esimerkiksi kokouksissa tai alustalla, kuten Teams. Myös huonot asiat kuten epäonnistuneesta käynnistä on hyvä kommunikoida, jos siihen on jokin syy miksi ja miten korjata se.

  • Seuranta ja Analyysi

Tämä on ainakin kirjan mukaan liikkeenjohdon tärkeimpiä liikkeenjohdon tekijöitä ja se on myös varmasti totta. Olen itse ollut siinä aina vaan erittäin laiska, mutta asioissa kehitytään ja asiat muuttuvat. Eiköhän nyt ole aika muuttaa asiaa.

Kitaranhuoltoprojektissa on myös tärkeää seuranta ja sitä kautta tehty analyysi. Se voisi olla dokumentti teamsissa kaikista tärkeimmistä projektiin liittyvistä luvuista, kuten huollettujen kitaroiden määrästä. Ehkä myös taulukko, jossa näkyy kuka on myynyt ja kuinka monta huoltoa, mutta pitää harkita vielä onko kilpailu hyvä vai huono asia projektiin osallistujien kesken. Henkilökohtaiset seurannat tulee ainakin näkyville jokaiselle mukana olevalle ja projektipäällikkönä minun on tärkeä pysyä kartalla, miten paljon kukakin on saanut aikaan ja pystyn sillä tavoin antaa palautetta ja kannustaa.

Tehokkaan kommunikaation säännöt (Suoraan kirjasta lainattua)

Laitan tehokkaan kommunikaation säännöt tähän suoraan kirjasta lainattuna, koska ne ovat tärkeä osa hyvän johtamisen ja liiketoiminnan kannalta.

  1. Kommunikoiminen Vaatii tietojen vaihtoa
  2. Kaikkien vaihdettavien tietojen pitää olla mahdollisimman selkeitä ja täydellisiä
  3. Tiedoilla pitää olla merkitystä sille joka ne saa
  4. Varmista aina että viesti on ymmärretty
  5. Tiedot voi antaa monella tavalla. Mitä useampia tapoja käytät, sen selkeämpää ja uskottavampaa. Viestin täytyy kuitenkin olla kaikilla tavoilla sama. On olennaisen tärkeää olla johdonmukainen. Muista: Teot puhuvat Selvempää kieltä kuin sanat.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti