Ilmiön kaava

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

3 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Ilmiön kaava

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Pohjantaival

Teoriapisteet: 2

Kaikki ovat varmasti kohdanneet elämänsä aikana monenlaisia eri ilmiöitä. Ensimmäiset ilmiöt mitä minulla tuli mieleen ovat pokemon go, prime -urheilujuoma, keskustan shellin -50% autopesut ja e-commerce. Kaikista ilmiöistä olin kuullut netistä tai kavereilta, ja usein kun kuulen jotain samasta asiasta monelta eri henkilöltä, mielenkiintoni herää tähän asiaan automaattisesti.

Kaikkia maailman ilmiöitä yhdistää nämä kolme asiaa:

-Sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvaa

-Leviävä tarina

-Lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan

Ilmiöissä usein on keskipisteenä tarina tai tieto kokemuksesta. Tarinan avulla ihmiset pystyvät jakamaan omia näkemyksiään, kokemuksiaan sekä keskustella tunteista ja jopa väitellä asioista. Kaikki nämä tunteiden jakamiset yhden asian ympärillä yhdistävät jollain tavalla ihmisiä, ja onhan yhteenkuuluvuuden tunne ihmisille tärkeää. Tällä tavoin ihmiset kiinnostuvat helposti siitä, mistä muut juttelevat ja jakavat näkemyksiään, jotta voi liittyä mukaan ajatusten jakoon.

Ilmiöillä ollaan saavutettu tietysti paljon muutakin kuin keskustelua, eikä kaikki ilmiöt ole syntyneet vain satunnaisen ihmisen päätöksestä, ilman taka-ajatuksia. Ilmiöiden avulla on mahdollista saavuttaa uskomattomia asioita myös taloudellisesta näkökulmasta, sillä ihmisten välinen keskustelu ja ilmiöt ovat todella tehokasta markkinointia. En olisi itsekään ikinä testannut tätä kyseistä prime -urheilujuomaa ellen olisi kuullut kavereiden keskustelevan niiden makueroista, mikä on pahaa ja mikä ei. Myös sen huono saatavuus sekä kalliit hinnat ovat kulkeutuneet korviini keskusteluista.  

Ilmiöt saavat siis usein aikaan jonkinlaista kaupallista hyötyä tai mahdollisuuksia siihen. Esimerkiksi poikien kanssa projektia miettiessämme huomasimme sähköautojen yleistymisen suomessa, ja tartuimme siihen perustamalla niiden latureita myyvän verkkokaupan. Vaikka sähköautot eivät ole mikään räjähtävä ilmiö, on niiden yleistyminen kuitenkin huomattavaa. Ehkä joskus vielä markkinoille tulee niin ylivoimainen sähköauto, että kaikkien on saatava sellainen, jolloin potentiaalinen asiakaskuntammekin kasvaa.

Mutta voisiko itse sähköautolle.com:ista saada ilmiön? Kirjaa lukiessani mietin samalla minkälaisen ilmiön projektistamme voisi luoda, vaikka emme tarjoakaan sinänsä mitään uutta tai maailmaa mullistavaa. Kirjassa oli neljäosainen kaava ilmiön luomisen keskeisimmistä osista.

Ilmiön luomiseksi tarvitaan:

-Tarina

Hyvän tarinan on herätettävä kuulijan tunteet ja oltava helppo ymmärtää. Näin kuulija innostuu aiheesta, ja todennäkisemmin kertoo siitä myös muillekkin. Tarina ei voi olla monimutkainen, muuten aiheesta saattaa tulla vain rikkinäinen puhelin ja se pysähtyy siihen tai tarinasta ei ole enään ilmiön tekijän kannalta hyötyä.

-Innostujat

Innostujat tuovat bensaa tarinan liekkeihin, ja mitä paremmin tiedät mistä tai mitä kautta tavoittaa samaan aiheeseen kiinnostuneet ihmiset, sitä helpommin innostus saadaan aikaan.

-Vahvistajat

Vahvistajat ovat usein ilmiöissä joku luotettava henkilö, kenellä on jo valmiiksi seuraajakuntaa tai tietoa aiheesta. Kuten esimerkiksi somevaikuttajat ja alan asiantuntijat, joihin ihmiset usein luottavat.

-Jurruttaminen ja uudistaminen

Hyvän ilmiön saamiseksi on sen oltava uudistettavissa. Ilmiön elämisen kannalta on tärkeää, että ilmiö pystyy muuttumaan tilanteen mukaan tai sitä pystytään uudistamaan muuten, ja sillä tavoin innostamaan uudestaan.

Ilmiöt ovat nykypäivänä yleistyvä asia, ja sen hyödyt liiketoiminnassa ovat selkeät. Kirjan avulla sain paljon ajatuksia siitä, miten ilmiön luominen toimii ja miten sitä voi toteuttaa käytännössä.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti