Henkilöbrändi

Kirjoittaja: Juuso Salpakari

3 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Henkilöbrändi - Asiantuntijasta vaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jarkko Kurvinen, Tom Laine & Ville Tolvanen

Teoriapisteet: 2

Pidin vastikään treenit tiimilleni aiheesta henkilöbrändi ja innostuinkin aiheesta sen verran, että päätin lukea Jarkko Kurvisen, Tom Laineen ja Ville Tolvasen kirjoittaman Henkilöbrändi kirjan. Ajattelin, että aihe voisi olla ajankohtainen näin viimeisenä vuotena Tiimiakatemialla, sillä valmistuminen ja työelämä ovat enää kulman takana ja nyt jos koskaan on hyvä aika antaa fokusta ja tehdä tietoisia valintoja oman henkilöbrändin kehityksessä.  

Mikä ihmeen henkilöbrändi ja miksi se on hyödyllinen? 

Henkilöbrändi kuvastaa sitä, miten ihmiset näkevät minut ja millaisen vaikutuksen haluan tehdä muihin. Henkilöbrändi on siis kokonaiskuva omasta persoonastani, osaamisestani, arvoistani ja siitä, mitä tarjoan ammatillisesti ja henkilökohtaisesti. Henkilöbrändi toimii ammatillisen erottautumisen työkaluna, jonka avulla pystyn erottautumaan samalla alalla toimivista kilpailijoistani. Se voi auttaa luomaan oman ainutlaatuisen identiteetin, joka tekee minusta kiinnostavan työnantajien, asiakkaiden ja yhteistyökumppanien silmissä. 

On tärkeää pohtia, millaisen vaikutuksen haluan jättää muihin ihmisiin, erityisesti asiakastapaamisissa. Haluan korostaa omaa persoonallisuuttani niin, että se jättää positiivisen mielikuvan mahdollisille tuleville työnantajille. 

On tutkittu, että ensivaikutelmalla on voimakas vaikutus ihmisten luomaan käsitykseen sinusta ja brändistä. Ensikohtaamisella ihmiset tekevät eniten tiedostamattomia johtopäätöksiä, jotka antavat realistista kuvaa juuri sinusta. Itsestä luotua käsitystä voi olla hieman hankalaa muuttaa, joten koen että ainakin itseni täytyy kehittää omaa itsevarmuuttani. Olen monesti melkoinen jännittäjätyyppi enkä välttämättä saa ensikohtaamisella tuotua realistista kuvaa itsestäni esille.  

Olemme puhuneet Tiimiakatemialla paljon myös LinkedInistä ja kuinka jokaisen olisi hyvä hyödyntää sitä. Olen kokenut sen hieman itseni epämukavuusalueeksi, enkä ole uskaltanut alkaa hyödyntää sen potentiaalia, en vain ole keksinyt mitään järkevää kerrottavaa tai jaettavaa. LinkedInissä on myös valtava potentiaali henkilöbrändin luomiseen. Aktiivisesti sinne ajatusten postailu voi tuottaa tulosta, sillä voit luoda sitä kautta itsestäsi ammattimaisen ensivaikutelman jollekin, jota et ole vielä livenä nähnyt, mutta kohdatessasi hänet joskus hän voi muistaa sinut ja jakamasi ajatukset linkkarissa. Omaa osaamista aktiivisesti ja avoimesti jakamalla saa tehokkaasti lisättyä ihmisten tietoisuutta omasta kyvykkyydestä ja asiantuntemuksesta. Parhaassa tapauksessa voi syntyä jopa vilkasta keskustelua, mikä puolestaan edistää osaamisen kasvua ja luo myönteisen kierteen. Jokaisella asiantuntijalla on potentiaalia rakentaa oma brändiarvonsa ja tätä voi tietoisesti kehittää. Mitä vahvempi brändiarvo on, sitä enemmän on avoimia työmahdollisuuksia, yhteistyöehdotuksia ja yllättäviäkin mahdollisuuksia. Tämä luo pohjan menestyksekkäälle ja monipuoliselle urakehitykselle. 

Tavoitteenani on alkaa tunnistamaan omia vahvuuksiani ja opetella sanoittamaan omaa osaamistani, jolloin pystyn vakuuttamaan omaa asiantuntijatasoani tietyillä osa-alueilla. Tästä tekee tosin vielä osakseen aika hankalaa se, että vielä minulla ei ole tiettyä alaa tai tiettyä kohdistettua ydinosaamista yksittäiseen asiaan. Paljon on kiinnostavia toimialoja, mutta nyt olisi vain valittava oma suunta, johon haluan itseäni brändätä. Olen ollut pidemmän aikaa kiinnostunut asunto- ja kiinteistöbisneksistä. 

 Tapasin vasta pari kiinteistönvälittäjää ja keskusteluissamme nousi esille mielenkiintoisia pointteja liittyen henkilöbrändäykseen. Esimerkiksi kiinteistönvälitysalalla henkilöbrändäys on erittäin suuressa roolissa. Tunnettu firma on brändiltään tuttu ja luotettava, mutta kuitenkin henkilöbrändäyksellä on suurempi voima ja oma henkilöbrändi tällä alalla voittaa firman brändin monin tavoin. Vahva henkilöbrändi auttaa luomaan luottamusta. Ihmiset tuntevat sinut ja tietävät mitä osaat ja millaisia arvoja edustat, he ovat todennäköisimmin valmiita luottamaan ammattitaitoosi pelkästään yrityksen nimen sijaan. Tiedon valtavan määrän kasvaessa ihmiset luottavat entistäkin enemmän vertaisarviointeihin ja henkilökohtaisiin suosituksiin. Työntekijöiden vahvat henkilöbrändit toimivat siten merkittävänä voimavarana yrityksen kokonaiskuvassa ja asiakassuhteiden luomisessa.  

Henkilöbrändi on jokaisella ihmisellä ja se hyvä puoli siinä on, että jokainen voi itse päättää hyödyntääkö sitä vai jättääkö sen vain kokonaan huomioimatta. Henkilöbrändin arvon kasvattaminen lisää merkittävän määrän mahdollisuuksia, joten työelämässä se on jopa tyhmää jättää taka-alalle. Lähdimme tiimimme kanssa treeneissä miettimään jokaiselle omia henkilöbrändejä ja otimme siinä jo pienen askeleen pohdiskeluun omasta itsestä. 

 Hyödynsimme henkilöbrändäysprosessi työkalua, joka piti sisällään: 

  1. Brändi-identiteetin rakentamisen: Kuka olen? Mikä on ydinosaamiseni? Mitkä ovat tavoitteeni? Mitä mielikuvia haluan, että herätän?  
  1. Strategian rakentaminen: Miten saadaan edellä mainitut asiat heräämään? -> visuaalisuus, maneerit, muistettavuus 
  1. Vaikutelmajohtaminen: Päivittäinen strategian noudattaminen 
  1. Reflektointi: -> Mennäänkö oikeaan suuntaan? Ovatko tavoitteet lähempänä? Mitä teen oikein? Mitä tulee muuttaa? 
  1. Itsensä ja strategian kehittäminen: Miten voin toimia vielä paremmin? 

Voin suositella henkilöbrändäysprosessia jokaiselle, joka kipuilee sen kanssa, että kuinka pääsen liikkeelle. Aluksi kohdassa 1. mietitään omaa itseä perusteellisesti omien osaamisalueiden kautta. Luodaan omia tavoitteita ja mielikuvia, joita halutaan muissa ihmisissä herättää omalla toiminnalla. Seuraavaksi siirrytään kohtaan 2., jossa luodaan oma strategia kohdan 1. tavoitteiden saavuttamiseksi. Kohdassa 3. noudatetaan luotua strategiaa ja keskitytään sisäistämään aikaisemmin luotua ja integroimaan asiat osaksi arkea. Kohdassa 4. ja 5. onkin jo reflektoinnin aika, jolloin mietitään, miten on mennyt. Onko suunta oikea, minne halutaan päästä? Muutetaanko jotain vai jatketaanko ennallaan. Lopuksi kehitetään omaa itseämme ja strategiaa miettimällä, miten voin toimia vieläkin paremmin? Mikäli strategiaan halutaan muutoksia, lähdetään kiertämään prosessi uudestaan läpi kohdasta 2. 

En lähtenyt avaamaan tähän omaa henkilöbrändäysprosessia sen kummoisemmin, sillä se on vielä hieman kesken. Sanottakoon kuitenkin lopuksi, että aihe on tärkeä ja aion itse ainakin hyödyntää henkilöbrändiä osana omaa urakehitystäni.  

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti