Vuorovaikutusmyynti asiantuntijatiimien yhteistyötä

2 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Vuorovaikutusmyynti, digiajan ketterä myyntimenetelmä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marko Yli-Pietilä & Mikko Tani

Teoriapisteet: 2

Myynnistäkin on hyvä välillä lukea, vaikka se on minulla aina tökkinytkin. Vuorovaikutusmyynti, digiajan ketterä myyntimenetelmä -kirjasta sainkin aika eri näkökulmaa myyntiin mitä odotin. Se kertoi myynnin metodista, jossa myynti on yhteistyötä asiakkaan kanssa. Tämä oli selvästi menetelmä, joka on tarkoitettu nykypäivän bisnesmalleihin sopivaksi tavaksi voittaa myyntiä edistäviä yhteistyökumppanuuksia. Myyjä ja asiakas olivat lähinnä organisaatioita eikä niinkään yksittäisiä henkilöitä. Ensimmäisenä mietin, että mitä minä tällä nyt teen, kun projekteinakin löytyy vain tuotteen myyntiä eikä isoa yritystä, joka voisi laajoja yhteistyökuvioita solmia. No, vuorovaikutusmyynnistä voi kuitenkin soveltaa ja ottaa osia tämänhetkisiin toimintoihin.

Maailman ja teknologian kehittyessä yksi myyjä ja yksi ostaja ei enää riitä ratkomaan monimutkaisia liiketoiminnan haasteita, joten vuorovaikutusmyynti vastaa tähän sillä, että myyjällä on tukena asiantuntijaverkosto, joka vuorovaikuttaa asiakkaan asiantuntijoiden kanssa ja ratkaisuja muodostetaan yhteistyössä verkostojen kanssa. Asiakkaan ja myyjän tiimien välinen yhteistyö on siis kriittinen osa vuorovaikutusmyyntiä. Prosessi ei pääty siihen, että myyjä saa myytyä ratkaisun, vaan tässä kohtaa luodaan yhteinen kehittämissuunnitelma, jota sitten toteutetaan ja seurataan. Jatkuva yhteinen kehittäminen jatkuu muodostaen myyjän ja asiakkaan välille pitkän yhteistyön. Koin haastavaksi miettiä, mitä tästä kirjasta voisin viedä käytäntöön, koska tuollaisenaan se ei sopisi nyt mihinkään tämänhetkisiin projekteihini vietäväksi. Olisin myös kaivannut enemmän esimerkkejä, millaisissa tilanteissa tuota on käytetty, jotta hyöty myyjälle olisi ilmentynyt konkreettisemmin. Joitakin esimerkkejä oli, missä esimerkiksi kaikki lisäarvo oli jaettu tasan myyjän ja asiakkaan välillä, mutta olisin halunnut vielä selkeämpiä esityksiä siitä, mitä menetelmän käyttö on tuonut myyjäyrityksille.

Jotain sovellettavaa ja ajateltavaa minun tekemiseeni löytyi. Josko menetelmän mukaista tiimien tiivistä yhteistyötä, jossa ratkaistaisiin kokonaisvaltaisesti asiakkaan liiketoimintatavoitteita, en pysty nyt ruveta testaamaan, mutta pitkäaikaiseen tiiviimpään yhteistyöhön voisi asiakkuuksia yrittää suunnata. Jos mietin esimerkiksi Mutjuttimen projektia, tulee heti mieleen se, että emme oikein tehneet mitään asiakkaiden pysymisen eteen. Yritysasiakkaiden yhteydenpitoon ei ollut mitään mietittyä prosessia ja vanhoihin jälleenmyyjiin pidettiin huonosti yhteyttä meidän aloitteestamme. Tähän kyllä vaikutti huonosti mietitty sopimuksemme, joka ei palkinnut meitä vanhoille jälleenmyyjille myymisestä vaan uusien löytämisestä. Puhtaasti myynnin kannalta olemassa oleville asiakkaille olisi kannattanut miettiä joku prosessi, miten heihin ollaan yhteydessä ja mitä lisäpalveluja voisimme tarjota tai miten huolehtisimme asiakkuudesta. Esimerkiksi työntekijöilleen Mutjuttimia ostava asiakas voisi ostaa myös koulutusta tai ohjausta sen käyttöön tai vaikkapa toimistotyöläisen lihashuoltoon liittyvää työpajaa. Voisimme tehdä yhteistyötä jonkun työergonomiaan perehtyneen kanssa ja tarjota isompaa kokonaisuutta työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Brändi- ja markkinointiyhteistyötä voisimme tehdä jälleenmyyjien kanssa eli esimerkiksi joku yhteinen kampanja tai muuta yhteistä markkinointia. Muutakin myynninedistämisyhteistyötä voisi heidän kanssaan tehdä. Jos ei vuorovaikutusmyynnin kaltaista kokonaisvaltaista liiketoimintatavoitteiden ratkaisua tehdä, pystyttäisiin kuitenkin yhdenkin tuotteen ympäriltä kehittää vahvempaa yhteistyötä ja kehittää tuotteen menestyksekästä myyntiä yhdessä. Yhteisessä työpajassa voisimme miettiä, mitä tavoitteita kummankin osapuolen täytyisi täyttää, jotta myynti kasvaisi Mutjuttimien osalta. Lisäksi tuli mieleen vielä huomio, että kuluttaja-asiakkailta kysyimme automaattisesti palautetta, mutta yritysasiakkailta ei, joten sekin olisi tärkeää yhteistyökuvioiden kehittämiseksi. Yhteiskehittäminen tuotteen toimittamisesta olisi hyvä keino myös sitouttaa asiakasta.

Mielenkiintoista oli saada vähän ajatuksia tällaisestakin lähestymisestä myyntiin. En osannut odottaa, että vuorovaikutusmyynti tarkoittaisi noin tiivistä yhteistyötä yrityksien välillä ja tulevaisuudessa ehkä jopa niin laajaa verkostojen yhteistyötä, jotta on mietittävä sen laillisuuttakin muun muassa hintatietojen jakamisen suhteen. Nyt kiinnostaisi nähdä, miten tuo toimii jossain oikeassa yrityksessä ihan käytännössä kaikkine osineen. Omien projektien myynnin kehittämiseen tai omien henkilökohtaisten myyntitaitojen ja myynnin ymmärtämisen kehittämiseen valitsisin nyt ehkä kuitenkin jonkun toisen kirjan luettavaksi, jos olisin takaisin kirjastossa valitsemassa myyntiaiheista kirjaa.

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Vaikutusvalta

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti