Työkaluna eeppinen sisältömarkkinointi  

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

5 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Epic content marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Joe Bulizzi

Teoriapisteet: 3

Miten luot uudenlaisen tavan kertoa tarinan maailmassa, jossa tarinoita on enemmän kuin ihmisiä? Entä miten erotut informaation keskeltä? Ja miten ihmeessä muka onnistut luomaan asiakkuuksia vähemmällä markkinoinnilla kuin ennen? Tämä essee vie mukanaan epic content marketing kirjan sivuille LYS studiosin näkökulmasta.  

Puhumme LYS studiosista sisältömarkkinoinnin toimistona, mutta mitä sisältömarkkinointi oikeasti tarkoittaa?  

Siältömarkkinointi on prosessi, minkä tarkoituksena on luoda sisältöä, joka sitouttaa ja houkuttelee haluttua kohderyhmää. Sen tarkoituksena on joko ylläpitää vanhoja -tai luoda uusia asiakkuuksia. Sisältömarkkinointi ei katso paikkaa tai aikaa. Sitä pystyy hyödyntämään niin perinteisessä printatussa muodossa, sosiaalisessa mediassa, verkossa, kuin puhelimessa. Sitä hyödynnetään muistijälkien jättämisessä, sekä erilaisissa ostopolun vaiheissa.  

“Tarinoiden voima nojaa siihen, että lukijasta ja asiakkaasta tehdään osa tarinaa” 

Miten luoda nykypäivänä sellaista sisältöä, joka samaan aikaan sitouttaa, innostaa ja herättää mielenkiintoa kuluttajissa?  

Sisällön tulee olla haluttua, odotettua ja rakastettua. Sellaista sisältöä tämän päivän maailma vaatii, sisältöä, joka aidosti toimii ja tuottaa halutun lopputuloksen. Usein sisältömakkinointi yhdistetään sosiaaliseen mediaan ja sisällöntuotantoon. Sisältömarkkinoinnin strategia on kuitenkin aina tärkeämpää kuin sosiaalisen median strategia. Toimiva sisältö on sisältöä, jolla saadaan kohderyhmä muuttamaan käytöstään haluttuun suuntaan. 

Sosiaalisen median voima katoaa lähes kokonaan suurimmilla osilla brändeistä jos siitä ei onnistu ottamaan täyttä potentiaalia irti. Sosiaalinen media vaatii jatkuvaa, aktiivista, luovaa, informatiivista sisällön luomista. Sen jakelusuunnitelman tulee olla mietitty ja harkittu. Kilpailevia yrityksiä löytyy maailmasta 100% varmasti, mikä tarkoittaa sitä, että on onnistuttava olemaan näkyvillä – ja tämä onnistuu vain ja ainoastaan laadukkaalla sisältömarkkinoinnin strategialla.  

Miksi sisältömarkkinointi? 

Nykypäivänä ihmiset etsivät tietoa milloin mihinkin kysymykseen ja yleensä se tapahtuu Googlen kautta. Etsit hotellia matkaasi varten, joten vertailet hintoja ja tutkit arvosteluita. Olet hurahtanut urheiluun, joten kuuntelet mielenkiintoista podcastia aiheesta. Tai kun selaat sosiaalista mediaa, jaat ja kulutat itseäsi inspiroivaa sisältöä. Oli kyse sitten mistä tahansa edellä mainitusta, tuottaa se sinulle jonkinlaista arvoa – iloa, inspiraatiota, vastauksia tai uusia ajatuksia. Enää ei osteta vain tuote tai palvelu edellä, nykypäivänä ostetaan enemmänkin ratkaisua ongelmaan.  

Tulevaisuudessa media muuttaa muotoaan siihen, että yritykset ovat mediaa. Kilpailevia yrityksiä syntyy jatkuvasti ja asiakkaasi törmäävät yli 5000 markkinointi viestiin päivässä. Ainoa vastaus siihen, että pystyt pitämään itsesi kuuluvilla ja näkyvillä on sisältömarkkinointi. 

Sisältöä tulisi julkaista aina se ajatus takataskussa “tällä kasvatan liiketoimintaani”. Sisällöntuottamisesta tulisi poistaa se ajatus, että teen tätä koska täytyy. Periaatteessa faktahan sekin on, mutta suosittelen kääntämään sen siihen, että “sijoittamalla laadukkaaseen sisältömarkkinointiin kasvatan tasaisesi ja pitkäjänteisesti yritystoimintaani”. Se on sijoittamista tulevaisuuteen.  

Miten hoivata sisältömarkkinointia? 

On kolme steppiä siihen, miten “hoivaat” sisältömarkkinoinnin strategiaasi. Nämä ovat content aware, thought leader ja storyteller.  

Ensimmäinen eli content aware on tapa luoda sisältöä, jolla aidosti saadaan tuote /palvelu asiakkaiden tietoisuuteen. Tämä vaihe on myös se, missä LYS studios selkeästi on menossa. Pyrimme saamaan Inboundina asiakkuuksia ja tätä kautta luomaan laadukkaita, pitkäkestoisia ja luotettavia asiakkuuksia. Tähän kiteytyy myös referenssit, joilla pyrimme luomaan uusiin potentiaalisiin asiakkuuksiin luottamusta. 

Thought leader vaiheessa johdetaan sitouttamisella. Tämän tarkoituksena on luoda sisältöä, jolla pyritään tavoittamaan ja sitouttamaan uusia kuluttajia perinteisen kohderyhmän sijaan. Tässä vaiheessa myös vaikuttajat nostavat päätään. Tarkoituksena saada konkretian kautta suosituksia tuotteista/palveluista ja tätä kautta helpottaa kuluttajan ostopäätöstä.  

Viimeisin vaihe, muttei todellakaan vähäisin on “storytelling” vaihe. Kiteytettynä sen tarkoitus on sitouttaa, viihdyttää ja opettaa kuluttajia – luoda niin sanotusti aitoa arvoa. Se herättää mielenkiintoa uusissa asiakkaissa ja sitouttaa vanhoja. Sen tarkoituksena on luoda vieläkin parempia asiakkuuksia.  

LYS studios  

“LYS studiosin kanssa kilpailevia yrityksiä on paljon, jolloin erottuvuustekijät korreloivat suoraan asiakkaiden määrään. Meidän tulee olla johtava ekspertti jollain alamme osa-alueella.” 

Tällä hetkellä LYS studiosin markkinointi on todellisuudessa vasta alkanut. Aikaisemmin julkaisimme informatiivisia postauksia, mutta ilman sen suurempaa päämäärää. Ajatuksena on ollut vain “olla aktiivinen”.  

Listasin ylös, missä meillä etenkin on vielä kehitettävää sisältömarkkinoinnin parissa. 

  1. Emme aina muista kenelle todella tuotamme sisältöä ja miksi. Pelkkä aktiivisuus kun ei enää riitä. Siksi meidän tuleekin pysähtyä vielä tarkemmin sisältöstrategiamme pariin. Millaista sisältöä millekkin kanavalle ja miksi. Mitä aidosti tavoittelemme?  
  1. Olemme asettaneet riman liian matalalle. Näin kilpailulla alalla, millä me olemme, tulisi sisältömme olla jokaista kilpailijaa parempaa. Kysymys kuuluukin “miten voimme olla luotettava tekijä alallamme, jos kilpaileva yritys tekee asiat paljon paremmin?” 
  1. Emme astu pois mukavuusalueeltamme riittävän usein. Vaikka informatiiviset ja uudet aiheet välillä vaativat meiltä paljon taustatyötä, tulisi meidän uskaltaa julkaista sellaista sisältöä useammin, vaikka lukemamme olisi meillekkin aivan uutta.  
  1. Meillä ei ole sisällön luojaa/omistajaa. Jaamme tehtävät toistaiseksi puoliksi, mikä tarkoittaa sitä, että vaihdamme kuukauden välein vastuutehtäviä. Tässä on paljon hyvää, mutta mitä tulee sisältömarkkinointiin, voi tämän roolin vaihtaminen tuottaa myös harmia.  
  1. Olemme liian hitaita. Luomme liian vähän sisältöä kanavillemme tällä hetkellä. Tähän on kuitenkin tulossa muutos – kiitos laadukkaan kuvapankin.  
  1. Sisällöntuottaminen on epäsäännöllistä. Tällä hetkellä virallisia julkaisupäiviä ei ole vielä luotu kuvapankin puutoksen takia. Se, ettei ole valmista materiaalia, mitä julkaista tuottaa epäsäännöllisyyttä ja epävarmuutta. Tähänkin onneksi tulossa muutos lokakuun alussa, kun kuvauspäivä on saatu varmistettua.  
  1. Meillä ei ole määriteltynä aihealuetta, jolla olemme “eksperttejä”, mikä on myös ymmärrettävää ottaen huomioon, että olemme luoneet yritystoimintaamme niin vähän aikaa. Tämä kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, sillä kilpailevia yrityksiä on paljon, jolloin erottuvuustekijät korreloivat suoraan asiakkaiden määrään. Meidän tulee olla johtava ekspertti jollain alamme osa-alueella.  
  1. Luomme varasuunnitelmia. Tällä tarkoitan sitä, että epäsäännöllinen sisällöntuotanto ja puuttuva kuvapankki luo tilanteita, jolloin julkaisemme sisältösuunnitelman ulkopuolelta materiaalia. Tämä aiheuttaa sen, että hyväksymme hiljaan, ettei meillä vielä ole tarvittavaa kuvapankkia ja poikkeamme suunnitellusta.  

LYS studiosin yleisö – millainen on ostajapersoonamme? 

  1. Mihin asiakas priorisoi? Asiakkaamme priorisoi tällä hetkellä aikaansa enimmäkseen myyntiin ja olemassa oleviin asiakkuuksiin. Heidän sosiaalisen median markkinointi on kärsinyt huomion puutteesta ja sen huomaa laadusta, sekä epätasaisuudesta. Kuitenkin sisältömarkkinointi kokonaisuudeessaan on yritykselle olennainen osa toimintaa ja sen menestystä, jolloin siihen sijoittaminen ei ole ongelma.  
  1. Millä asiakkaamme mittaa menestystä? Asiakkaamme mittaa menestystä luvuilla.  
  1. Kaupan esteet? Kaupan esteitä on kilpailevien yritysten määrä ja epävarmuus siitä “pärjättäisiinkö” kuitenkin ilman apukäsiä.  
  1. Millainen on ostopolku? Ostopolku tapahtuu asiakastapaamisen, referenssinäytteen ja vision kautta. Luomme/tuomme esille tapaamisessa yrityksen tarpeen ja lähdemme kasvattamaan tätä kautta luottamusta ammattitaitoamme kohtaan.  
  1. Kriteerit ostopäätökselle? Ostajapersoonamme on saatava varmuus siitä, että he todella saavat vastauksen tarpeeseensa.  

LYS studiosin sisältömarkkinoinnin strategian tulee olla osa myyntiämme. Laadukas ja monipuolinen sisältö toimii samanaikasesti palveluidemme myyjänä kuin markkinoijana. Se toimii näyttönä ja portfoliona siitä, mitä osaamme. Se vaatii meiltä aktiivista sisällöntuottamista eri sosiaalisen median kanaville.  

Meidän tulee aidosti ymmärtää, missä kohderyhmämme vaikuttaa ja luoda sitä kautta sisältöä, jonka uskomme aidosti tuottavan arvoa. Sisällön, jota luomme on tarkoitus joko tuoda uusia asiakkaita tai sitouttaa vanhoja.  

Keinoja, joilla luoda laadukasta sisältömarkkinointia LYS studiosille: 

Linkedin artikkelit. Näillä pystymme luomaan asiantuntevan mielikuvan yritysyhteisössä, missä myös potentiaaliset asiakkaamme ovat. Artikkelien tarkoitus on toimia osana myyntiä osoittaen ammattitaitoamme ja luoden luottamusta LYS studiosia kohtaan. Samaan aikaan onnistumme luomaan arvoa lukijoille ja jättämään muistijäljen.  

TikTok tietovideot, sekä Instagramissa informatiiviset postaukset. Näiden tarkoituksena on luoda aidosti mielenkiintoista sisältöä, millä pystymme osoittamaan ammattitaitoamme ja herättämään mielenkiintoa tekemistämme kohtaan. TikTok videoiden tarkoituksena on myös tuoda esille kasvojamme, sekä persooniamme ja näyttämään aidosti ketä LYS studiosin takana on. Instagram toimii portfoliona tekemisellemme, jolloin aktiivisuus kanavalla on ensisijaisen tärkeää. Instagramissa pystymme osoittamaan osaamistamme niin informatiivisilla teksteillä kuin valokuvilla.  

Ilmaiset webinaarit. Näiden tarkoituksena on luoda arvoa yrityksille, jotka kokevat tarvitsevansa apua muun muassa sisällöntuottamisessa. Nämä tuovat myös esille ammattitaitomme, milloin positiivisen muistijäljen jättäminen tapahtuu automaationa – tämän avulla potentiaalisten asiakkaiden on helpompi luottaa osaamiseemme ja näin ollen harkita ostopäätöstä.  

Podcast. Tämän kautta saamme monikanavaista markkinointia. Pystymme laadukkaan jakelusuunnitelman avulla luomaan useampaan kanavaan niille sopivassa muodossa markkinointia. Podcast tulee olemaan tehokas tapa lisätä niin näkyvyyttä kuin myyntiä.  

Printattu media. Tämä mahdollistaisi sen, että saisimme äänemme kuuluviin. Nykypäivänä printatun median voima ja tehokkuus unohtuu helposti. Kuitenkin näin kilpaillulla alalla, millä LYS studios pyörii on muun muassa haastattelut tehokas tapa päästää asiakas lähemmäksi meitä.  

Kokonaisuutena LYS studiosin strateginen puoli on vasta alussa, mutta työkalut laadukkaaseen sisältömarkkinointiin on käsissämme.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti