Digitaalinen B2B-markkinointi

Kirjoittaja: Alpertti Korhonen

17 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Digitaalinen B2B-markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jorma Kananen

Teoriapisteet: 2

Eipä ole varmaan ennen tullut luettua oppikirjaa kannesta kanteen. TA-Kamusista digimarkkinointikirjoja tiedustellessani taisi Tempon Juuso tästä huikata. Thanks Juuso. Oltiin pitämässä Sawaken markkinointitiimin palaveria luultavasti yli kuukausi takaperin ja Jesse toi näytille hänen rustailemat videomyyntisähköpostit ja totesin siihen, että otetaan käyttöön kunhan luen tämän kirjan seuraavan viikon aikana ja tiedän miten kannattaa menetellä. Hiukan pidempi aika tässä näköjään vierähti, mutta no nyt!

Hyökätään siis ensi alkuun sähköpostimarkkinointiin. Joka kerta aiheen eteen sattuessa pohdin, lieneekö siitä enää mihinkään, mutta niin ne kirjat aina kovasti väittävät toimivaksi. Toisaalta sähköpostihan on ollut olemassa jo ties kuinka kauan ennen somehömpötyksiä ja sitä edelleen käytetään, eli eipä se ole ihan heti katoamassakaan. Itse alan kuluttajana jopa lämpenemään muutaman kaupan viikkosähköposteille. B2B käytössä sähköposti on epäilemättä halvimpia markkinointitapoja varsinkin, jos listat on kerätty itse eikä ostettu muualta. Sähköpostit ovatkin käteviä niin asiakashankintaan kuin myös asiakassuhteen ylläpitoon. Eivät nämä kuitenkaan täysin ongelmavapaita olekaan, vaan posti voi helposti myös kilahtaa vastaanottajan roskikseen. Varsinkin linkkien lisäys viestiin mietityttää itseäni joka kerta, että tekeekö tämä hallaa. Myös maailman hankalimmalta tuntuu aina keksiä sähköpostille osuva otsikko. Osuva indeed, sillä sen pitäisi herättää mielenkiinto, mutta ei kuitenkaan näyttää siltä, että ulkomaalainen prinssi on pulassa. Otsikon pitäisi luvata lukijalle jotakin ja olla maltillisen pituinen noin 4-7 sanaa.

Viestiin pitäisi sisällyttää ainoastaan oleellinen ja sekin napakasti. Ihmisille putkahtelee niin paljon postia päivittäin, ettei kukaan kerkeä mitään novellia lukemaan. Viestin jäsentely muutaman rivin kokonaisuuksiksi helpottaa lukemista. Itse yleensä käytän henkilön nimeä, jos se on tiedossa, mutta kirjan mukaan hyvä personointi lähestyy ostajapersoonan haasteita ja tarpeita siten, että osuvuus on näiltä osin mahdollisimman hyvä. Hirmu hyvähän olisi myös se, että roskakoriin siirtämisen sijaan vastaanottajalle olisi viestissä joku järkevä call to action. Postin luotettavuutta lisää asiallinen allekirjoitus. Itse loppuun aina jotain naputtelen ja hävettääkin myöntää, että en ole vieläkään saanut aikaiseksi asettaa automaattista allekirjoitusta. Ehkäpä tässä vielä lähiaikoina sitten.

Tiimitoverini ja lahjakas kirjuri Arttu Karisto ei olisi voinut puskea parempaan aikaan ensimmäistä blogikirjoitustaan Projektitoimisto Sawaken verkkosivuille. Vihdoin meillä on jotain mihin voimme koittaa asiakkaita ohjata somesta ja houkutella tutkailemaan sivuja. Käsittääkseni nykyinen sisältö ei ole omin voimin aiheuttanut mahtavaa viestitulvaa. Blogilla voikin koittaa kahmia niin uusia potentiaalisia asiakkaita sekä sitouttaa nykyisiä. Kirjassa kuvattiin mielestäni hyvin, että blogi toimii eräänlaisena asiakaspalvelijana. Aiheet olisi hyvä kertoa yrityksen tuotteista tai palveluista sekä neuvoa vastauksia asiakkaan ongelmiin. Nimenomaan pitäisi mennä lukijat edellä esimerkiksi kysymällä suoraan heiltä, mitä sosiaalisessa mediassa puhutaan tai vaikkapa alan trendejä haravoida. Blogin kuuluisi palvella yrityksen tavoitteita, lukijaa ja kaiken kukkuraksi vielä hakukoneita. Hakukoneet haluavat varmistaa, että hakutulokset täsmäävät hakusanoihin mahdollisimman hyvin, jolloin niiden ikään kuin asiakastyytyväisyys pysyy korkealla. Hakukone ei kuitenkaan katso hyvällä, jos sitä koitetaan väkipakolla keinotekoisesti mielistellä, vaan sisältö pitäisi olla puhtaasti lukijaa varten. Kuitenkin hakusanoja mietiskellessä voi hyödyntää Google Ad-Words Keywords Planneria. Kirja kehottaa miettimään lukijan kannalta kahta kysymystä: Miksi lukija lukisi tämän sisällön? Mihin lukijan ongelmaan sisältö tuo ratkaisun?

Blogiteksti olisi suotavaa olla mukavasti jäsennelty, jolloin se kirjan mukaan muistuttaa rakenteeltaan hyvin laadittua lehtiartikkelia: otsikko, johdanto, väite, analyysi ja johtopäätös. Aivan kuten sähköposteissakin, on blogin otsikko kriittinen, sillä sitä silmäillessä lukijan pää raksuttaa, että kiinnostaako tätä lukea vai ei. Otsikon pitäisi olla lyhyt ja ytimekäs sekä luvata jotain. En ole koskaan omalle kohdalleni ajatellut, että kirjoittelisin blogia kauhealla innokkuudella, mutta ehkä Artun avustuksella saattaa ihmeitä tapahtua.

Ohessa linkki Artun hienoon pätkään vertaisjohtamisesta: https://www.sawake.fi/vertaisjohtamisen-periaatteet/ (btw onpas kiva, kun verkkosivun osoite näyttää asialliselta eikä numerohelvetiltä great job Lasse!)

Ohimennen muutama sana verkkosivujen metakuvauksesta, eli tekstistä, joka näkyy Googlessa hakutuloksen klikattavan kohdan alapuolella. Kirjassa sanottiin, että Googlen mukaan tällä kuvauksella ei ole hakunäkyvyyden kannalta kauheasti merkitystä. Tämä pätkähän voi kuitenkin ihan hyvin olla juuri se, minkä takia hakijan mielenkiinto herää ja hän syöksyy seikkailemaan meidän sivuille. Joka taas kasvattaa klikkauksien määrää, joka taas lienee vaikuttavan näkyvyyteen positiivisesti. Vilkaisin mitä Sawaken metakuvauksena on ja ne oli lähinnä erillisiä sanoja ja otsikoita sivulta. Itseasiassa kun haki ”Sawake” ja ”Projektitoimisto Sawake” (mitä siis harvemmin kukaan asiakas hakee tho) niin kuvaus poikkesi toisistaan jostain syystä. Nyt kun kävin pohtimaan ja kokeilemaan, niin eihän meidän sivuja löydä sitten millään kun Googlesta kaivelee. SEO-juttuihin ja sisältöihin voitaisiin perehtyä piakkoin markkinointitiimin kokoontumisissa.

Linkedin? Of course, I gotta talk about Linkedin, it’s my favorite social media after all. Also in the book there was a quite big chunk about it. Linkedin is definitely the most popular social media platform among the businesspeople and most useable for B2B marketing. According to the book Linkedin is more formal and official compared to Facebook for example but in my opinion, people are slipping from that assumption nowadays. Man I found those emoji bursts and weird made up titles repulsive, but hey you got to be unique somehow. I’m not the most active person on the site or keen about making new contacts of some random people but I check every now and then has anything interesting came up in there. Before I began write this part, I scrolled the feed for a while and stumbled across few okay posts. I’m not following that many company profiles, so I’m not sure how they exploit Linkedin. Book says that priority in Linkedin could be business relations, strengthening brand or recruiting new people. When I think of it this social media might hold the most potential (and easy to reach?) clientele even for our video work. In Linkedin perhaps the individuals do the main interactions and companies doodle something in the background. It is indeed great place to build your personal brand or expertise image. It’s a bummer that I didn’t attend Jesse’s Linkedin Club when it was active, but I rely he can bring he’s knowledge to Sawake’s marketing team if needed. Totta puhuen pikkuhiljaa alkaa ehkä linkkari kiinnostamaan vähän. Dunno.

*Kirja on kuitenkin kirjakirja, joka tehty vuonna 2019, niin on saattanut joitain juttuja jo muuttua tuolla villissä interwebin maailmassa. Kaikki ei välttämättä pidäkkään paikkaansa. Who knows. *

You May Also Like…

Sodankäynnin taito

Sunzin teos Sodankäynnin taito on antiikin kiinalainen mestariteos, joka tarjoaa kiehtovia näkemyksiä strategisesta...

1 Kommentti

  1. Janne Roiha

    Good job Aapo ”Alpertti” Korhonen. Odotan malttamattomana tulevaa vuotta ja sitä, että pääset viemään kirjoittamiasi asioita käytäntöön. Verkkosivujen hakukoneoptimointi, säännöllinen ja laadukas sisällöntuotanto sekä selkeä call to action, jolla liidilistaa aletaan kasvattamaan. Ai että, kyllä kuulostaa herkulliselta!
    Kiitos tästä reflektiosta!

Lähetä kommentti