Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

11 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto & Joel Mero

Teoriapisteet: 3

Tämän vuoden viimeinen kirja olikin aikamoinen teoriakirja. Tietoa tuli niin paljon, että nyt on tietoähky. Tästä kirjasta tullut tieto on kuitenkin erittäin ajankohtaista ja hyödyllistä itselleni. Vaikka enemmän tulee panostettua myyntiprojekteihin, uskon ja tiedän, että markkinointiprojekteja tulee myös hankittua. Megatiimissä olen ollut nyt vuoden ajan ja tämän kirjan opit kehittävät toimintaani siellä.

Kirja oli jaettu kahteen osaan: Digitaalisen markkinoinnin strateginen analyysi ja suunnittelu sekä digitaalisen markkinoinnin operatiivinen toiminta. Oma ajatus digimarkkinoinnista on ollut vaan sen toteutus eli se mikä näkyy asiakkaalle. Melkeinpä tärkeimpänä osana on kuitenkin strategian luonti, jolloin digimarkkinointi on sujuvaa ja yhtenäistä. Ehkä tämän takia haluan reflektoida enemmän tuosta strategian luomisesta.

Digimarkkinoinnin strategia 

Nykymaailmassa jokaisen yrityksen, joka haluaa kasvattaa liiketoimintaa ja sitä kautta myyntiä, tulisi tehdä digitaalista markkinointia. Yrityksellä tulee olla toimiva strategia, jotta digimarkkinointi on toimivaa ja kannattavaa. Strategia on itselle ollut aina jotenkin todella hankala käsite. Ymmärrän kyllä mitä se tarkoittaa mutta loppujen lopuksi en ole ollut ihan varma mitä siihen sisältyy. Kirja antoi tähän aika hyvin vastauksia. Strategia on suunnattu pitkälle aikavälille ja se antaa yritykselle suuntaviivat, joiden mukaan on helppo toimia. Jos digimarkkinoinnissa ei ole minkäänlaista strategiaa, se saattaa näyttäytyä asiakkaalle sekavana tekemisenä ja poikkeavuuksia esimerkiksi tiedossa saattaa olla. Digimarkkinoinnin strategiaa miettiessä on hyvä laatia tavoitteet ja selvittää yrityksen kilpailuetu, jolla asiakkaalle luvattu arvolupaus toteutuu.

Tavoitteet

Jokaisen yrityksen on tärkeä asettaa tekemiselleen tavoitteita. Myös digimarkkinoinnille tulee asettaa tavoitteet. Tavoitteet luovat käytännössä pohjan koko strategiatyölle. Yritys määrittää itse heille sopivat tavoitteet ja niiden määrän. Tavoitteita ei kuitenkaan kannata olla liian montaa, 3–5 tavoitetta on aika hyvä määrä.

Kirjassa käytiin läpi 5S-menetelmä, jossa tavoitteet on jaoteltu viiteen eri tavoitetyyppiluokkaan: sell, serve, speak, save, sizzle. Tästä voi olla yritykselle hyötyä tavoitteita laatiessa. 

  • Sell käsittelee myynnin lisäämistä, joka on melkeinpä jokaiselle yritykselle selkein digimarkkinoinnin tavoite, koska yritys ei pyöri ilman minkäänlaista myyntiä.
  • Serve eli asiakkaiden palveleminen tavoittelee sitä, että asiakas saa lisäarvoa palveluun tutustuessa yrityksen erilaisten digimarkkinoinnin toimenpiteiden seurauksena. Ihan jo se, että asiakas saa kaiken tiedon helposti itselleen, on hyvä lähtökohta. 
  • Speak eli asiakasdialogin rakentaminen tavoittelee myyjän ja asiakkaan vuorovaikutuksen lisäämistä erilaisissa digitaalisissa kanavoissa. Vuorovaikutus voi tapahtua esimerkiksi uutiskirjeiden, webinaarien tai jopa sosiaalisessa mediassa käytävän keskustelun avulla.
  • Save eli kustannustehokkuuden parantamisen tavoite on auttaa yritystä löytämään ratkaisuja, joilla perinteinen markkinointi tai yrityksen eri prosessit pystyttäisiin tekemään sähköisesti digimarkkinoinnin avulla. Se voi olla printtimainonnan muutos digiversioon tai vaikka lääkäripalvelut sähköisesti.  
  • Sizzle eli brändin rakentamisen tavoite on kasvattaa bränditietoisuutta esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tämän avulla brändimielikuvaan pystytään vaikuttamaan.

Nämä kaikki ovat luokkia, jotka edistävät yrityksen kasvua ja menestystä. Näistä digimarkkinoinnin välillisiä tavoitteita on serve, speak ja sizzle. Digimarkkinoinnin lopputavoitteita taas puolestaan sell ja save. Yritys voi itse pistää nämä tärkeysjärjestykseen. 

Kilpailuetu

Kilpailuetu on yrityksen vahvuus, jonka avulla se erottuu kilpailijoista ja sen avulla tuottaa arvoa asiakkailleen. Kilpailuetua selvittäessä yrityksen kannattaa lähteä selvittämään asiakkaiden tarpeet, kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet sekä oman yrityksen toiminta ja kyvykkyydet.

  • Ostajapersoonat: Jokaisen yrityksen kannattaa rakentaa heille sopivia ostajapersoonia, joiden avulla on helppo lähteä analysoimaan asiakkaiden tarpeita. Kun tunnet asiakkaasi, tiedät mitä he tahtovat yritykseltä ja miten he käyttäytyvät eri tilanteissa. Ostajapersoonia rakentaessa ei ole mitään ylä- tai alarajaa siitä, kuinka monta ostajapersoonia tulee olla. Yritys määrittelee sen itse omien tarpeidensa mukaan. Ostajapersoonia rakentaessa kannattaa käyttää kaikkea dataa, jota sinulla on asiakkaista, jotta saat rakennettua mahdollisimman totuudenmukaisen persoonan auttamaan ongelmakohtien ratkaisua ja toiminnan kehittämistä. 
  • Omat sekä kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet: Kun tiedät suunnilleen mitä asiakkaasi haluavat, ota selvää, miten erotut kilpailijoista. Yrityksen on tunnettava omat vahvuudet ja kyvykkyydet, jolloin voi lähteä selvittämään, miten niitä voi kehittää niin, että kilpailevat yritykset jäävät kilpailussa toiseksi. Käytännössä täydellinen tilanne on se, jos pystyt tuottamaan palvelua, jota asiakkaasi arvostavat ja sitä ei kilpailijoilta saa. Kilpailuetu voi olla myös esimerkiksi ensiluokkainen asiakaspalvelu, jossa huomioidaan asiakas yksilönä. Kannattaa siis käyttää aikaa siihen, että tutustuu omien kilpailijoiden heikkouksiin ja vahvuuksiin. Kun olet tunnistanut omat kilpailutekijäsi, on käytännössä helppo lähteä toteuttamaan toimimaan niin, että tuotat asiakkaille arvoa. 

Arvolupaus

Se ei ole arvolupaus, että olet keksinyt omat kilpailuetusi. Sinun tulee viedä se käytäntöön eli viestiä asiakkaalle siitä. Asiakkaan täytyy tietää, millaista arvoa yritys voi hänelle luoda. Kirjassa avattiin kolme keskeisintä digimarkkinoinnissa toimivaa arvonluontistrategiaa:

  1. Kohdennettu ja personoitu markkinointi: Sen tavoitteena on viestiä asiakkaalle oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Asiakas tuntee olevansa spesiaali, kun saa esimerkiksi hänelle sopivan tarjouksen tai viestin yritykseltä. 
  2. Ylivertainen asiakaskokemus: Tavoitteena on pitää huolta asiakkaasta koko asiakassuhteen ajan. Asiakkaalle täytyy digimarkkinoinnin avulla rakentaa kitkaton ostoprosessi ja tarjota helposti apua esimerkiksi chatin avulla. 
  3. Arvon yhteisluonti: Tavoitteena on sitouttaa asiakkaita ja yhdessä kehittämään heille suunnattuja palveluja tai ongelmia. 

Nämä kaikki kolme arvonluontistrategiaa poikkeavat toisistaan ja toimivat eri tavalla. Yrityksen tulee selvittää itselleen toimivin tapa.

Oma roolini megatiimissä

Olen ollut nyt vuoden mukana megatiimissä ja roolini on ollut tehdä somemarkkinointia pääsääntöisesti Tiktokkiin. Työskentelemme megatiimin porukan kanssa yhdessä aina keskiviikkoisin aamupäivällä noin kolmen tunnin ajan. On tullut sivusta seurattua mm. uusien nettisivujen rakentamista, hakukoneoptimointia sekä tiimiakatemian strategian päivittämistä. Kuitenkin nämä ovat jääneet aika vieraiksi, koska aika on mennyt oman tontin hoitamiseen eli seuraavan viikon videoiden valmisteluun sekä somekalenterin päivittämiseen. 

Sisällöntuotanto on mielestäni kivaa ja opettavaista, koska saat itse suunnitella ja toteuttaa postauksen. Tiktok-sisältö on käytännössä vaan videopostauksia, joten olen opetellut editoimaan tässä vuoden aikana. Välillä on ollut hankala keksiä postausideoita. Me teimme ”mikä on…” videosarjan, jossa avasimme hieman Tiimiakatemian termejä, jotka ovat ulkopuolisille täysin vieraita. Tällä hetkellä olemme tehneet videot tähän sarjaan mm. teoriapisteistä, battleteamista, 24 h synnytyksistä, Learning Circuksesta sekä piinapäivistä. 

Tämän kirjan luettuani aloin miettimään sitä, että kuinka paljon tehokkaampaa olisi ollut tehdä sisältöä, jos strategia tai ainakin tavoitteet olisi ollut tiedossa. Varsinkin nyt tässä muutaman kuukauden sisällä ne on tullut jo vähän enemmän tutuksi, kun olemme päässet tekemään rekrykonseptia uusille hakijoille. Oppia ja samalla intoa tekemiseen on tullut tämän kautta.

Tavoitteena olisi jatkaa toista vuotta megatiimissä, mutta haluan kehittyä, joten koen, että tämänhetkiset työtehtävät siinä eivät ehkä kehitä siihen suuntaan mihin haluaisin. Megatiimi on todella hyvä oppimispaikka markkinoinnin eri osa-alueilla. Ehkä ensi vuosi tuo tullessaan myös uusia haasteita itselleni sillä suunnalla. 

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti