Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Tomi Hölttä

1 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Näin vuoden loppuun on hyvä ottaa käsittelyyn kirja, joka olisi ollut hyödyllisintä lukea mieluusti vielä kesälomalla ollessa. Ruokalainen avaa kirjassaan oppeja brändäyksestä. Miksi sitä tarvitaan? Miten sitä käytetään? Mitä se oikeastaan edes on?

Lyhyesti kiteytettynä brändi on sitä, jota muut ihmiset havaitsevat. Tämä pätee yritystoiminnan lisäksi myös esimerkiksi omaan henkilökohtaiseen imagoon. Brändin perimmäisinä tehtävinä on erottua massasta sekä synnyttää luottamusta. Millaisen mielikuvan sinä tai puuhöyliä valmistama yrityksesi jättää ihmisiin?

”Your brand is what people say about you when you’re not in the room.”

Fleimi osk:n syntyessä koimme vahvan yhteyden sen nimeen. Sanasta ”flame” väännetty muoto herätti meissä ajatuksia lämmöstä, rohkeudesta sekä yllätyksellisyyttä. Koimme elintärkeäksi, että toimisimme aina asiakaslähtöisesti, uusia keinoja tai haasteita kaihtamatta. Liekin arvaamattomuus kääntyi yllätyksellisyydeksi, koska tähtäämme ylittää asiakkaamme odotukset nyt ja aina.

Hetken kuluttua kokosimme markkinointitiimin, johon itsekin kuulun. Ensimmäinen kevät oli markkinoinnin kannalta varsin haastava, koska Fleimi itsessään oli niin alkuvaiheissa. Emme tienneet mitä haluaisimme tehdä tai mistä aloittaa. Ajatukset ja keskustelut yhteisistä arvoista ja imartelevista adjektiiveista pysyivät siitä huolimatta vahvasti mielessä. Pidimme muulle tiimille loppusyksystä brändisynnytykset. Saimme tiimin kantaa muun muassa värimaailmaan, fontteihin, logoihin. Logo saatiin tehtyä, oma fontti valittua (tavallaan) ja värimaailmasta muotoutui freesi, mutta tyylikäs kokonaisuus. Olemme myös jalkautuneet tänä syksynä someen, ja saamme nettisivutkin pian pihalle.

Kirjan luettuani ymmärsin, että jätimme aika monta vaihetta välistä oppikirjaesimerkkiin verrattuna. Ymmärsin myös, miten vaikuttavaa ja harvinaista aidosti laadukas ja syvällinen markkinointi on.

Kirja kertoo brändin kirkastamisesta. Tämä koostuu kolmesta vaiheesta:

  1. Ytimen kiteytys – määritellään mitä viestitään
  2. Brändin muotoilu – annettavalle viestille luodaan sisältö ja muoto
  3. Brändin jalkautus – etsitään tärkeimmät kohtauspisteet (yrityksen ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen paikka) ja keksitään, miten viestiä viedään asiakkaille

Vaiheet ovat numerojärjestyksessä syystä. Jokainen vaihe rakentuu edellisen päälle, jotta tuotoksesta saataisiin ehjä ja johdonmukainen kokonaisuus.

Aluksi lähdetään liikkeelle ytimen kiteytyksestä. Siinä määritellään perusasiat. Näitä ovat tavoite, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus. Jokainen kohta vaatii pohdiskelua, niin tiimiltä kuin yksilöltä. Kirja on avannut jokaista kohtaa erittäin kattavasti ja tarjoaakin useita tukikysymyksiä käsikirjamaiseen tyyliin. Mitkä asiat ovat yritykselle tärkeitä? Mitkä ovat mahdollisia menestystekijöitä? Mitä hyötyä yritys tuottaa asiakkaalle?

Esimerkiksi Fleimin kohdalla vastauksina näihin voisi olla laatu, asiakaslähtöisyys sekä mielenrauha, että haluttu tapahtuma tuotetaan alusta loppuun tunnollisesti ja laadukkaasti.

Kun yrityksen viesti on selkeytynyt, on aika alkaa muovaamaan sen sisältöä ja muotoa. Tämä vaihe pitää sisällään muun muassa tarinan, hissipuheen, logon sekä väri- ja kuvamaailman määrittelyn. Esimerkiksi yrityksen takana oleva tarina kiinnittää helposti huomiota, jos se on mielenkiintoinen. Koen, että akatemialaisten opiskelijastatus antaa tämän suhteen erityinen etulyöntiasema. Monelle yrittäminen ja opiskelu on todella erikoinen yhdistelmä, joka jää varmasti mieleen. Yritysvärit ovat välittömästi havaittavissa oleva elementti, josta ihmiset tekevät alitajuisesti välittömästi johtopäätöksiä. Kirjassa mainitun Joe Hallockin tutkimuksen mukaan esimerkiksi musta yhdistetään turvallisuuteen, laatuun sekä luotettavuuteen. Fleimin oranssi ja violetti taas liitetään usein muun muassa rohkeuteen sekä hauskuuteen.

“The best design is the simplest one that works.”

Viimeisenä brändin kirkastamisen vaiheena on jalkautus. Tehtävänä on valita yritykselle tärkeitä kohtaamispisteitä, joihin viestiä aletaan jakamaan. Nykypäivänä yksi sellainen on poikkeuksetta sosiaalinen media. Tämän lisäksi kohtaamispaikkoja voi esimerkiksi olla julisteet sekä valomainokset.

Jos aiemmat vaiheet on suoritettu kunnialla alusta loppuun, niin brändi koetaan jokaisessa kohtaamispisteessä samalla tavalla. Jos ei, niin asiakas voi altistua ristiriitaiselle viestinnälle, jolloin haluttu vaikutus asiakkaaseen jää vähäiseksi. Viestintä on siis tehotonta, eikä se johda myyntiin.

Olemme Fleimin kanssa mielestäni jossain muotoilun ja jalkautuksen välissä, vaikka kiteytyksen olisi voinut suorittaakin hiukan järkevämmin. Kuitenkin palapelin palat alkavat loksahtelemaan paikoilleen omalla painollaan ajan kanssa.

En havainnut Brändikäsikirjasssa sanaakaan turhaa toistoa tai jankuttamista, vaan jokaisen sivu oli täyttä asiaa. Tämän ansiosta kirjan sanoma ja faktatieto on todella nopea ymmärtää ja lukea läpi. Kirjassa onnistuttiin syventymään vahvasti haluttuun aiheeseen. Koin saavani paljon uutta ensi vuoden brändihaasteita ja mahdollista markkinointipäällikön roolia varten.

4/5

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti