Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Oona Manninen

19 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Vaikka Markkinointi on aihe joka kiinnostaa minua koen tietäväni ja osaavani aiheesta vasta vähän. Siksi luin Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan. Kun aloitimme Vengan markkinointiimin kanssa suunnittelemaan meille brändikäsikirjaa  opin valtavasti uusia käsitteitä ja sisäistin paljon uutta brändistä. muutama viikko sitten kävimme vengan treeneissä brändiämme läpi. Treenien jälkeen tuloksena oli kysymysmerkkejä, epäselvyyksiä ja paljon työstettävää.

Brändi on laaja käsite. Brändi on yhteenlaskettu käsitys kaikista asioista, jotka ihminen on yrityksestä kokenut ja jokaisen asiakkaan yksilöllinen mielikuva yrityksestä. Koska Brändi syntyy asiakkaan mielessä ei yritys voi määritellä brändiään, mutta yritys voi tehdä asioita edesauttamaan haluamansa mielikuvan syntymistä. 

Brändin kirkastus

Brändin kirkastus on brändinkehittämisprosessi jonka avulla lisätään yrityksen vetovoimaa kirkastamalla sen ydintä. Brändin kirkastuksessa on kolme vaihetta. 

1. Brändin ytimen kiteytys. 

Määritellään mitä viestitään tarkoituksen, mission, vision, strategian, arvojen, asiakkaiden ja kilpailijoiden, asemoinnin sekä lupauksen avulla. 

2.Brändin muotoilu. Luodaan viestille sisältö ja muoto hissipuheella, tarinalla, ilmeellä sekä olemuksella eri kohtaamispisteissä ja hiotaan asiakaskokemusta.

3. Brändin jalkautus. 

Päätetään tärkeimmät kohtauspisteet ja määritellään miten koko juttu kerrotaan eteenpäin niiden kautta.

Mitä suurempi osa henkilöstöstä otetaan brändin kehitystyöhön mukaan, sitä parempi tulos on. Jokainen varmasti kokee, että on helpompi seisoa arvojen takana, kun olemme saaneet olla kehittämisessä mukana. Tiedämme tavoitteet, tarinan ja kenelle toiminnalla on arvoa.

Vengan brändin kirkastus 

1.Brändin ytimen kiteytys 

Tarkoitus: 

Pakko myöntää etten ole varma olemmeko miettineet tätä tiimin kanssa yhdessä. Minulle Vengan tarkoitus on kuitenkin kysymysmerkki. Kun mietin asiaa niin ehkä tarkoituksemme voisi olla liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä oppiminen samalla kehittäen uutta.

Visio: 

Vengan vision mietimme yhdessä markkinointitiimin kanssa, kun teimme brändikäsikirjaa. Visiomme on Luoda yhdessä ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Onko tämä tavoite asemamme markkinoilla? Ehkä tätä olisi hyvä vielä viilata.

Strategia: 

Tämä on myös kohta, joka on ainakin minulle epäselvä. Mitkä ovat vengan tärkeät päätökset ja periaatteet jotka ovat edellytys tavoitteeseen pääsemiseen?

Missio: 

Vengan missio on myös mietitty markkinointitiimin toimesta. Me vengassa kehitymme ja kehitämme yhdessä, tuoden esiin jokaisen potentiaalin ja vahvuudet. Mutta mikä meidän missiossa on lisäarvo asiakkaalle? 

Arvot: 

Aidosti, yhdessä, kehittyen. Kokeeko jokainen Vengan jäsen nämä arvot omakseen ja pystyy toimimaan niiden pohjal ta? Ovatko nämä arvot jokaista meitä? 

Asiakkaat: 

Koska Vengan tuottamat palvelut tuntuvat olevan vielä tässä vaiheessa jokaiselle sumennossa on hankala miettiä ketkä ovat  asiakkaitamme. Vengassa teemme paljon erilaisia projekteja ja meillä on paljon yrityksiä, joille tarjoamme palveluita. 

Kilpailijat: 

Vengan kilpailijoita ovat samaa palvelua tarjoavat palveluntarjoajat sekä muut tiimiyritykset.

Asemointi: 

Toivottavasti tulevaisuudessa erotumme massasta ja täyttämme markkinaraon ideoillamme. 

Lupaus: 

Ydinviestimme on mietitty yksilötasolla,

tiimintasolla ja tiimiyrityksen tasolla. 

1.Teemme kaiken sataprosenttisesti 

2.Luodaan yhdessä hyvää

3.Luodaan ratkaisuja yrityksen tarpeisiin. 

Treeneissä tulimme tulokseen, että nämä lupaukset ovat liian kädenlämpöisiä. Tarvitsemme jotain rohkeaa, jotain mikä meidät erottaa massasta.

Kuten yllä olevasta pohdiskelusta huomaa. Vengan Brändi on vielä aukkoja täynnä ja vaatii hiomista. On hyvin tärkeää, että koko tiimimme on tietoinen osuuskuntamme arvoista, säännöistä sekä tarkoituksesta. Jos brändi ei ole merkityksellisiä tiimillemme niin ei se ole muillekkaan varsinkaan asiakkaillemme. Vengan brändi treeneissä huomasimme kohtia, joista emme kaikki olleet yhtä mieltä ja asioita joista ajattelimme eri tavoin. Markkinointitiimin kanssa meillä onkin työstettävää kirkastaaksemme brändiämme vastaamalla näihin kysymysmerkkeihin.

2.Brändin muotoilu 

Tarina: 

Ihmisiä kiinnostaa yrityksen tausta ja mistä se on lähtenyt liikkeelle. Vengan tarinan on kirjoittanut yksi tiimimme jäsen. tarina avaa meidän taustaa sekä opiskelua tiimiakatemialla. Se on ytimekäs ja sen tarkoituksena on tuoda asiakkaalle luottamusta. 

Hissipuhe: 

Hissipuhetta emme kyllä ole edes miettineet. Hissipuhe pitäisi varmasti miettiä, sillä se kertoo miksi yrityksemme on olemassa, kuinka se toimii ja mitä tuotteita tai palveluja tuotamme. Meillä Vengassa on laidasta laitaan erilaisia palveluja mutta on hyvä nostaa esiin osaamistamme tarkemmin. Tällä hetkellä osaamisemme voisi kohdistua valokuvaukseen, markkinointiin sekä tapahtumatuotantoon. 

Ilme ja olemus: 

Jos mietin vengan ilmettä ensimmäisenä mieleen tulee logo ja Brändi värimme, vihreä sekä oranssi. Nämä värit edustavat minulle hauskuutta, tasapainoa, rauhaa ja kasvua. 

Logomme on yksinkertainen ja selkeä. Jälkikäteen mietittynä logomme olisi voinut olla vielä erottuvaisempi mutta sillä hetkellä, kun sen päätimme olimme siihen tyytyväisiä emmekä jääneet jahkailemaan sillä 16 hengen porukalla voi joskus olla hieman vaikeaa tehdä päätöksiä. 

Jokaisella yrityksellä on myös oma käyttäytymismallinsa. Kun kysyimme muilta tiimeiltä miltä yrityksemme näyttää ulospäin nousi vastauksista esille lämminhenkisyys sekä innostuneisuus. Vastaukset pitävät  mielestäni hyvin paikkaansa.

Asiakaskokemus: 

asiakaskohtaamiset ovat tärkeitä hetkiä viestiä brändistämme. Asiakkaalle pitää jättää hyvä kuva tiimistämme ja jokaisen vengan jäsenen tulee tiedostaa, että edustaa yksilönä myös koko tiimiä. Tavoitteenamme voisi olla, että molemmille jää kohtaamisesta hyvä tunne. Hyvä palvelu on tehokas tapa erottautua sekä oleellinen osa markkinointia ja brändiä.

Brändin jalkautus 

Viimeisimpänä kohtana on brändin jalkautus eli kohtaamispisteet, joissa asiakas kohtaa yrityksemme. Kohtaamispisteitämme ovat työtilat, Tiimiakatemia, sosiaalisen median kanavat, nettisivut, asiakaskäynnit ja tapahtumat sekä mahdolliset mainoskyltit ja julisteet. Nämä Kohtaamispisteet ovat tärkeitä yrityksellemme, sillä ne mahdollistavat uusia projekteja sekä jalan oven väliin uusin jännittävin mahdollisuuksineen.

Brändikäsikirja oli mielenkiintoinen ja auttoi pohtimaan muutoksia ja kehityksiä vengan brändin rakentamiseen. Vengan brändin tulee olla merkityksellinen sekä kirkas meille, jotta se välittyy samanlaisena myös asiakkaille. Siispä meidän täytyy vielä yhdessä kirkastaa brändiämme, että saamme Vengasta, jotain upeaa.

You May Also Like…

Ikigai

Oletko koskaan pohtinut omaa elämän tarkoitusta? Miten, oletko ajatellut Tiimiakatemian matkan tarkoitusta? Tiedäthän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti