Biteistä bisnestä

Lähdeteos: Biteistä binsnestä: Digitaalisen liiketoiminnan käsikirja.

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika Ruokonen

Teoriapisteet: 2

Tämä kirja päätyi lukulistalleni, sillä se kertoo kuinka perustaa yritys, jonka liiketoiminta toimii pääsääntöisesti netissä. Sain paljon hyviä ideoita GreenLink yrityksemme idean kehittämiseen, vaikka yrityksen konsepti vielä muovaa muotoaan.

Asiakaskokemus netissä

Jos vertailet erilaisia myyntitilanteita sinua tuskin, on ikään puhuttu ympäri tekemään ostopäätöstä netissä, mutta ehkä fyysisesti kivijalassa on. Kirjan mukaan netti bisneksien heikkous onkin verrattuna normaaleihin bisneksiin myyntitilanteet. Minun näkökulmastani tähän vaikuttaa kyllä moni muukin tekijä. Nimittäin kivijalkaan ylipäätänsä harvoin kävelee täysin kylmä liidi, sillä hänellä on vähintään jonkunlainen kiinnostus tuotteeseen jo etukäteen tai hän on voinut katsoa netistä tuotetta jo ennen, kuin hän astelee kivijalkaan. Verkkokauppaan taas eksyy helposti myös ihmisiä, joilla ei edes ole välttämättä tarvetta tuotteellesi. Aiheesta jäi kuitenkin mielenkiintoinen ajatus: miten voidaan luoda verkossa tapahtuvasta myyntitilanteesta yhtä hyvä kokemus, kuin fyysisestä? Voisiko henkilökunta päivystää verkkosivuilla ja ottaa puheyhteyden sivulla kävijään, niin kuin kivijalassa asiakaspalvelija. Voiko verkkosivun yksinkertaisuus ja selkeys korvata hyvän asiakaspalvelu kokemuksen? Miten tällaista voisi mitata? Näihin kysymyksiin haluan rakentaa ratkaisut, kun saamme GreenLink- konseptimme muotoiltua kuntoon. Sen nimittäin jo tiedämme, että haluamme suunnata palvelun verkkoon.

Hakukoneoptimointi

Kirjassa oli vahva viesti hakukoneiden tärkeydestä, mutta täytyy ottaa huomioon, että kirjan kirjoitushetkellä (2016) ei vielä ollut tekoälyjä ja TikTokkia, jotka ovat jo korvanneet jonkin verran perinteisempiä hakukoneita, vaikka hakukoneet ovatkin vielä suosituimpia. Olen itse tehnyt alkuvuodesta lähtien hakukoneoptimointia tiimiläiseni Danielin kanssa VHAPipeTechnology- nimiselle putkifirmalle. Voit lukea blogejamme https://vhapipetechnology.fi/blogi/. Olen itsekin alkanut ymmärtää, miksi hakukoneoptimointi on oikeasti yksi tärkeimmistä verkossa toimivien bisneksien työkaluista. Jos mietit omaa hakukonekäyttäytymistä alat huomata, miksi on tärkeää olla hakukoneen ylimpänä hakutuloksena. Itse en ainakaan selaa kovin kauaa hakutuloksia vaan vaihdan hakusanoja, jos en heti löydä haluamaani tietoa ensimmäisestä viidestä hakutuloksesta. Jos et ole ollenkaan ensimmäisellä sivulla hakutuloksissa ei yritystäsi kukaan löydä, jolloin se ei periaatteessa ole edes olemassa. Voit tietenkin skipata optimoinnin ja maksaa itsesi hakutuloksiin, mutta silloinkin voi eteesi tulla ongelmia. Jos sivusi nopeus ei ole optimoitu ja sen latautuminen vie enemmän, kuin 2 sekuntia olet menettänyt jo ylipuolet potentiaalisista sivustolla vierailijoistasi, vaikka sivustosi olisikin maksettu hakutulosten kärkeen.

Teknisenrakenteen lisäksi verkkosivuilla on myös sisällöllinen rakenne, joka kannattaa hoitaa kuntoon, vaikka maksaisit itsesi hakutuloksissa ensimmäisenä olemisesta. Sisällöllisen rakenteen muokkaaminen optimointiystävälliseksi ei pelkästään vaikuta hakutuloksiin vaan se tekee siitä myös on lukijaystävällisen. Hakukoneet rankkaavat parhaiksi sivut, joiden sisällön se ymmärtää parhaiten, sillä silloin se tietää, että tämä matsaa haettuun hakusanaan. On hyvä ajatella asia loogisesti, jos kone ymmärtää sivun sisällön niin varmasti lukijakin ymmärtää sen. Kun sivuston sisältö on selkeää ja helposti luettavaa lisääntyy lukijan luottamus sivustoon, mikä voi johtaa ostotilanteeseen. Jos sivuston sisältö on sekava, tekstiä on paljon tai se on vaikeasti kirjoitettu, painaa lukija yhtä nappia ja ei enää ikinä palaa sivustollesi.

Hakukoneoptimointi osaamisemme ja ymmärryksemme tulee varmasti hyötyyn, nyt kun suunnittelemme verkossa toimivaa uutta bisnestä. Parasta vielä, jos pystymme yhdistämään siihen toisen vahvuutemme eli asiakkuudet. Voisimmeko yhdistämällä vahvuutemme muovata ja optimoida GreenLink- konseptimme verkkoalustan asiakaskokemuksen markkinoiden ylivoimaisimmaksi.

Hinnoittelu verkkobisneksessä

Kirjassa oli todella hyvin selitetty erilaisia ansaintamalleja verkkosivuille. Keräsin siitä ylös ne, joita voisimme ehkä hyödyntää GreenLink- konseptissa. Yksi hinnoittelumalli, jota emme edes ollut ajatelleet aiemmin on listauspohjainenhinnoittelu. Listauspohjainen hinnoittelu on esimerkiksi palvelussa, kuten oikotie.fi. Listauspohjainen hinnoittelu perustuu siihen, että asiakas maksaa siitä, että hänen tuotteensa on listattuna sivustolla. Tähän jatkomallina on korotusmalli, jossa asiakas voi maksaa vielä enemmän, että näkyy listauksen kärjessä. Toinen uusi hinnoittelumalli, mitä emme ole tulleet ajatelleeksi on klikkauspohjainen hinnoittelu eli maksetaan klikkauksesta. Tätä käytetään esim. somejen maksetuissa mainoksissa, mutta miksi sitä ei voisi yhdistää verkkosivuihin, jos siellä on muiden tuotteita esillä. Lisäksi meidän bisnekseemme sopivia muita hinnoittelu malleja ovat provisio, jäsenyys, affiliate-linkki ja mainostulot, mutta näitä olemme jo pohtineet paljon ja siksi en nyt aukaise niitä tässä enempää. Kirjassa oli kuitenkin hyvä pointti siitä, että verkkobisneksestä saa helpommin kannattavaa, kun siihen sisällyttää monta erilaista rahavirtaa, eikä vain yhtä isoa. Esimerkiksi me voisimme yhdistellä yllä olevia hinnoittelumalleja, jotta saisimme maksimaalisen kannattavuuden säilyttäen reilut hinnat asiakkaille.

Winner takes it all

Verkossa olevat bisnekset ovat koko ajan kilpailussa toistensa kanssa. Logiikka winner takes it all pätee verkossa pääasiassatoimiviin bisneksiin. Winner takes it all periaatte tarkoittaa sitä, että paras tuote vie kaikki sen markkinan asiakkaat. Tämä on jossain määrin totta, sillä kun valikoima on kaikkien saatavilla, aika harvoin valitaan se huonompi tuote tai palvelu hyvän sijasta, jolloin paras voittaa. Olen kuitenkin hieman erimieltä lausahduksen kanssa, jos katson asiaa markkinoinnin kannalta. Se että jokin tuote on paras ei välttämättä tarkoita, että se menestyisi parhaiten. Paras menestyjä on se, joka osaa markkinoida tuotteensa tai palvelunsa parhaiten. Tätä voi verrata esimerkiksi nyt meillä Tiimiakatemialla tuleviin Kevät-Gaalan palkintojen jakoon. Joka vuosi kovia tekijöitä asetetaan ehdolle, mutta sielläkään välttämättä se paras tai kovin tekijä ei saa palkintoa vaan se näkyvin. Sama logiikka pätee myös yritysmaailmassa, sillä huonosti markkinoitu paras tuote jää näkyvimpien paremmin markkinoitujen huonojen tuotteiden varjoon. Monet start up ideat ovat myös todella hyviä, mutta ne eivät silti näe päivän valoa. Niiden kompastuskiviksi tulee huono markkinoinnin toteutus, huonosti muotoiltu paketointi tai niiden myyntiprosessia ei ole osattu rakentaa oikein. Ehkä Winner takes it all onkin suunnattu enemmän markkinointiin, kuin tuote- tai palvelukehitykseen.

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti