Big Rich Money: Miten tehdä yrittäjän unelmista kannattavaa liiketoimintaa

Kirjoittaja: Amalia Jokinen

18 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Big rich money: Miten tehdä yrittäjän unelmista kannattavaa liiketoimintaa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katja Presnal ja Candice Kilpatrick Brathwaite

Teoriapisteet: 2

Kirjan nimi kuvaa osuvasti sitä, mihin kirjalla pyritään. Teoksen tarkoituksena on rohkaista ja voimaannuttaa erityisesti naisyrittäjiä urapolullaan. Kuvailisin tätä Katja Presnalin ja Candice Kilpatrick Brathwaiten kirjaa yleishyödylliseksi oppaaksi nimenomaan aloittavalle yrittäjälle, jolla ei välttämättä ole vielä mitään muuta kuin idea. Itse valitsin kirjan saadakseni varmuutta sekä liiketoiminta-ajattelua synnytysvalokuvaukseen. Kirjassa käsitellään yksinkertaisella tavalla yritystoiminnan osa-alueita ja niissä onnistumista. Löytyy yritysesimerkkejä, varoituksia megavirheistä, apua ideoiden testaamiseen sekä tapoja yrityksen kestävyyden varmistamiseen, liiketoimintamallin ja -suunnitelman tekemiseen, hinnoitteluun, tarinan kerrontaan, brändin vahvistamiseen ja tehokkaaseen markkinointiin. Tosiaankin siis laaja kokonaisuus, josta voi napata tarvitsemansa avun. Kovin syvälle näissä lukuisissa aiheissa ei tämä kirja kylläkään johdata ja aika monet kirjan tarjoamat neuvot sekä työkalut olen kuullut jo aikaisemmin muualta. Kyllä se silti jotain rattaita sai pyörimään minullakin, kun on idea mihin sitä soveltaa.

Ajatus synnytysvalokuvauksesta on ollut toistaiseksi vain tunteeseen perustuva. Ajattelen, että pitäisin siitä todella paljon ja olisin myös hyvä siinä. Ajatus siis kuulostaa varsin kukkaiselta, mutta vähättelemättä tuon tunteen tärkeyttä on tietysti mietittävä myös liiketoiminnallista puolta. Päästäkseni konkretian tasolla eteenpäin ja saadakseni kirjasta sen mitä hain, kirkastan reflektiossani alustavan liiketoimintasuunnitelmani- sekä mallini kirjan ohjeita seuraten.  

Liiketoimintasuunnitelma

Miksi?

Haluan ikuistaa yhden ihmiselämän merkityksellisimmistä hetkistä, omia taitojani hyödyntäen, rahaa tienaten. Haluan kokea synnytyksiä yhdessä asiakkaiden kanssa, sillä synnytykset kiehtovat ollessaan niin käsittämättömän kauniita ja ainutlaatuisia. Haluan yhä useamman synnyttävän äidin kokevan voimaantumista synnytyksestä ja voivan palata mahdollisesti jopa traumaattiseen kokemukseen kuvien kautta löytääkseen niistä sen hetken kauniin puolen. Parhaassa tapauksessa olen työlläni osana auttamassa ihmisiä selviämään synnytyspelosta, joka on valitettavan yleistä.

Miten?

Tärkeimmät tekemistäni ohjaavat arvot ovat ammattimaisuus, merkityksellisyys, avoimuus sekä kannattavuus. Pidän huolen siitä, että olen valmistautunut asiakaskohtaamisiin ja synnytyksien kuvaamiseen ammattimaisesti, vaikka valokuvaajan ammattia ei minulla ole. Muistutan itseäni työn merkityksellisyydestä kysymällä palautetta asiakkailtani ja olemalla aidosti läsnä. Viestin avoimesti ansaitakseni luottamusta ja ollakseni helposti lähestyttävä. Hinnoittelen palveluni kannattavasti enkä tee ilmaista työtä lukuun ottamatta referenssikeikkaa.

Mitä?

Valokuvaan sekä koti- että sairaalasynnytyksiä. Palvelu sisältää muutaman yhteisen tapaamisen odottavan perheen kanssa, jolloin suunnittelemme tulevaa synnytystä kuvauksen osalta, päivystyksen raskausviikolta 38+0 alkaen sekä dokumentaarisen synnytysvalokuvauksen alusta siihen asti, kunnes syntymästä on kulunut 1-2 tuntia (valokuvat ja lyhyt video). Lisäksi palveluun kuuluu kaikki viestintä asiakkaiden kanssa, tuotosten käsittely ja toimitus.

Kuka?

Kohderyhmänäni on merkityksellisyyttä, visuaalisuutta tai muistoja haalivat perheet, joilla on synnytys edessä ja varaa maksaa tämänkaltaisesta erikoispalvelusta.

Mistä sitä kassavirtaa?

Liiketoimintamalli kertoo mitä tuotteita tai palveluita myyt, kuinka paljon niiden tuottaminen maksaa ja kuinka yrityksesi tekee voittoa. Sitä tehdessä on hyödyllistä tarkastella myös mitkä seikat rajoittavat kasvua. Synnytysvalokuvauksen suurin haaste ja kasvun rajoittaja on päivystysluontoisuus. Lapsen syntymää ei voi ennustaa tarkasti, joten on päivystettävä +-2 viikkoa lasketusta ajasta. Tästä syystä asiakkaita ei voi ottaa määräänsä enempää ja kasvu rajoittuu. Kasvun rajoittuminen täytyy siis todellakin ottaa huomioon hinnoittelussa. (*)

Kirjassa esitettiin laskukaava kannattavaan hinnoitteluun, jota ajattelin raakakokeilla tässä ja nyt. Kuvitellaan, että teen synnytysvalokuvauskeikkoja 6 vuodessa. (Tuloveroa ei huomioida tässä laskukaavassa.) Aluksi tulee listata, mitä yhden tuotteen/palvelun tuotantoprosessissa tapahtuu ja laskea siihen kuluva aika.

  • etäviestintä (1h)
  • tapaamiset asiakkaan kanssa (3h)
  • etukäteisvalmistelu (1h)
  • valo- ja videokuvaus (10h)
  • materiaalin käsittely (4h)
  • toimitus ja mahd. korjaus (1h)

Seuraavaksi mietitään tuntipalkka, joka halutaan ansaita. Olkoon se kohdallani 30€/h. Tähän mennessä summa on 600€

Sitten lisätään kaikki mahdolliset kulut:

Editointiohjelma 33,80€

Taloushallinnolliset kulut 75€

Logistiset kulut 25€

Päivystysraha 200€ *

* Vaikein osuus hinnoittelussa on päivystys, sillä joku korvaus siitäkin on saatava, mutta en voi mitenkään laskuttaa tuntipalkkaa jopa kuukauden ajalta. Päivystys vie minulta mahdollisuuden tehdä esimerkiksi päivätyötä, jolloin menetän tuloa. Mikäli aion tehdä tätä työtä, minun on tehtävä jotain muutakin yrittäjänä, jolloin pystyn valinnoillani varmistamaan, etten menetä tuloa päivystäessäni esim. ajoittaa synnytyskeikat kesälle ja pyöritellä talvella Kotakahviloita 😉 tai tehdä sellaista työtä (yrittäjänä tai työsuhteessa), jossa työtunnit eivät ole aikaan sidottuja. Joka tapauksessa lisätulonlähde on välttämätön. Tuo 200€ on nyt täysin päästä heitetty.

Tämän kirjassa kerrotun hinnoitteluohjeen mukaan hinnan suositellaan olevan vähintään tämä kaikki kaksinkertaisena, jos haluaa tehdä tuottavaa liiketoimintaa. Tapauksessani se tarkoittaisi hinnan olevan 1867,60€. Hieman tätä kohtaa kyseenalaistan palvelua hinnoiteltaessa, sillä tuntipalkaksi valitaan jo aluksi se summa mikä halutaan tienata – miksi sekin kerrotaan?

Lopuksi hintaan lisätään vielä arvonlisävero eli tapauksessani 24%. Tämä tarkoittaa, että lopullinen hinta palvelulleni, ylle skenaarioiduilla spekseillä, olisi 2 315,82€. Synnytysvalokuvauspalvelun hinnat pyörivät tällä hetkellä 1000-1500€ hujakoilla, eli hintani olisi tämän kaavan mukaan todella paljon korkeampi. Kysymys kuuluu, tarjoaako kaikki tätä palvelua aivan liian halvalla vai onko tämän kirjan ohje sen hinnoitteluun soveltumaton. Vertailukohteena dokumentaarinen hääkuvaus, joka on kestoltaan dokumentaarista synnytysvalokuvausta vastaava, voi maksaa jopa vajaan 3000€. Miksei synnytysvalokuvauskin voisi?

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti