Asiakas ykköseksi

Kirjoittaja: Vili Hilden

2 kesäkuun, 2023

Lähdeteos: Asiakas ykköseksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Feargal Quinn

Teoriapisteet: 2

Kirjojen luku/ kuuntelu on haastavimpia hommia itselleni, tai ainakin se aloitus. Se tuli myös selväksi tämän kirjan kohdalla, mutta kun vauhtiin pääsi tässä on tulos. Kirjana tällä kertaa -Asiakas ykköseksi ja teoksen kirjoittajana Feargal Quinn.

Kirjaa kuunnellessa heräsi hyviä ajatuksia ja kysymyksiä siitä, kuinka pitää erottua joukosta. Jokaisella on samoja tuotteita lähes samoilla hinnoilla myynnissä eli miksi juuri sinun kaupastasi kyseinen tuote pitää ostaa? Tässä kohtaan esille nousee asiakaslähtöisyys, kuinka kohtelet ja otat asiakkaan yksilöllisesti huomioon. Kun asiakas löytää kauppaasi niin kuinka saadaan hänet tulemaan takaisin luoksesi? Nämä asiat Quinn tajusi jo -90 – luvulla ja hyvä niin koska mielestäni tämä on ollut itsestäänselvyys jo niin kauan, kun tässä pallolla on tallusteltu. Digitalisaatio on tuonut asiaa enemmän esille ja hyvä niin. Siltikään kaikki eivät asiaa tajua eivätkä osaa asiakasta huomioida palvelussa tarpeeksi.

Mutta asiaan. Kirjassa tuodaan esille kuinka Quinn perusti Superquinn ruokakaupan ja loi brändin asiakaslähtöisyys edellä sillä oli varma että tulevaisuudessa asiakkaat kohdistaisivat mielenkiintonsa enemmän palveluun kuin tuotteen hintaan. Tämähän on täysin totta. Jos mietin itseäni niin ostan mielelläni saman tuotteen vähän kalliimmalla toisesta putiikista hyvällä palvelulla kuin taas että hakisin paskalla palvelulla saman tuotteen halvemmalla. Itselleni kaupasta lähtiessä hyvä mieli on kaiken a ja o. Jos suoraan sanottuna vituttaa kaupasta lähtö huonon asiakaspalvelun takia niin tuskin menen sinne enää ainakaan samassa kaupungissa. Hyvän asiakkaan saa minusta, jos palvelu on yksilöityä, asiakaslähtöistä sekä inhimillistä.

Jaarittelut sikseen, jatketaas taas. Pääsemmekin edellisestä aiheesta varsin näppärästi ”bumerang” periaatteeseen ja sen seurauksiin.

Asiakaslähtöisyydessähän pyritään siihen, että asiakas palaisi aina takaisin. Voit olla hyvä myyjä vaikka et myisikään kerralla yhtä paljon kuin kaverisi viereisellä tiskillä mutta, sinun tiskillesi palaa aina asiakas. Tällöin olet luonut pitkäaikaisen asiakassuhteen ja hän kertoo kavereillensa hyvästä palvelusta mitä on saanut. Tämä luo asiakasvirtaa pitkällä tähtäimellä. Hyvä palvelu tuo, luo pitkiä asiakassuhteita ja hyvää mainetta yritykselle. Selkeää eikö? Varmasti tiedättekin, kuinka homma saadaan päälaelleen eli tiivistettynä ”paskalla palvelulla ei pitkälle pötkitä”. Ei asiakkaiden eikä maineen suhteen. Kerrotaas väliin taas tarina omasta kokemuksestani ja otsikkona toimii ” Hildéniä vietiin jälleen”. Hetkellisesti oli pinkka kunnossa ja tarve oli ostaa isompi telkkari. Olin katsonut jo valmiiksi, että minkä haluan ja Gigantissa näytti olevan halvin. Lampsin siis sinne ja tv – osastolle, palvelua ei näkynyt ja vihdoinkin kun joku tuli paikalle oli asiakaspalvelu ala-arvoista. Minua arvosteltiin, tuotteista ei osattu kertoa juuri mitään ja myyjällä oli koko ajan kiire jonnekkin muualle. Totesin että eiköhän tämä reissu ollut tässä. Lampsin Powerille missä kyseinen telkkari oli myös. Siellä minut otettiin lämpimästi vastaan ja palvelu oli mutkatonta ja minut otettiin huomioon. Lopputuloksena ostinkin kalliimman telkkarin, puhelimen ja kotiteatterin. Huppista. Siitä asti olen käynyt vain Powerilla ja lähes kaiken elektroniikan olen ostanut sieltä. Kiva tarina mutta, jatketaas taas.

Yhteenvetona nyt koko kirjasta.

Ota asiakas huomioon, kuuntele, ole läsnä, luo asiakkaalle hyvä ilmapiiri missä hän voi antaa myös huonon palautteen, jos siltä tuntuu. Ota palaute vastaan ja pyri aina keksimään ratkaisut. Luo asiakaslähtöinen brändi ja pidä siitä kiinni, loppujen lopuksi sillä mennään pitkälle.

Kiitti Kuitti.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti