Markkinoinnin uudet 4:ptä

Kirjoittaja: Veera Partanen

6 kesäkuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4:ptä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruska

Teoriapisteet: 2

Kirjailija Eka Ruskan kirjoittamassa markkinoinnin uudet 4:ptä käydään läpi kestävää ja ihmisiä aidosti puhuttelevaa markkinointia. 

Markkinoinnin perinteiset 4 P:tä ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä. Nämä neljä osa-aluetta muodostavat perustan markkinointistrategialle ja sen toteuttamiselle. Kuitenkin markkinoinnin alalla on tapahtunut paljon kehitystä viime vuosina, ja uusia näkökulmia ja ulottuvuuksia on otettu huomioon.  

Palvelu 

Perinteisesti markkinoinnissa keskityttiin enemmän fyysisiin tuotteisiin, mutta nykypäivänä palvelut ovat yhä tärkeämpi osa yritysten tarjontaa. Uusien 4 P:n joukossa palvelu on noussut yhdeksi keskeiseksi osa-alueeksi. Markkinoijien on ymmärrettävä, miten palvelut luodaan, tarjotaan ja toimitetaan asiakkaille. Asiakaskokemuksen merkitys on korostunut, ja palvelun laatu ja personointi ovat keskeisiä tekijöitä kilpailuedun saavuttamisessa. 

Prosessi 

 
Prosessi: Prosessinäkökulma on tullut mukaan markkinointiin tunnistamaan ja parantamaan yritysten liiketoimintaprosesseja markkinoinnin näkökulmasta. Tämä sisältää esimerkiksi myynnin prosessin, asiakaspalvelun prosessin ja asiakassuhteen hallinnan prosessin. Prosessien sujuvuus ja tehokkuus vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen ja yrityksen kilpailukykyyn. 

Paikka 

Perinteisesti paikalla viitattiin fyysisiin jakelukanaviin ja sijaintiin, mutta nykypäivänä markkinointi tapahtuu monilla eri alustoilla ja kanavilla, kuten verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Uudet 4 P:tä huomioivat tämän muutoksen ja korostavat paikan merkitystä digitaalisessa ympäristössä. Markkinoijien on ymmärrettävä, missä asiakkaat ovat ja millaisilla kanavilla heidät tavoitetaan. 

Personointi 

Personointi viittaa yksilöllisten ja räätälöityjen markkinointiviestien ja tarjousten luomiseen asiakkaille. Yksilöllinen markkinointi perustuu asiakasdatan analysointiin ja hyödyntämiseen markkinoinnin päätöksenteossa. Uusien 4 P:tä tunnistavat personoinnin tärkeyden, koska se auttaa parantamaan asiakaskokemusta ja lisää asiakasuskollisuutta. 

Nämä uudet 4 P:tä heijastavat markkinoinnin kehitystä ja digitaalisen aikakauden tuomia mahdollisuuksia. Ne osoittavat, että markkinointi ei enää rajoitu vain tuotteiden ja hintojen määrittelyyn, vaan se kattaa myös palvelut, prosessit, paikan ja personoinnin. Näiden tekijöiden huomioiminen auttaa yrityksiä menestymään kilpailussa ja luomaan vahvan asiakassuhteen. 

Viimeisin projekti, missä itse olen markkinointia käyttänyt ja tehnyt on Kankaan Kisakatsomo. 

Palvelumme oli vaikea ja todella haastava markkinoida, sillä ei ollut mitään kuvaa tai näyttöä mistään. Piti vain yrittää luoda markkinoinnilla ihmisille mielikuva tapahtumastamme, mitä se on. Markkinoinnissamme olisi ollut paljon parannettavaa, mitä se meillä oli. Se ei ollut suunniteltua ja ajastettua, sillä aika oli tiukassa keskittyä markkinointiin kaiken muun työn keskellä. 

Markkinointi helpottui, kun tapahtuma saatiin pystyyn ja oli jotain mistä markkinoida, kuin vain Canvalla tehdyt kuvat. Markkinointikanavina pääosin meillä toimi Instagram ja Facebook. Näissä kanavissa potentiaalisimmat kävijämme ovat. Facebookissa hieman vanhempi kansa ja Instagramissa nuorempi. 

Personointi markkinoinnissamme jäi puuttumaan. Emme analysoineet markkinointimme tuloksellisuutta tai toimivuutta. Me vain teimme.  
Markkinointi kuitenkin taisi toimia, sillä ihmiset löysi tapahtumaamme ja se on pääasia. 
Miettisin kuitenkin jatkossa, miten saada markkinoinnista tavoitteellisempaa, kuin mitä se nyt oli. Tänä päivänä se on kuitenkin yksi tärkeimmistä tekijöistä. 

Kirjailijan keksimät markkinoinnin 4:ptä antoi konkreettisia hyviä esimerkkejä, kuinka markkinoinnista saisi kestävempää ja tavoitteellisempaa.   

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti