Ajatuksia markkinoinnista ja ilmastonmuutoksesta

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin Petteri Lillbergin ja Riku Mattilan teoksen, ”Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille”. Kirjassa käsiteltiin paljon erilaisia aiheita ja markkinointia sellaisesta näkökulmasta, joka ei minulle ollut tuttua. Joten tämä oli hiukan hankala opus minulle ja en kokenut saavani kauheasti irti.

Kirjassa nostettiin esille neljä kysymystä, joihin jokaisella yrityksellä, joka aikoo pitää kestävän kehityksen ilmastonmuutoksen aikana, on vastattava, vaikka unissaan. Kysymyksiin olisi kannattava saada vastaukset ja ratkaisut esille alle vuoden sisällä, jotta olisi heti päämäärä ilmastonmuutoksen aikana. Kysymysten jälkeen esitettiin vielä monta vastaavaa ja tarkentavaa kysymystä, mutta nostin esille nämä ensimmäiset ns. pääkysymykset.

  1. Yrityksen ilmastonmuutos strategia

-Olemmeko yksi ongelmista, sopeutujista vai ratkaisijoista

2. Miten ilmastonmuutos vaikuttaa brändiimme
-Onko brändimme edelläkävijöiden, jälkijunaan hyppääjien vai harmaanmassan joukossa?

3. Mikä on brändimme markkinoinnin hiilijalanjälki

4. Mikä on brändimme markkinoinnin hiilikädenjälki?

Omasta mielestäni jokainen näistä kysymyksistä on eteenpäin vievä ja näillä jaa arvokasta tietoa. Itse en pysty näitä vain heijastamaan mihinkään. En ole itse edes ajatellut ilmastonmuutosta omissa projekteissani. Tunnen ehkä hieman syyllisyyttä. En tiedä miksi.

Toisaalta voihan projektiryhmä suunnitella, tuottaa rakentaa Boxiovellesi palvelua siten, että hiilijalanjälki olisi mahdollisimman matala. Pääasiassa paketointi, tuotteiden haku, kuljetus, pakkausmateriaali ja mahdollisesti vaikka pieni lahjoitus per ostos. Nämä tuli ensimmäisenä itselle mieleen, joissa ilmastonmuutosta voi ottaa keskusteluun mukaan. Olisiko se kannattavaa ja olisiko asiakaskunta lojaalisimpia, jos tämä olisi osa Boxiovellesi brändin arvoja ja asiakkaalle tämä on tärkeä aihe? Mahdollisesti. Helpottaisiko se asiakkaan ostopäätöstä ja olisiko kynnys tilauksille matalampi? En tiedä.

Tykkään ehkä nyt tästä aiheesta hieman enemmän kuin kuunnellessa, koska nyt sanon, että en tiedä. Se pistää minut taas ajattelemaan, että on opittavaa ja tykkään siitä. Pakko kumminkin myöntää, että olen paljon kuullut ja ohi lukenut ilmastonmuutoksesta ja yrityksien toiminnasta siihen, mutta se ei ole ikinä pistänyt silmääni tai tartuttanut kiinnostustani enempää tutkimaan aihetta. Koen kumminkin, että tämä on suunta mihin meidän kaikkien, niin yksilöiden kuin yritysten ja yhteisöjen on kuljettava. Kumminkin maapallon hyvinvointi ja sen tulevaisuus on meille elintärkeää. En ole vain tietoinen, kuinka se vaikuttaa ihmisten arkielämään ja ostokäyttäytymiseen.

Kun koko ajan tämä aihe tulee varmasti tärkeämmäksi ja tärkeämmäksi, niin yritykset haluavat saada kunniaa eikä lokaa. Totta kai siis yritykset haluavat brändilleen hyvää mainetta omista teoistaan, päätöksistä ja valinnoistaan. Päteekö se samanlailla pienissäkin yrityksissä? Onko se niin iso juttu? Katsotaanko sitä samanlailla? Pienissä yrityksissä päätökset ja niiden tapahtumaketjut eivät ole niin isoja ja mullistavia, kuin isot mahtibrändit kuten H&M, Apple ja Nike näin esimerkkinä.

Yritykset, jotka saavat tasaista tai vaikka suurta kasvua ja ovat olleet avussa mukana edelläkävijöinä vaikuttamassa ilmastonmuutokseen saavat kunnioitusta ja arvostusta. Jos mukaan ei ole lähtenyt niin saattaa olla, että on vaikea nousta siinä vaiheessa kuluttajien näkökenttään. Tämä on siis vain minun ajatukseni kirjan pohjalta. Koen, että tämä pätee isoihin yrityksiin ja nämä päätökset tulevat olemaan tärkeitä ja vaikuttamaan yrityksien brändin imagoon tulevaisuudessa.

Haluan tästä aiheesta päästä keskustelemaan akatemialla muiden kanssa. Koen, että tästä on minulla paljon opittavaa vielä. Vertailun kohteena päässäni on, että tuleeko tästä yhtä iso asia tulevaisuudessa kuin nyt koronaepidemiasta. Monet yritykset ovat näyttäneet apunsa ja koittaneet tehdä mahdollisensa tämän tapahtuman aikana kaikkien parhaaksi. Nyt se on jokapäiväinen juttu ja on osa arkeamme. Moni saattaa tehdä päätöksiään missä liikkeissä käy pelkästään sen mukaan, millainen koronasäädös liikkeellä on? Pitääkö käyttää maskia? Onko käsidesiä saatavilla? Miten asiakkaat siis huomioidaan ja heidän tarpeensa. Joten tuleekohan tästä vastaava tulevaisuudessa, että asiakkaat pitävät tätä osana päätöstään, missä asioi ja mitä ostaa? Se jää kai nähtäväksi, mutta päätöksiä pitää tehdä jo.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti