5 vinkkiä kirjoittajalle

Kirjoittaja: Inka Rissanen

19 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Sanojen voima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Timo Jäppinen

Teoriapisteet: 2

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai informoi, vaan se saa aikaan halutun reaktion kohdeyleisössä. Listasin alle 5 vinkkiä, jotka itse koin tärkeimmiksi lukiessani Sanojen voima kirjaa.

  1. Mieti kohderyhmääsi ja copysi tarkoitusta.

    Copywritingissä mikään ei ole niin tärkeää kuin kohderyhmäsi. Voit kirjoittaa vaikka kuinka upeaa ja loppuun siloteltua tekstiä, mutta se ei tehoa, jos kohderyhmäsi on väärä. 
    Lisäksi copyn tarkoitus on tärkeä tiedostaa. Huumori tehoaa usein teksteissä, mutta vakavissa aiheissa tulee se jättää suosiolla pois. Vaikka mainonnan tulee herättää tunteita, tulee siinäkin tietää rajat. Tässä minulle tulee mieleen Berliinin metrotunnelissa ollut mainos, jossa luki ”Come a little closer” ja alapuolella pienellä printillä hautajaispalvelun yhteystiedot. Ymmärrän, että on ihmisiä, jotka nauttivat mustasta huumorista, mutta yrityksen vitsaillessa julkisesti itsemurhasta, menee se mielestäni mauttomaksi ja jopa haitalliseksi. Yritys ei voi nimittäin ikinä tietää, kuka mainoksen näkee ja mitä tämä kyseinen ihminen on voinut käydä läpi elämässään. 

    2. Tuo kilpailuetusi selkeästi esille.

      Älä myy toimialaasi, vaan itseäsi. Muuten voi helposti käydä niin, että asiakas meneekin kilpailijallesi. Vanha Kunnon Kahvilalla me esimerkiksi mainostamme tekevämme ”Jyväskylän parhaat korvapuustit”. Emme mainosta sitä, kuinka kuppi kahvia voisi tehdä terää asiakkaalle. Hänhän voisi käydä ostamassa tämän kahvin vaikka lähimmästä ruokakaupasta. Meillä on ollut myös monta vuotta käytössä flaikut ”Tule ja maista, niin tiedät mistä he puhuvat”. Henkilökohtaisesti tykkään tästä paljon, sillä logostamme tulee kuitenkin ilmi, että olemme kahvila, mutta tekstin salaperäisyys jättää asiakkaan miettimään, mitä hän pääsee maistamaan. Myös lause ”niin tiedät mistä he puhuvat” viestii asiakkaalle sitä, että hän jää paitsi jostain puhututtavasta, jos ei koe sitä itse.

      3. Ylläpidä mielenkiinto.

        Kerro lupaus ensimmäisessä lauseessa tai otsikossa, jatka sitten johdonmukaisesti loppuun. Pysy johdonmukaisena, ylimääräiset hyvätkin ajatukset hämmentävät lukijaa. Kerro lupauksesi ja väitteesi numeroina, kerro paljonko asiakas hyötyy rahallisesti. Raha kiinnostaa ihmisiä aina ja se on asiakkaalle paljon konkreettisempaa, kuin prosentit. 

        4. Ohjaa toimintaan.

        CTA on tärkeä osa copywritingia, sillä ihminen on siinä mielessä niin yksinkertainen olento, että se tekee asioita paljon todennäköisemmin, jos ne tuodaan hänelle ilmi ääneen.

        Pitkissä teksteissä on myös hyvä tehdä pieni yhteenveto ennen toimintaan ohjaamista. Kertaa asiakkaalle, mitä hän saa. Korosta, miten pieni pyytämäsi summa/teko on ja miten helppoa toimiminen on. Useat jättävät klousaamisen puolitiehen. Muista siis korostaa myös, mitä asiakas menettää, jos hän ei toimi.

        5. Hio teksti useaan kertaan.

        Kirjassakin Jäppinen kertoo, että hän saattoi usein hioa ja oikolukea tekstin jopa 14 kertaa ennen kuin vei sen eteenpäin.

        On hyvä katsoa, että teksti noudattaa jonkinlaista mallia, joka tukee laadukasta copywritingia. Hyvänä esimerkkinä tästä on AIDCA-mallia, joka muodostuu sanoista attention (huomio), interest (kiinnostus), desire (ostohalu), conviction (vakuuttelu) sekä action (toiminta). Tässä lyhykäisyydessään sanojen merkitykset.

        A = Huomio 

        Huomion herättäjän tulisi olla aina näkyvä, selkeä ja yksinkertainen viesti. Vältä siis sekavia tai nokkelia aloituksia, Ne tappaa kiinnostuksen väärinymmärrysten takia.

        I = Kiinnostus 

        Nyt kun sinulla on heidän huomio, muodosta kiinnostus kertomalla mitä tarjoat ja miksi se on “erilaista”.

        D = Ostohalu

        Jos he ovat kiinnostuneita, sinun tulee herättää heidän halu. Miksi tämä tuote/palvelu on oikea juuri heille?

        C = vakuuttelu

        Nyt he haluavat sen, mutta miksi heidän on PAKKO saada se? Anna heille syy sanoa “KYLLÄ! Ostan tämän!!”

        (arvostelu, tutkimus, takuu)

        A = toiminta

        Miten he saavat sen mitä haluavat? Kuka tuottaa sen? Tee siitä heille helppoa!

        You May Also Like…

        Ilmiön kaava

        Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

        Bisnesantropologia

        Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

        0 kommenttia

        Lähetä kommentti