100 faktaa myynnistä

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki & Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

100 faktaa myynnistä

Olin jo aikaisemmin selannut e-kirja palvelua ja pistänyt merkille kyseisen kirjan, sillä ajattelin sen antavan paljon hyötyjä juuri alkaneeseen tiimiyrittäjä uraani. Ihailen hyviä myyjiä ja heidän tapaansa saada vakuutettua myytävän tuotteen tai palvelun olevan tarpeen ostajalle. Kirjassa oli todella hyviä vinkkejä, miten psykologisin keinoin voidaan vaikuttaa ostopäätökseen ja saada asiakkaan luottamus.

Minun kokemukseni myyntityöstä on toistaiseksi melko vähäistä. Toivon ja tiedän saavani Tiimiakatemialta myyntityöhön kokemusta, kun tartun tilanteisiin ja haasteisiin. Kirjasta pyrin ottamaan käytäntöön paljon asioita omaan elämääni, ei pelkästään myyntiin. Mielestäni myyntitaitoja voi käyttää muulloinkin, kuin tuotteen tai palvelun myynnissä. Myyntitaitoja voi käyttää sosiaalisissa tilanteissa kavereiden tai läheistensä kanssa ”myymällä” oma mielipiteensä heille ja perustella se. Kirjan vinkit avattiin hyvin esimerkeillä ja tilanteilla, jotka auttoivat minua lukijana näkemään asian konkreettisemmin käytännössä.

Tässä hieman poimintoja, jotka olivat itselleni mielenkiintoisia ja sykähdyttäviä ohjeita.

”Myynti on mitä puhut.”

”Markkinointi on miten puhut.”

”Brändäys on millä tyylillä puhut.”

Myy asiakkaalle ratkaisua asiakkaan ongelmaan, älä myy tuotetta. Asiakas haluaa ostaa tuloksia, ei palvelua tai tuotetta. Ihmiset pitävät yllätyksistä sekä ilmaisista asioista, joten tuotteen/palvelun lisäksi kannattaa asiakkaalle antaa jotain kaupanpäälle. Kaupanpäälle voit antaa ilmaisia hyviä vinkkejä tai vaikka jonkun tuotteen, joka tulevaisuudessa voi olla ratkaisu asiakkaalle, jonkin ennalta-arvattavan ongelman edessä. Näin saat kehitettyä asiakkaan luottamusta sinuun ja asiakas on tyytyväinen palveluun. Jos asiakas on tyytymätön tuotteeseen ja tekee reklamaation, niin korjaa virhe hieman ylimitoitetusti, näin helposti saavutat asiakkaan tyytyväisyyden takaisin jopa 15 kertaa suurempana, kuin se oli aikaisemmin. Hyvä vinkki oli, kun myyt tuotetta/palvelua, niin anna vertailukohtia. Jos vertaillaan esimerkiksi hintaa, niin anna vertailukohdaksi, että samalla hinnalla saat joko tämän tuotteen/palvelun, josta hyödyt koko loppu vuoden tai loppuelämän tai vaihtoehtoisesti voit tuhlata sen hinnan yhdellä lapin reissulla. Tässä tapauksessa mielestäni tulisi kuitenkin osata tunnistaa asiakkaan arvoja, sillä asiakas voi pitää esimerkiksi reissuja todella tärkeänä arvona elämässään.

Kirjassa oli todella mielenkiintoisia asioita markkinoinnin ja myynnin psykologiasta. Suora esimerkki kirjasta, kuinka Nike tuottaa markkinointiaan. Nike ei markkinoi tuotetta tai hintoja, vaan Nike myy asiakkaalle mielikuvia. Olen nähnyt Niken mainoksia, jossa minulle myydään mielikuva siitä, kuinka aamu alkaa mukavasti lähtemällä juoksulenkille Niken urheiluvaatteissa. Asiakas ostaa monesti kalliimpaa, koska kuvittelee sen hintaeron vaikuttavan sen parempaan laatuun. Itse myös ajattelen usein kalliimman tuotteen olevan parempi laatuista ja näin siis varmasti todella usein on, mutta tämä on mielenkiintoinen ilmiö, joka herätti minussa tunteita. Kalliimpi tuote voi olla tismalleen sama, kuin halvempi tuote, mutta siinä korostetaan asiakkaan hyötyjä asiakkaalle ja myydään se valmiina pakettina asiakkaalle. Asiakkaalle tulee myydä syitä, miksi tuote tulee ostaa, miksi asiakas hyötyy siitä, miksi se on parempi kuin kilpailija etc.

Tämä ajatus oli mieleenpainuva. Rakenna itsellesi monopoliasema. Eli tee tuotteestasi niin uniikki ja erotu kilpailijoista jollain pienelläkin erolla, joka luo sinulle myyjänä aseman, että asiakkaan haluavat ja tarvitsevat juuri tuon palvelun. Voisin kuvitella tämmöisen idean syntyessä, joka antaa monopoliaseman markkinoilla, että sitä pyritään nopeasti kopioimaan, niin aseman täytyy jatkuvasti olla askeleen edellä kilpailijoita tai henkilöbrändi on niin vahva, ettei se ole kopioitavissa. Olen kunnianhimoinen ja aloin mielessäni heti ideoimaan, mikä olisi se mun juttu millä erottua kilpailusta. Kirja antoi todella paljon vinkkejä myös ajankäyttöön, työmoraaliin ja työn tekoon, mutta tällä hetkellä tätä kirjoittaessa näitä ”itsensä johtamiseen” liittyviä asioita on käyty paljon läpi. Meneillään oleva itsensä johtamisen kurssi sekä Tiimiakatemian ensimmäiset kuukaudet ovat antaneet paljon tukea kalenterin täyttämiseen ja suunnitteluun. Ennen Tiimiakatemiaa minulla ei ollut minkäänlaista kalenteria, niin aikaansaamattomuus näkyi arjessa herkästi. Kalenterin käyttäminen ja sinne aikatauluttaminen ovat ollut nyt jo minun elämäni yhtiä parhaimpia muutoksiani. Saan itsestäni paljon enemmän irti, kun teen asioita määrätietoisesti!

100 faktaa myynnistä

Luin kirjan tehtävänä markkinoinnin perusteet- kurssille. Olin jo aikaisemmin selannut e-kirja palvelua ja pistänyt merkille kyseisen kirjan, sillä ajattelin sen antavan paljon hyötyjä juuri alkaneeseen tiimiyrittäjä uraani. Ihailen hyviä myyjiä ja heidän tapaansa saada vakuutettua myytävän tuotteen tai palvelun olevan tarpeen ostajalle. Kirjassa oli todella hyviä vinkkejä, miten psykologisin keinoin voidaan vaikuttaa ostopäätökseen ja saada asiakkaan luottamus.

Minun kokemukseni myyntityöstä on toistaiseksi melko vähäistä. Toivon ja tiedän saavani Tiimiakatemialta myyntityöhön kokemusta, kun tartun tilanteisiin ja haasteisiin. Kirjasta pyrin ottamaan käytäntöön paljon asioita omaan elämääni, ei pelkästään myyntiin. Mielestäni myyntitaitoja voi käyttää muulloinkin, kuin tuotteen tai palvelun myynnissä. Myyntitaitoja voi käyttää sosiaalisissa tilanteissa kavereiden tai läheistensä kanssa ”myymällä” oma mielipiteensä heille ja perustella se. Kirjan vinkit avattiin hyvin esimerkeillä ja tilanteilla, jotka auttoivat minua lukijana näkemään asian konkreettisemmin käytännössä.

Tässä hieman poimintoja, jotka olivat itselleni mielenkiintoisia ja sykähdyttäviä ohjeita.

”Myynti on mitä puhut.”

”Markkinointi on miten puhut.”

”Brändäys on millä tyylillä puhut.”

Myy asiakkaalle ratkaisua asiakkaan ongelmaan, älä myy tuotetta. Asiakas haluaa ostaa tuloksia, ei palvelua tai tuotetta. Ihmiset pitävät yllätyksistä sekä ilmaisista asioista, joten tuotteen/palvelun lisäksi kannattaa asiakkaalle antaa jotain kaupanpäälle. Kaupanpäälle voit antaa ilmaisia hyviä vinkkejä tai vaikka jonkun tuotteen, joka tulevaisuudessa voi olla ratkaisu asiakkaalle, jonkin ennalta-arvattavan ongelman edessä. Näin saat kehitettyä asiakkaan luottamusta sinuun ja asiakas on tyytyväinen palveluun. Jos asiakas on tyytymätön tuotteeseen ja tekee reklamaation, niin korjaa virhe hieman ylimitoitetusti, näin helposti saavutat asiakkaan tyytyväisyyden takaisin jopa 15 kertaa suurempana, kuin se oli aikaisemmin. Hyvä vinkki oli, kun myyt tuotetta/palvelua, niin anna vertailukohtia. Jos vertaillaan esimerkiksi hintaa, niin anna vertailukohdaksi, että samalla hinnalla saat joko tämän tuotteen/palvelun, josta hyödyt koko loppu vuoden tai loppuelämän tai vaihtoehtoisesti voit tuhlata sen hinnan yhdellä lapin reissulla. Tässä tapauksessa mielestäni tulisi kuitenkin osata tunnistaa asiakkaan arvoja, sillä asiakas voi pitää esimerkiksi reissuja todella tärkeänä arvona elämässään.

Kirjassa oli todella mielenkiintoisia asioita markkinoinnin ja myynnin psykologiasta. Suora esimerkki kirjasta, kuinka Nike tuottaa markkinointiaan. Nike ei markkinoi tuotetta tai hintoja, vaan Nike myy asiakkaalle mielikuvia. Olen nähnyt Niken mainoksia, jossa minulle myydään mielikuva siitä, kuinka aamu alkaa mukavasti lähtemällä juoksulenkille Niken urheiluvaatteissa. Asiakas ostaa monesti kalliimpaa, koska kuvittelee sen hintaeron vaikuttavan sen parempaan laatuun. Itse myös ajattelen usein kalliimman tuotteen olevan parempi laatuista ja näin siis varmasti todella usein on, mutta tämä on mielenkiintoinen ilmiö, joka herätti minussa tunteita. Kalliimpi tuote voi olla tismalleen sama, kuin halvempi tuote, mutta siinä korostetaan asiakkaan hyötyjä asiakkaalle ja myydään se valmiina pakettina asiakkaalle. Asiakkaalle tulee myydä syitä, miksi tuote tulee ostaa, miksi asiakas hyötyy siitä, miksi se on parempi kuin kilpailija etc.

Tämä ajatus oli mieleenpainuva. Rakenna itsellesi monopoliasema. Eli tee tuotteestasi niin uniikki ja erotu kilpailijoista jollain pienelläkin erolla, joka luo sinulle myyjänä aseman, että asiakkaan haluavat ja tarvitsevat juuri tuon palvelun. Voisin kuvitella tämmöisen idean syntyessä, joka antaa monopoliaseman markkinoilla, että sitä pyritään nopeasti kopioimaan, niin aseman täytyy jatkuvasti olla askeleen edellä kilpailijoita tai henkilöbrändi on niin vahva, ettei se ole kopioitavissa. Olen kunnianhimoinen ja aloin mielessäni heti ideoimaan, mikä olisi se mun juttu millä erottua kilpailusta. Kirja antoi todella paljon vinkkejä myös ajankäyttöön, työmoraaliin ja työn tekoon, mutta tällä hetkellä tätä kirjoittaessa näitä ”itsensä johtamiseen” liittyviä asioita on käyty paljon läpi. Meneillään oleva itsensä johtamisen kurssi sekä Tiimiakatemian ensimmäiset kuukaudet ovat antaneet paljon tukea kalenterin täyttämiseen ja suunnitteluun. Ennen Tiimiakatemiaa minulla ei ollut minkäänlaista kalenteria, niin aikaansaamattomuus näkyi arjessa herkästi. Kalenterin käyttäminen ja sinne aikatauluttaminen ovat ollut nyt jo minun elämäni yhtiä parhaimpia muutoksiani. Saan itsestäni paljon enemmän irti, kun teen asioita määrätietoisesti!

You May Also Like…

Uteliaisuuden taito

Utelijaisuuden taito kirja käsitteli erilaisia mielen malleja ja oppimisen johtavaa utelijaisuutta. Uteliaisuutta voi...

0 kommenttia

Lähetä kommentti