100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Emmi Peltola

25 marraskuun, 2023

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Andrei Koivumäki

Teoriapisteet: 0

Alkusanat:

Ajatuksia ennen lukemista: Valitsin tämän kirjan, koska koen että myyminen on liiketaloudellisesti suurin heikkousalueeni. Haluisin oppia myymisestä lisää ja kehittää sitä lähtötasolta, sekä kokeilla pienillä testeillä sitä käytännössäkin. Koen että myyminen on todella psykologista osa-aluetta, ja pidän tästä aiheesta äänikirjoissa ja omissa liiketoiminnan kehittämispuolissa mielenkiintoisina. Ennakko-oletukseni tästä kirjasta on, että Andrei on erittäin räiskyvä henkilö somessa ja olen seurannut häntä parin vuoden ajan. Minua on aikaisemmin myös kiinnostanut kiinteistönvälitys. En ole enää nykyisin aivan varma olisiko se oma juttuni. Toivon että tämä kirja selkeyttää asiaa hieman lisää ja opin itsestäni lisää. Haluan tietää mikä sytyttää ja mikä ei niin paljoa liiketaloudellisesti.

Oivalluksia kirjasta: 

”Kannattaa katsoa tarkkaan keneltä kuuntelee neuvoja. Esimerkiksi ei kannata kuunnella liiketalouden neuvoja sellaisilta ketkä eivät ole saavuttaneet mitään tai työskennelleet asian parissa. Neuvoja kannattaa kuunnella sellaisilta, jotka ovat kokeneet samoja kokemuksia ja tietävät mistä puhuvat.”-Omaa tiivistelmää kirjasta.

Mielestäni tämä sama neuvo pätee myös siihen, että henkisiä neuvoja ei kannata ottaa sellaiselta, joka ei itse selkeästi osaa hoitaa edes omia henkisiä asioitaan. Kysy neuvoa ihmiseltä, joka on epäonnistunut. Kysy tarkalleen, miten hän epäonnistui ja mistä se johtui, sekä mitä hän on oppinut siitä. Näin pääsee mielestäni myös tutustumaan ihmiseen paremmin ja syvällisemmin, sekä keskustelemaan aiheesta joka oikeasti kiinnostaa ja voi jopa hyödyttää tulevaisuudessa itseäkin.

Koin kuunnellessani, että kirja oli todella menestyskeskeinen ja suorittamiskeskeinen. Tässä kirjassa ei oltu käyty palautumisen keinoja vastakohtana tälle jatkuvalle tekemiselle. Kirja lähes ihannoi jatkuvaa todella kovaa tekemistä ja pitkiä päiviä. Itse en ollut tästä aivan samaa mieltä ja uskon että palautumista tarvitaan, jotta pystyy ylläpitämään työn hyvää tasoa ja suoritusta. Kirjassa kumminkin kerrottiin myös eri tavoilla samaa ajatusmaailmaa mitä olen havainnut ja ollut samaa mieltäkin. Ajatus oli, että kun vaan jatkaa tekemistä isotkin asiat saadaan etenemään lopulta tehdyksi. Tekemisen rauhallisuudesta olin ehkä eri mieltä kumminkin, sillä jos tahti on todella kova jatkuvasti, luulen että virheitä voi tapahtua helpommin. Tämä tahditus on varmasti jokaisen henkilökohtainen mieltymysasia.

Kirjassa oli myös mielestäni vähän empatian puutetta ja yleistämistä, että en tarvitse ihmisiä jotka eivät kehitä minua menestymisessä tai jotka eivät haasta minua. Mielestäni nämä vinkit olivat vähän ongelmallisia ja kapeakatseisia toisia ihmisiä kohtaan. Kirjassa oli myös mielestäni paljon provosoivia kohtia ”epämenestyjiä” kohtaan, en tiedä oliko tämä kirjoittajan oikeaa suppeakatseista näkökulmaa vai oliko se kenties kärjistettyä tiivistelmää ajatuksesta, joka saisi ihmisen ajattelemaan tai huomiomaan ajatusta enemmän. Mielestäni tälläinen menestymisen -mindset voi olla myös sokaisevaa ja vetää ihmisen mukanaan. Sellaisen ihannointi ja kovuuden sosiaalinen paineen luominen ei ole ehkä paras esille tuonti tälläiseen kirjaan ilman että puhuttaisiin toisesta inhimillisestä puolesta. Ihminen ei voi olla robotti, joka vain suorittaa ja menestyy, eikä muulla ole väliä. Itsellänikin silti menee tälläinen suorittamisvaihe päälle useinkin. Silloin en mieti niin paljon henkistä puolta vaan suorittamista ja tekemistä. Olen huomannut, että esimerkiksi empatia pienenee paljonkin muihin ihmisiin koska kapasiteetti menee jo niin paljon tekemiseen. Tuo vaihe voi kestää kuukausiakin. Silloin en niin paljoa pysty tuntemaan tunteita ja olemaan läsnä läheisille ihmisilleni. Silloin pelkästään työjutut, kehityskohteet ja tehtävälistat pyörivät päässä aamusta iltaan. Toinen vaihe tai puoli minussa on taas todella rauhallinen, hidastempoinen, analysoiva ja tunteita tuntevampi. Silloin keskittyminen on itseni kuuntelussa, itseni kehittämisessä, muissa läheisissä ihmisissä ja palautumisessa.

Jettivuokraamo -ajatukset kirjan kautta:

Aloin kirjaa kuunnellessani miettimään omaa yritystäni. Aloin miettimään kuinka voisin päästä Suomen top 10 -listalle vesijettivuokraamoista. En ollut edes ajatellut tälläistä ajatusta ennen tavoitteenani. Kirja auttoi myös tavoitteen asettelussa oikeasti konkreettisten esimerkkien kautta. Aloin miettimään mm. kuinka voisin saada pidempiä vuokria lisää? Millainen brändi, mielikuva ja missio yrityksellä voisi ja pitäisi olla? Kuinka voisin kehittää asiakaskokemusta ja omia ihmissuhdetaitojani lisää asiakaskohtaamisissa? Mikä on rahallinen tavoitteeni myynnissä ensi vuonna tai tulevina vuosina? Mihin minun kannattaa keskittää energiaa ja resursseja? Mitä voisin ulkoistaa? Millainen hinnoittelu on optimaalisin parhaaseen tulokseen?

Keinoja asiakaskokemuksen parantamiseen:

-Maineen täytyy olla kunnossa eli asiakaskohtaamiset täytyy hoitaa aina reilusti ja asiakasta auttaen, sekä hyvän mielikuvan jättäen.

-Asiakkaan täytyy kokea enemmän, että tutustun häneen ihmisenä kuin asiakkaana, small talk ja kättely on kohteliasta kohtaamisissa. Hänen ei pidä kokea minua myyjänä, joka vain koittaa saada hänet ostamaan.

-Heti kirjan alussa kerrottiin, että imartelu ja kehut lisäävät arvostuksen tunnetta, voisin tätä testata pienesti käytännössä.

-”Myyjä saa juuri niitä asiakkaita luokseen mitä toiminnallaan houkuttelee” eli luotettava saa esimerkiksi luottamusta osoittavia asiakkaita tai ylimielinen myyjä voi saada joko arkoja tai vastaan laittavia asiakkaita. Pidin tästä ajatusmallista ja se poistaa stressiäni, että minun täytyisi miellyttää aivan jokaista asiakasryhmää, sillä se on lähes mahdotonta. Koen kuitenkin toimintani aika neutraaliksi, asialliseksi ja auttavaksi, jotta asiakkaan on helppo tulla vuokraamoon. Olen kuitenkin huomannut omana kehityskohteenani, että joskus vähättelen itseäni asiakkaille ja he saattavat kokea, että haen heiltä jonkinlaista varmistusta tai hyväksyntää. Teen tätä siksi että he saisivat minusta jotenkin maanläheisen kuvan ja ehkä siinä on taustalla myös muutakin epämukavuuden poistamisyritystä, vaikkakin tämä toiminta voi saada juuri epämukavan olon koska siihen ei oikein voi asiakas vastata mitään. Huomasin tekeväni tätä viime kesänä ehkä noin 4-5 kertaa. Ensi kesänä haluan pudottaa luvun nollaan ja olla mieluummin vain oma itseni ja kertoa vaikka yrityksen tavasta toimia ja tavoitteista jotain faktatietoa. Olen huomannut myös kirjassa kerrottua asiakkaalle puhumistahtia. Eli kiireellisen oloisille asiakkaille puhutaan tiiviimmin ja nopeammalla tahdilla. Kun taas rauhallisimmille asiakkaille keskustellaan rauhassa ja kyselemällä enemmän. 

-Aloin miettimään miten voisin ylittää asiakkaan odotukset omassa jettifirmassani. Jälkilahjan hommaaminen esimerkiksi sukulakujen jakaminen vuokran jälkeen voisi toimia tähän.

-Kokemusta parantaisi myös entisestään nettisivujen visuaalisen ilmeen päivitys ja somemarkkinointiin lisäpanostus rahallisesti, suunnitelmallisesti ja työmäärällisesti. Silloin somejulkaisuja tulisi asiakasta miellyttävämmin ja paremmalla laadulla. Myöskin nettisivujen varauskalenteri lisäisi asiakkaalle varauksen helppoutta. Varauskalenterin ylläpitäminen yrityksen kehityksessä on osoittautunut hieman haastavaksi minulle ja minun tulisi opetella tähän mahdollisimman käytännössä toimiva keino.

-Jos tulee reklamaatioita tai inhimillisiä mokia, korjaa ne mahdollisimman hyvin. 

– Kehityskohteena on myös safaripakettien luominen helposti ostettavaksi asiakkaalle ja sen mainostus omilla kanavilla ja esimerkiksi LinkedInissa tai Facebookissa.

Tavoitepohdintaa:

Kirja sai minut miettimään olisiko yritykseni vain myynti- ja tulostavoitteinen vai pitäisikö minun myös sen lisäksi pyörittää sitä pitkään, kasvattaa sen arvoa ja sitten monen vuoden päästä mahdollisesti myydä se. Tavoitteeni on totta kai mahdollisimman tunnetuksi tuleminen Jyväskylässä ja muissa kaupungeissa. Tavoitteena on myös luoda toimintaan mahdollisimman sujuvat työvaiheet ja isoksi kokonaisuudeksi kasvaminen. Tulostavoitteena aloin miettimään kuinka voisin saada 50k myynnin kesässä? Laskin tähän, että jettejä täytyisi olla vuokralla noin 12-13 kappaletta ja yhtä jettiä olisi hyvä vuokrata noin 25-40 kertaa kesässä. Tämä olisi hyvin tuottavaa minulle oikealla hinnoittelulla, kysynnällä, markkinoinnilla, sijainnilla, sekä yhteistöillä. Totta kai yrityksen kasvaessa kulut kasvavat myöskin suuresti. 

Yrityksessäni on vielä paljon ns. hukkaliikettä eli työtä lisäävää jettien ajelua peräkärryillä ja palautusta paikasta toiseen joka viikko, sen sijaan että kaikki jetit löytyisivät yhdestä paikasta aina. Ongelmana tässä on jettipaikkojen riittämättömyys hyvillä alueilla Jyväskylän satamassa. Tähän ratkaisuna voisi olla sama säilytystila kaikille jeteille maalla peräkärryissä. Yksi vaihtoehto voisi olla sataman äärellä toinen laituripaikka mihin saa monta jettiä ja sieltä kuljetus asiakkaille jettilaiturille. Näin saisin säästettyä aikaa, jota kuluu nyt suuresti kuljetuksiin. Olen myös miettinyt ajan hallinnoimiseksi toisen henkilön palkkaamista avukseni joko kuljetustehtäviin tai asiakaskohtaamisiin tulevaisuudessa 2025 vuonna viimeistään. Olen myöskin miettinyt markkinointiin ulkoisen henkilön palkkaamista avukseni. Nämä toimet nostaisivat yrityksen arvoa ja vapauttaisivat minulta aikaa yrityksen kehittämiseen.

Markkinointi:

Kirjassa puhuttiin itsensä ja yrityksen brändäämisen tärkeydestä. Siinä kerrottiin, että jos kukaan ei tiedä millaista osaamisesi on, sitä on vaikeampi ostaa. Aloin miettimään pitäisikö minun alkaa kehittämään omaa henkilöbrändiäni enemmän yhteen vesijettiyrityksen kanssa. Voisin esimerkiksi tehdä yrittäjäesittelyn someen näin alkuun. Voisin myös kertoa sinne yrityksestä ja yrittäjyydestä, kuinka koen sen ja mitä työtehtäviä minulla on. Voisinko kertoa vaikka kehityskohteista, tavoitteista ja mitä tavoitteita saavutettiin? Se voisi mahdollisesti lisätä asiakkaan luottamusta ja sitoutuvuutta yritykseen. Myöskin ohjevideoiden tekeminen markkinoinnissa herättää luottamusta ja aion testata tätä ensi kesänä yrityksessäni lisää.

Henkilöbrändin rakentamisen yksi keino oli:

-Kirjoittaa 60 positiivista sanaa itsestään. Yhdistää niistä noin 4-5 sanan yhdistelmä itsestäsi ja lähteä viemään tätä henkilöbrändiksesi vaikkapa Instagram bioon. Se lisää inhimillisyyttä ja kertoo millainen olet.

”Monet yritykset ovat menneet nurin huonon markkinoinnin takia.” 

Aloin miettimään kuinka lähes kaikki Jyväskyläläiset ihmiset saisivat tietää yrityksestäni. Haluaisin markkinointini olevan kuin RedBull -yhtiöllä hullujen tapahtumien ja tempauksien kautta.

Loppusanat:

Kirja sai minut enemmän miettimään kehityskohteita yrityksessäni, kuin myyntiä. Koin kirjan kuitenkin todella hyödylliseksi tavoitteellisuuden kannalta ja sain muistutuksia asioista, joita voi aina kehittää ja tehdä paremmin. Joissakin kohdissa kirja oli vähän ns. triggeröivä, koska siinä oli aika jyrkkiä näkemyksiä välillä muista ihmisistä ja tuntui että suorittaminen pitäisi olla keskiössä kaikessa elämässä. Koen että ihminen tarvitsee empatiaa ja että ihmiset haluavat perustarpeena aina tulla ymmärretyiksi. Koen että asiakkaan kommunikaation lukeminen, kysely, ymmärtäminen ja sen kautta toimiminen tekevät hyvän myyjän. Andrei varmasti pystyisi samaistumaan tähän, siksi kirja ja henkilö herättivät myös hieman ristiriitaisia tunteita. Alkusanoihin viitaten en tullut miettineeksi kiinteistönvälitystä vaan enemmän jettitoimintaani. Ehkä tämä kertoo jo jotain missä mielenkiintoni tällä hetkellä on.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti