100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Juuso Salpakari

21 lokakuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Andrei Koivumäki

Teoriapisteet: 2

Innostuin lukemaan lisää myyntiaiheista kirjallisuutta ja kirjakseni tällä kertaa valikoitui Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon – 100 faktaa myynnistä. Kirjaan minulla oli suuret odotukset, sillä olen pidemmän aikaa seurannut Andreita sosiaalisessa mediassa ja ihaillut hänen menestystään kiinteistöbisneksessä. Kirjassa oli paljon hyvää ja itseäni kehittäviä faktoja sekä myös jonkin verran itselleni ainakin itsestäänselvyyksiä. Jos haluat menestyä asenne, tavoitteet, fokus tiettyyn aihealueeseen sekä kova työ vievät sinut haluttuun määränpäähän. Keräsin kirjan mittaan itselleni kirjanmerkkejä, joista ajattelin raapustella jotain ajatuksia ja reflektoida niitä omasta näkökulmasta.  

Kova työnteko ilman suunnitelmaa on hukkaan heitettyä aikaa – Tämä pätee vahvasti omaan toimintaan, sillä olen kova tekemään töitä mutta monesti saatankin tajuta, että olisi kannattanut suunnitella paremmin. Työntekoni olisi sujuvampaa, mikäli en tekisi montaa asiaa yhtä aikaa. Tästä inspiroituneena asetan itselleni tavoitteeksi tarkempien suunnitelmien tekemisen, etten tuhlaisi aikaa turhaan vaan saisin kaiken hyödyn irti oppimisen kannalta. Kiinnitän fokukseni tiettyihin asioihin tiettyinä ajankohtina, jolloin voin saada parempia tuloksia jopa vähemmässä ajassa. Sama pätee myyntityössä, on tehtävä suunnitelma, kenelle myydään ja mitä myydään. On keskityttävä vain potentiaalisiin asiakkaisiin eikä tuhlata aikaa ihmisiin, joista tiedät valmiiksi, etteivät he ole kiinnostuneita.  

Jos et ole verkossa, et ole olemassa – Kaupankäynti on suurissa määrin alkanut siirtyä netin puolelle ja se on mielestäni hyvä asia. Verkossa pystyy tavoittamaan hurjan määrän ihmisiä ja oikeita menetelmiä, kuten hakukoneoptimointia käyttäen hyvinkin kohdennetun asiakasryhmän. Nykyään on jopa tyhmyyttä olla pois verkosta, mikäli yrityksesi myy jotain ja asiakas googlaa yrityksesi/tuotteesi tulee automaattisesti mieleen, onko kyseessä jokin huijaus tai onko yritystä/tuotetta edes olemassa. Projektitoimisto Artessa olemme luoneet jo jonkin verran tilejä verkkoon, esimerkiksi Instagram, Facebook sekä viimeisimpänä loimme LinkedInin. Seuraava steppi on suunnitella ja toteuttaa verkkosivut Projektitoimisto Artelle. Oli kyse pienimuotoisesta projektistakin Tiimiakatemialla, mielestäni olisi hyvä esiintyä edes jossain määrin verkossa ja näin ollen lisätä myyntiä. Ajatuksissani oli alkaa hyödyntämään itsekin verkkonäkyvyyttä tulevissa projekteissani.  

Kuuntele onnistujia ja epäonnistujia – Mikäli haluan kehittyä itse huipputekijäksi alalla kuin alalla minun tulee kasvattaa omia verkostojani. Tiimiakatemialla asiakastapaamisten sopimisesta minun täytyy kehittää rutiini ja käydä tapaamassa paljon uusia ihmisiä. Minun tulee hakeutua itseäni viisaampien ihmisten pariin, jolloin saan tehokkaasti haalittua itselleni maksimaaliset hyödyt verkostojani kasvattaen. Olen aina ajatellut, että saan eniten irti ihmisistä, jotka ovat onnistuneet ja menestyneet bisneksissä. Kirja painotti, että olisi hyvä tavata myös ihmisiä, jotka ovat epäonnistuneet ja menestystä ei ole saavutettu. Ulkopuolisena henkilönä pystyn havaitsemaan paremmin tehdyt virheet ja välttämään niitä itse ja kerätä tietoja, kuinka asiat voi tehdä paremmin. 

Löydä oma vahvuutesi – Minulla on ollut vaikeuksia hahmottaa omia vahvuuksiani, ehkä juuri siksi päädyinkin Tiimiakatemialle, jotta löytäisin niitä. Pyrinkin nyt Tiimiakatemialla kokeilemaan mahdollisimman paljon uusia erilaisia projekteja, joiden kautta löytäisin oman mielenkiinnonkohteeni ja pääsisin sitä kautta kehittämään siitä itselleni vahvuusalueen. Menestyminen vaatii uskoa omaan tekemiseen ja omaan tekemiseen uskominen vaatii asian, jota tykkää tehdä ja fokusoituu täysillä. Oman vahvuuden jatkuva rummuttaminen alkaa tuottaa tulosta, kun pyrkii joka kerta toiminnassaan edes hitusen parempaan suoritukseen ja pyrkii tilanteeseen, jossa olisi aina muita 1 % edellä. Kirjassa painotettiin vahvasti, että kannattaa pyrkiä vastaamaan asiakkaan viesteihin, sähköposteihin tai puheluihin heti. Mitä todennäköisimmin asiakkaalla on “ostohousut” jalassa siinä hetkessä sekä asiakkaalle tulee luotettava kuva myyjästä. Omassa toiminnassani voisin kehittää nimenomaan tätä pointtia, etten jättäisi asioita roikkumaan. Mikäli asiakkaalle vastaamiseen menee parikin päivää, saattaa asiakkaan ostoajatukset tai palveluntarjoaja muuttua.  

Tyytymätön asiakas voi olla maailman tyytyväisin – Omassa myyntityössäni olen törmännyt muutamiin tyytymättömiin asiakkaisiin. Asiakas on tullut kauppaan tuohtuneena ja olen päässyt selvittämään mikä mättää ja mikä on ongelma. Olemme tuumanneet molempia miellyttävän ratkaisun hyvityksineen ja asiakastyytyväisyys palautettu. Loppujen lopuksi asiakas on ollut erittäin tyytyväinen ja jopa kehunut tuttavilleen palvelun tasoa, jolloin molemmat olemme käytännössä saaneet hyötyä alkuperäisestä ongelmasta. Ongelmallinen asiakas on saatu pysymään kauppamme asiakkaana jatkossakin sekä myös hänen kauttaan olemme saaneet mahdollisesti lisää asiakkaita.  

Tuttu, luotettavuus – Faktahan on se, että ihminen uskoo ja luottaa enemmän entuudestaan tuttuun ihmiseen. Tästä syystä myyjän on tehtävä itsestään tunnettu, tehdä itsestä brändi. On tuotava itseä jatkuvasti esille, että ihmiset tuntevat sinut. Brändin avulla luodaan asiakkaalle mielikuvia, miksi juuri minulta tulisi ostaa. Hyvällä brändillä ja oikeanlaisella markkinoinnilla vähennetään konkreettisen myyntityön tekeminen, hyvä tuote/palvelu alkaa myydä itse itseään.  

Kirjan sisältö oli hyvä ja suosittelen lukemaan, mikäli kaipaat helppolukuista kirjaa myyntiosaamisen kartuttamiseen. Kirjasta sain vinkkejä myyntityöni kehittämiseen ja osittain myös myynnin psykologiaan. Kätevä ja nopea luettava kirja! 

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti