Yrityskulttuuri ja sen eri kerrokset

Kirjoittaja: Roosa Lassila

23 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Yrityskulttuuri on kuningas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Panu Luukka

Teoriapisteet: 3

Yrityskulttuuri on dynaaminen ja monimutkainen kokonaisuus, joka vaikuttaa kaikkeen organisaatiossa. Kulttuurissa ei ole pelkästään kyse arvoista, tietyistä toimintamalleista tai toimiston sisustuksesta, vaan se elää, muuttuu ja kehittyy organisaation toiminnan ja kulttuurin johtamisen mukana.  

Yrityskulttuuri on vallitseva ja jokaisessa organisaatiossa olemassa oleva asia. Jos kulttuurin eteen ei tehdä mitään, sen voidaan ajatella tapahtuvan. Kuitenkin hyvä yrityskulttuuri saadaan vain johtamalla. Kirjassa sanotaankin, että saat juuri sellaisen yrityskulttuurin kuin teoillasi ansaitset. 

Tavallaan tiimiakatemian ja meidän tiimin yrityskulttuurin reflektoiminen kirjan keinojen avulla oli jokseenkin hankalaa, sillä Tiimiakatemian yrityskulttuuri poikkeaa huomattavasti “normaalin organisaation” rakenteesta samoin kuin muiden instituuttien rakenteesta. Olemme tavallaan tällainen välimalliratkaisu, josta löytyy molempia. Meidän yhteisössä tai tiimimme sisällä ei ole yhtä selkeää valta- ja roolijakaumaa kuin kirjan esimerkeissä. Emme tee projekteja koko porukalla, meillä ei ole selkeästi nimitettyjä johtajia, joilla on korkeampi auktoriteetti sekä korkeampi valta ja vastuu, kuin muilla tiimin jäsenillä, emmekä keskity niin selkeästi yrityskulttuurin rakentamiseen, ohjailuun, muokkaamiseen ja kehittämiseen.  

Omaan silmääni osuuskunta toimii työkaluna ja mahdollistajana, joka pystyy mahdollistamaan meille projektit joita haluamme tehdä ja tiimi toimii oppimisen tukena. Tiimi ei ole kuitenkaan se, minkä kanssa pääsääntöisesti teemme töitä ja tiimin strateginen kehittäminen ei välttämättä ole jokaisen tiimin tai tiimiyrittäjän ykkösprioriteetti, eikä minun mielestä täydykkään olla.  

YRITYSKULTTUURIN KERROKSET 

Yrityskulttuurin voidaan ajatella jakautuvan ulos- ja sisäänpäin näkyviin kerroksiin. Nämä kerrokset jakautuvat ilmentymiin, arvoihin ja perusoletuksiin, ja näissä käsitellään mm. yrityksen prosesseja, rituaaleja, symboleja, perinteitä, arvoja, visioita, strategiaa ja monia muita aiheita. 

Kun mietin Tiimiakatemian yrityskulttuuria ilmentymien osalta, ensimmäisenä mieleen tulee talon yhteiset tapahtumat ja kaaos. Käsittääkseni samat tapahtumat ja aktiviteetit ovat pitkään olleet mukana rytmittämässä akatemialaisten arkea. Tapahtumien nimet ovat saattaneet muuttua esim. Battle Team kulki aikaisemmin nimellä vahvari, mutta ajatus on ilmeisestikin pysynyt samana. Tiimit kokoontuvat yhteen, käyvät läpi päivän vahvuuden ja jakavat oppeja ja tietoa yhteisöllisen tapahtuman merkeissä.  

Kaaos on ehkä hieman väärä sana, mutta en keksinyt parempaakaan ilmaisua. Kaaoksella tarkoitan enemmänkin Tiimiakatemian oppimisprosessia. Uudet opiskelijat jaetaan n. 17 henkilön ryhmiin ja ohjeena on pystyttää osuuskunta, tehdä töitä yhdessä ja rakentaa turvallinen tila kaikille. Osaksi tiimiä jakautuu vähintäänkin yksi pari ääripääpersoonia. Tiimin jäsenet hädin tuskin tuntevat toisiaan ja ympäristö sekä opiskelumalli ovat täysin vieraita. Omaan korvaan onhan tuossa kieltämättä ainesta kaaokseen. Kaikki tiimit kuitenkin käyvät samat vaiheet läpi ja kyseenalaistavat samoja aiheita, mikä kuuluu Tiimiakatemian oppimisprosessiin. 

Arvojen osalta Tiimiakatemian kulttuuria määrittää yhteinen visio ja meidän toimintaamme ohjaavat seitsemän eri teemaa, jatkuva oppiminen, radikaali luovuus, kasvun johtaminen, asiakkuusajattelu, viestintä ja vuorovaikutus, vastuullinen tiimiyrittäjyys ja älykkäät ratkaisut. Rakennamme oppimisprosessia pitkälti näiden teemojen ympärille. 

Perusoletuksiin mielestäni menee yleinen tapa ja suhtautuminen tiimiyrittäjyyteen, sen tuomiin oppeihin ja yleisesti opiskelumuotoomme oppia bisnestä tekemällä bisnestä. Tähän kerrokseen kuuluu myös ajattelutapamme dialogista ja sen tärkeydestä, oletukset ja ajatukset yhteisöllisyydestä sekä yhteenkuuluvuuden tunteesta sekä ajatukset kasvusta, joka meidän on mahdollista saavuttaa näiden kolmen vuoden aikana.  

Nämä samat tasot jakautuvat vielä eri tiimien sisällä yrityskulttuurin kolmeen eri kerrokseen, sillä akatemian sisällä myös jokaisella tiimillä on oma yrityskulttuuri. 

Kirjaa lukiessa mietin, millainen yrityskulttuuri Elementialla on. Emme ole ainakaan minun tietääkseni keskittyneet sen enempää varsinaisen yrityskulttuurin rakentamiseen tai johtamiseen. Meidän yrityskulttuuri on vain ajansaatossa muodostunut erilaisten kokeiluiden ja toimintamallien kautta. 

Päädyin pohtimaan myös sitä, miten yrityskulttuurin eri kerrokset ilmenevät tiimien omassa yrityskulttuurissa. Elementian kohdalla näkyvinä ilmentyminä voidaan pitää yhteisiä tiimipaitoja, tiimipisteen sisustusta ja legendaarista elementian seiskaa. Arvoihin tietenkin lukeutuu meidän yhdessä määrittelemämme arvot, visio ja kpi mittarit. Kirjassa avattiin, että arvoihin lukeutuu myös pidemmän aikavälin tavoitteet ja suunnitelmat, sekä erilaiset toimintasuunnitelmat ja päätökset, jotka ohjaavat organisaation toimintaa. Täten kyseiseen kohtaan lukeutuisi mukaan myös määrittelemämme MYM kassan suuruus, valmistuminen ja viime vuoden joryn luoma ryhtiliike.  

Perusoletuksiin voisi lukeutua arkiset tapamme ja toimintamallimme sekä oletukset Elementiasta. Esimerkiksi, jos treeneihin tullaan myöhässä, sisään pääsee vasta seuraavalla tauolla. Jos taas sairastut etkä pääse paikalle, tulee sairastuneen henkilön ilmoittaa tästä avoimesti koko tiimille.   

Kokonaisuudessaan akatemiaolosuhteiden ja valmiiden säädösten takia, tiimimme yrityskulttuuria oli vaikeaa rinnastaa kirjan esimerkkeihin, sillä emme arkitasolla tee yhteistyötä koko tiimin kesken. Näemme vain treeneissä ja viikkopalavereissa. Tämä sai minut miettimään, onko meillä sittenkään omaa erillistä yrityskulttuuria. Kirjassa nimittäin todettiin, että yrityksellä voi olla vain yksi kulttuuri. Kulttuuri voi kuitenkin ilmentyä hieman erilaisena yrityksen eri osastoilla. Vaikka eri osastoilla vallitseva yrityskulttuuri vaikuttaisikin erilaiselta, hetken osastoilla vietetyn ajan jälkeen kulttuureista alkaa huomaamaan yhtäläisyyksiä. Tämä voisi hyvin pitää paikkaansa myös Tiimiakatemian kohdalla. Meillä nimittäin on Tiimiakatemian asettamat linjaukset, joiden rajoissa kaikkien tiimien tulee toimia. Vaikka tiimit onkin brändätty erilaisiksi ja jokaiselta tiimiltä löytyy omia toimintamalleja, jos joku ulkopuolinen viettäisi kaksi viikkoa kussakin talon tiimissä, voisin veikata, että pohjimmiltaan jokaisen tiimin toiminta olisi hyvin samanlaista. Siispä, vaikka ajattelemme kaikilla tiimeillä olevan erillinen yrityskulttuuri, se pohjautuu kuitenkin hyvin pitkälti Tiimiakatemian asettamiin raameihin.  

Kirjassa on puhuttu hyvistä yrityskulttuureista, annettu esimerkkejä eri organisaatioissa vallitsevista kulttuureista ja tilanteista, joissa kulttuuria on otettu johtamaan joku organisaation ulkopuolinen taho, joka ei ole tuntenut kyseisen organisaation yrityskulttuuria tarpeeksi hyvin, jotta yritys olisi saanut tarpeeksi tuulta alleen. Kirjassa kuitenkin on haluttu painottaa, ettei ole olemassa yhtä oikeaa kulttuuria, joka sopisi jokaiselle yritykselle. Toisten kulttuurien kopioiminen ei onnistu, sillä kulttuuri rakentuu yrityksen omistajien, sen johtajien, työntekijöiden, sekä yrityksen historian, tilanteen ja sattuman tuloksena. 

Myös tiimiakatemian yrityskulttuuri on ainutlaatuinen poikkeama monista perinteisistä yrityskulttuureista. Huolimatta sen erilaisuudesta, tiimiakatemian kulttuuri tarjoaa ainutlaatuisen oppimisympäristön ja mahdollisuuden toteuttaa erilaisia ideoita.  

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti