Viherpesuopas

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

1 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Viherpesuopas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Antti Isokangas, Jani Niipola, Riku Vassinen

Teoriapisteet: 2

Län reissulla pääsimme tapaamaan ja keskustelemaan kirjan kirjoittajan Jani Niipolan kanssa. Aihe ei ole minulle yhtään tuttu, enkä ole perehtynyt sen enempää asiaan, kuin mitä tietoa on vahingossa jossain saattanut kuulla.

Keskustelun jälkeen jäi ajatus, että kirja olisi hyvä lukea, ja sieltä voisi saada aivan uusia ajatuksia.

Oli tosi vaikeaa miettiä kirjan asioita projektiin liitettynä, vaikka se olisi tätä kirjaa lukiessa mielestäni tärkeää. Jos pystyisi kirjan opit liittämään suoraan projektiin, jota teet, siitä saisi enemmän oppeja. Valitettavasti en keksinyt mitään keinoja liittää sitä projekteihini.

Eli voin suositella kirjaa joko jos asia kiinnostaa tosi paljon, tai jos on konkreettinen projekti, johon näitä asioita pitäisi miettiä.

Kuluttajana

Kuitenkin kirja pisti miettimään asiaa kuluttajan näkökulmasta.

Kirjan lukemisen jälkeen mainokset näkee eri tavalla ja ne pistää miettimään, mitä yritys oikeasti tekee.

En ole varma mitä mieltä olen siitä, että yritykseltä vaaditaan se, että se miettii koko ketjunsa vihreyden ja vastuullisuuden. Olisi se paljon helpompaa, jos jokainen miettisi oman ja sen kenen kanssa tekee yhteistyötä. Ja yhteistyökumppani tekisi samoin. Okei, tässä tulee ongelmaksi se, että jossakin vaiheessa alihankinta menee toiseen maahan, jossa asiasta ei välitetä.

Mutta ajatus, että teen täällä bisnestä, vaikka kahvilaa. Kahvilani pyörii aurinkopaneeleilla, työntekijöiden on hyvä olla, ja sitten joku, joka tuottaa meille vessassa olevaa saippuan pakettia, tekeekin sitä jotenkin epäeettisesti, niin yritykseni ei olekaan vihreä?

Ja kun kirjassa vielä puhuttiin, että usein on vaikeaa edes selvittää, miten niitä tuotetaan. Onneksi varmaan kaikki projektit mitä itse teen ja tuun tekemään ovat suurimmaksi osaksi tietokoneisiin ja softiin liittyvää, käytännössä aineettomia, niin ei tarvii ajatella tollasia asioita. Vai joudunko nyt miettimään miten eettisesti on valmistettu applen läppäri, tai miten eettisesti toimii blenderiä tekevä yritys. 

Toivottavasti tulevaisuudessa asiaa alkaa miettimään kaikki, niin ei tarvitse huolehtia kuin omasta osuudesta.

Ei selkeetä merkkiä

Suurin osa paketeissa lukevista ”meillä on vähemmän tätä ja tuota” on markkinoijien kirjoittamaa. Yleensä siinä ei ole tietoa, mihin lukuja verrataan. Sitä ei myöskään kukaan tarkasta, joten sinne voi kirjoitella mitä markkinoijan päähän nyt ikinä iskeekään.

Olisi kätevää jos olisi joku standardi, jokin sertifikaatti, joka annettaisiin kaikille vastuullisille yrityksille. Tästä me myös puhuttiin livenä län reissulla, ja pääpointti siinä on se, että se on vaikeaa toteuttaa.

Missio, visio ja brändilupaus

Yksi asia jota kuitenkin voin hyödyntää projektissa, on se, että missiot, visiot ja kaikki muu pitäisi olla konkreettista. Loistopixel ei ole pelastamassa maailmaa kodittomuudelta tekemällä loistavia virtuaalisia asuntoja. Pitää ymmärtää mitä yritys tekee ja miten se auttaa ihmisiä, ilman että tarvii alkaa keksimään mitään. Loistopixelillä se voisi olla ”Auttaa näkemään tulevaisuuden kodin, joka tekee asunnon ostamisesta tai vuokraamisesta helppoa ja vaivatonta.”

Pitää muistaa, että missio ja visio ovat sellaisia asioita, että niistä pitäisi olla jokainen työntekijä tai tiimin jäsen tietoinen. Sen pitää olla myös sellainen, että se voi toteutua. Muuten siinä ei ole mitään järkeä. Itse asiassa, niin kuin kirjan esimerkissä, jossa kotipizzan missio oli myös brändilupaus. Loistopixelissä se taitaa toimia yhtä lailla. Toki toi oli vaan nopea esimerkki 🙂

Muut pesut

Kirjassa puhuttiin myös muista pesuista. Idea on yksi, yrityksen hyvän puolen näyttämiseen käytetään markkinointia, joka näyttää miten yritys tukee kaikkia. Mutta se näkyy vaan mainoksessa, eikä oikeasti teoissa. Yritys laittaa profiilikuvaksi pride logon, joka otetaan pois heti kun se loppuu yms.

Yritysten pitäisi enemmän keskittyä siihen mitä hyvää ne oikeasti tekee ja missä ne voi auttaa. Sen sijaan markkinoijat yrittää keksiä kuvitteellisia apuja.

Kirjan hyödyt

Tuntuu että oli vaikeeta muistella mitä oli lukenut, ja hyödytkin ovat enimmäkseen kuluttajan tasoisia. Toisaalta sekin on tärkeää. Ehkä kuitenkin muistelen tätä kirjaa silloin kun aihe tulee olemaan ajankohtaisempi.

You May Also Like…

Ikigai

Oletko koskaan pohtinut omaa elämän tarkoitusta? Miten, oletko ajatellut Tiimiakatemian matkan tarkoitusta? Tiedäthän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti