Tuotteistaminen- Jari Parantainen

Kirjoittaja: Iiris Honkola

27 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Tuotteistaminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Luin Palveluiden tuotteistamisen perusopintoihin Jari Parantaisen kirjan nimeltä Tuotteistaminen. Kirja kertoo, kuinka voit tuotteistaa tuotteen tai palvelun kymmenessä päivässä. Minulle sana tuotteistaminen ei aluksi kertonut yhtään mitään, mutta pian ymmärsin sen hyödyllisyyden, sillä Tiimiakatemialle päästyäni päätin alkaa toteuttamaan omaa unelmaprojektiani täysin nollasta ilman aikaisempaa kokemusta.  

Mitä on tuotteistaminen? 

Tuotteistamisen yksi olennaisin tehtävä on luoda tuotteesta tai palvelusta selkeä kokonaisuus, jota yrityksen on helppo myydä ja asiakkaan helppo ostaa. Kun myynti luistaa, yritys on kannattava ja kun yritys on kannattava, yrityksen palvelutuote voidaan yhä uudelleen monistaa.  

Palvelun tuotteistaminen ensimmäiset vaiheet etenevät usein kutakuinkin samassa järjestyksessä: Ensin omaksutaan hyvät käytännöt, joiden perusteella alkaa hahmottua palvelun nimi ja hinta. Lopulta kun palvelun sisältö on vakiintunut, sen toiminnan perimätieto monistuu ja mahdollisesti yrityksen ulkopuolelle asti. Parhaassa mahdollisessa tilanteessa palvelu on jälleenmyytävissä. Jari Parantainen painottaa kuitenkin kirjassaan dokumentoinnin tärkeyttä, sillä dokumentointi on palvelun monistumisen edellytys. Hyvin tuotteistetussa palvelussa, kaikki sen vaiheet ovat dokumentoitu mahdollisimman yksityiskohtaisesti, joka helpottaa palvelun jälleenmyymistä tulevaisuudessa. Dokumentoinnilla on suuri osa myös omassa projektissani, sillä se auttaa projektiryhmäämme muistamaan myöhemmin, millaisista asioista olemme keskustelleet yhdessä ja mitä päätöksiä olemme tehneet.  

Ostamisesta helppomaa  

Myös tuotteistamisen lähtökohtana on ihmislähtöisyys. sillä on merkitystä, miten paketoi palvelun asiakkaan elämää helpottavaksi kokonaisuudeksi. Hyvin tuotteistettu palvelu on helpompi ostaa, koska se tarjoaa selkeän kuvauksen palvelun sisällöstä, hyödyistä ja hinnoittelusta. Se antaa asiakkaalle myös mahdollisuuden ymmärtää, mitä palvelu sisältää ja mitä sen hankkimisesta seuraa. Tämän lisäksi hyvin tuotteistetun palvelun myyntiprosessi on selkeä ja helppo, mikä auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksensä nopeammin. Varsinkin nykyaikaisessa liiketoiminnassa on tärkeää, että asiakalla on mahdollisuus ostaa tuote tai palvelu verkkosivustoilta helposti. Oma käsitykseni on, että helposti ostettava ja selkeästi tuotteistettu palvelu lisää luottamusta yritykseen ja sen tarjoamiin palveluihin. Tällainen palvelu antaa myös yritykselle mahdollisuuden erottua kilpailijoistaan ja houkutella uusia asiakkaita.  

Epäreilu ylivoima   

Aluksi vaateprojektia pohtiessani toivoin, että design- vaatteiden tulisi olla hinnoittelultaan niin matalalla, että jokaisella nuorella olisi varaa niitä ostaa. Parantaisen mukaan yritys voi kuitenkin huoletta veloittaa asiakkaitaan, jos palvelua ei saa muualta, siitä on konkreettista hyötyä tai takana on hyvä tarina sekä imago.  Pointtina esiin nousi myös se, kuinka asiakkaat pitävät usein kalleinta kaikkein parhaimpana ja joskus korkeampi hinta jopa houkuttelee asiakkaita enemmän. Projektimme etulyöntiasema lieneekin juuri se, ettei toista samankaltaista konseptia Suomessa ole vielä olemassa, joten olisi virhe painaa hinnat turhan matalaksi. Ainutlaatuisuus tulee olemaan suuri valttikorttimme, jota tulemme varmasti käyttämään asiakkaiden vaikuttamisessa. Siihen tarvitaan vain laadukasta viestintää. 

Törkeä lupaus 

Törkeät lupaukset voivat olla erittäin tehokkaita markkinointiviestinnässä ja brändin rakentamisessa. Kun yritys lupaa jotain ainutlaatuista ja merkittävää, se herättää asiakkaiden huomion ja antaa asiakkaille syyn valita juuri kyseinen yritys muiden yritysten sijaan. Esimerkiksi vaateprojektin törkeä lupaus voisi muun muassa olla “Unohda massatuotanto – meidän käsissämme jokainen paita on taideteos!”. Lupaus on tarpeeksi provosoiva ja samalla korostaa sitä, että asiakkaat saavat persoonallisia ja yksilöllisiä vaatteita, jotka on tehty heidän omista vaatteistaan. Lupaus houkuttelisi ihmisiä, jotka haluavat erottua massasta ja ilmaista persoonallisuuttaan pukeutumisen kautta, samalla kestävää kehitystä tukien. 

Kirjassa oli paljon uusia asioita ja sisäistettävää. Minun täytyy luultavasti lukea kirja uudestaan, koska en tunne saaneeni siitä kaikkea vielä irti. Nyt kutenkin tiedän jo vähän enemmän, mitä tuotteistaminen tarkoittaa ja mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun haluaa kehittää menestyvän palvelun. Lyhyesti ja ytimekkäästi tärkeintä tuotteistamisessa on iskeä kiinni yrityksen kannalta vain olennaisiin asioihin ja lopuksi vakuuttaa asiakkaat sen riskittömyydellä.  

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti