Tehokasta toimitusta boksin ulkoa

Kirjoittaja: Antti Pihlavamäki

6 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Markkinointia boksin ulkopuolelta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Ahonen ja Sampo Luoto

Teoriapisteet: 2

Boksin ulkopuolelta ajattelu on aina ollut mielenkiinnon kohteeni, mutta miten markkinointi boksin ulkopuolelta? Tämä kirja päätyi luettavaksi puhtaasti nimen puolesta koska, olen kyllästynyt perinteiseen tylsään mainostamiseen. Luovuus on aina ollut lähellä sydäntäni ja LÄN koulutusohjelmasta asti pieni liekki on palanut luovuutta ja radikaalisuutta kohtaan.

Nautinnollisia lukuhetkiä!

Segmentointi ja markkinointi 

Kirjassa käydään läpi, kuinka yritykset eivät voi tarjota kaikille kaikkea, vaan heidän on pakko segmentoida asiakasryhmä, jotta he pärjäävät alan kilpailussa. Helposti kuitenkin menee harhaan, jos segmentointi tapahtuu liian nopeasti. Omalla kokemuksella voin sanoa, että tässä on kaksi sudenkuoppaa, minkä kaivajana toimii sama tekijä. Kuopankaivajana toimii aika. Usein asiakassegmentointi tapahtuu todella nopeasti ja usein tuntuu, että pohjimmaiset syyt, sille ovat väärät. Time Travelerissä aluksi segmentoimme asiakaskunnan kolmeen eri osa-alueeseen Tiimiakatemialaiset, alumnit ja muut akatemialaiset. Keräsimme tietoa eri segmenteistä, mutta tiedon hyödyntäminen ei ollut kohdillaan. Segmentit olivat oikeita, mutta niitä olisi pitänyt jatko segmentoida pienempiin palasiin. Laitoimme munat kirjanmukaisesti kolmeen koriin, vaikka todellisuudessa niitä oli enemmän. Korjasimme kuitenkin tilanteen jakamalla alumni osiota useampaan koriin ja lajittelimme ne hedelmällisyyden mukaan. Tämän avulla saimme entistä selkeämmän vision tapahtuman sisällöstä.

 Toisena sudenkuoppana on liian suuri erittely. Lajittelemalla kaikki pieniin omiin lokeroihin on aikaa vievää ja johtaa vääränlaiseen markkinointiin. Lajittelemalla kaikki omaansa on hankala puhutella kokonaisuuksia ja tehokkuus sakkaa. 

Liiat kokonaisuudet sakkaavat koko toiminnan, kun lähdetään markkinoimaan todella pirstaleiksi pilkotulle asiakasryhmälle. Vaarana on, ettei haluttua asia saada toimitettua asiakkaalle riittävän hyvin perille. Tämä klassinen ongelma esiintyykin usein yritysten sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä on TikTok, Instagram, Facebook, Linkedin, Youtube, Twitteri, blogit, Snapchat jne. Sosiaalisen median alustoja on hirvittävä määrä ja tapoja viestiä on sitäkin enemmän. Miten siis tulisi toimia ja ajatella? Segmentoinnin avulla hahmotat, millä alustoilla haluamasi kohderyhmä asioi. Katleena Kortesuon ja Andrei Koivumäen kirjoittamassa 100 faktaa myynnistä kirjassa on mielestäni loistavasti piste järjestely, missä valitaan oikeat alustat markkinoida. Tässä lainaus kirjan kysymyksistä.

Arvioi asteikolla 1–5 seuraavat kysymykset, jonka jälkeen katso suurin lopputulos ja valitse alusta sen mukaisesti.

  1. Missä asiakkaasi liikkuvat?
  2. Mikä kanava on hyödyllisin myymällesi tuotteelle tai palvelulle?
  3. Missä osaat ilmaista itseäsi parhaiten? Osa on taitavia kirjoittajia ja osa taas parempia puhumaan.
  4. Mihin sinulla on tekninen valmius?

Mielestäni tähän pätee Kemelin Samin kanssa käyty keskustelu asiakaskäynnillä. Taustatietona Sami on toiminut sarjayrittäjänä ja ollut aktiivisesti monessa eri jutussa mukana. Puhuimme Samin kanssa projekteista ja niihin käytetystä panoksesta, ja hän antoi hyvän vinkin niiden hallitsemisen ajatteluun. Meillä aika on rajallista, ja jos laitamme 70 % ajastamme ja panoksestamme tiettyyn asiaan, emme voi enää laittaa yli 30 % toiseen projektiin. Saman 100 % metodia voi käyttää myös markkinoinnissa. On fakta, ettemme pysty olemaan joka alustalla ja jos satsaamme yhteen 90 % jää panostus muihin vähäiselle. Tiivistettynä on ensiluokkaisen tärkeää segmentoida asiakasryhmäsi oikein ja perusteellisesti, tämä helpottaa tunnistamaan missä asiakkaasi liikkuu. Mieti kuinka paljon toimitat markkinoinnissa ja millä alustalla, ylitoimitus ei pakosti kanna hedelmää niin paljon kuin sen hajauttaminen.

Miten toimitat tehokkaasti ja ylität asiakkaasi odotukset somessa

Jos haluat menestyä jossakin, vaatii se päämäärätietoisuutta, hyvällä some-strategialla lauot onnistumiset sisään. Some on nykyisin täynnä erilaista analytiikkaa, mitä voit hyödyntää seuratessasi markkinoinnin toimivuutta. Tämän pohjalta on helppo luoda yksinkertaisia tavoitteita esimerkiksi näyttökerrat, seuraajat/tilaajat, klikit, vietetty aika sivustolla yms. Tarvitset kuitenkin jonkinlaisia mittareita toimintaasi, jotta pysyt perillä, miten toimintasi kehittyy. Pelkät mittarit ja tavoitteet eivät riitä perille pääsyyn, vaan tarvitaan strateginen suunnitelma. Strategisen suunnitelman kuitenkin haluan korvata sanalla markkinoinnin aarrekartta, sillä se luo heti mielenkiintoisemman näkökulman ja visuaalisen tuntemuksen kuivalta kuulostavalle asialle.

Treasure Island Map Stock Illustration - Download Image Now - Treasure Map,  Pirate - Criminal, Map - iStock

Markkinoinnin aarrekartassa jokainen steppi kohti haluttua päämäärää eli aarretta kohti on suunniteltu. Tätä voi pitää strategisena suunnitelmana, miten matka kulkee ja minkälaisiin tekijöihin matkalla törmää. Yksittäisiä steppejä voidaan puolestaan pitää mittarina, miten on edetty tavoitteessa. Välillä mittari voi myös laskea, kun oikealta polulta poiketaan, tärkeää on kuitenkin pitäytyä strategiassa mutta pysyä tarpeen vaatiessa muutoskykyisenä. Muista kuitenkin tutkailla ympärillä olevaa maastoa ja karttaan piirrettyä reittiä, jotta fokus pysyy itse tavoitteessa. Tärkeänä tekijänä on myös aarre.  Aarre pitää kokea merkitykselliseksi, sillä aarre ei tule itsekseen vaan vaatii ponnistelua. Kun aarre on saavutettu, tulee palkitsemisen aika, suunnitelmissa pitää olla palkintoja mitä tapahtuu, kun haluttu tavoite on saavutettu. 

Kirjassa mainittiin hyvin, ettei some ole vain irrallinen palikka vaan osa suurempaa kokonaisuutta. Olen täysin samaa mieltä ja mielestäni tämä unohtuu monessa yrityksessä. Usein näkee tosi pelkistettyä somea ”nämä tuotteet vain liiba laaba paskaa”. Usean yrityksen somesta puuttuu tunteet, mitä tuntemuksia katsoja aistii markkinointia katsoessa? Aarre karttaan verrattaessa se olisi sama kuin marssisi ilman päämäärää. Hyvällä tuurilla voit osua sinne päin, mutta hyvin epätodennäköisesti pääset haluttuun tavoitteeseen.

Aistien kutittelu ja hively. Iso osa asiakaskokemusta ja markkinointia on aistipohjaiset tuntemukset, mihin sisältyy näkö, kuulo, tunto, haju ja maku aistit. Näiden avulla pystytään välittämään tuntemuksia mistä tahansa. Miten näitä voi sitten hyödyntää? Kirjassa kerrotaan ”Mitä useampaa aistia markkinointi pystyy emotionaalisesti koskettamaan, sitä tehokkaampaa markkinoinnista tulee, koska markkinoinnin jättämä muistijälki on vahvempi ja monipuolisempi.”. Tämä on täysin totta mutta haluaisin mainita, ettei se ole niin yksiselitteistä kuin kirja antaa olettaa. Kaikkien aistien kutittelu on usein erittäin haastavaa, eikä silloin kaikkiin aisteihin voi vedota vaan tulee keskittää toimitus niihin mahdollisiin aisteihin. Sama asia toistuu elämyspalveluissa, elämykset muodostuvat aistipohjaisesti ja nostattaa asiakaskokemusta. Usein kuitenkin mahdollisuudet ovat rajallisia, eikä kaikkea voida tehdä aistipohjiin. Tärkeää on luoda sisällölle oikeanlainen ambienssi, millä nostatat asiakkaasi kokemusta eksponentiaalisesti.

Tehokkaan toimittamisen kolme kultaista sanaa

  1. Toimitus. Tiedä miksi toimitat, miten toimitat ja mihin toimitat
  2. Aisti. Hyödynnä aisteja ja toimita ne täyteen ja ylitse
  3. Ambienssi. Hyvä aarrejahti ja sisältö tarvitsevat molemmat hyvää ja edesauttavaa tunnelmaa.

Hyödyntämällä näitä kolmea asiaa ohjaa strateginen aarrekarttasi mitä mystisempiin aarteisiin.

Tiivistettynä

Kirja oli todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä, vaikka se oli paikoitellen hieman raskasta luettavaa. Kirja toimi hyvin syventävänä tekijänä ja auttoi hahmottamaan kysymyksiä, jotka helposti prosessin lomassa jää taka-alalle. Kirjasta käytäntöön ehdottomasti tarttuu pieniin asioihin keskittyminen ja aarrekartan seuraaminen. Helposti toiminta menee fiilispohjaiseksi seikkailuksi ja reitti määränpäähän sumenee. Pitää siis jatkossa kiinnittää enemmän huomiota pieniin tekijöihin. Perhosefektin mukaisesti perhosen siiven isku voi saada myrskyn toisella puolella maapalloa. Samaa pätee tässäkin, pieni asia markkinoinnissa voi sakata suuria kokonaisuuksia.

Toivottavasti sait lukemisestani jotain uutta omaan toimintaasi!

You May Also Like…

Suojattu: Luova järkevyys

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti