EXIT ei mitään liian ihmeellistä

Kirjoittaja: Antti Pihlavamäki

6 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anssi Kiviranta ja Matias Mäenpää

Teoriapisteet: 2

Lukulistalleni päätyi minun seuraava pitkän kaavan tavoitteen kirja. Anssi Kivirannan ja Matias Mäenpään kirjoittama EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä. 

EXIT kirjassa käsiteltiin nimensä mukaisesti 15 yrittäjän tarinat, kuinka he rakensivat itsellensä tilanteen mahdolliselle exitille ja minkälaisia tuntemuksia se toi mukanaan. Tarinat laukaisivat minussa tietynlaisen inspiraation ja ymmärtämisen siemenen. Tarinan yritykset olivat pääsääntöisesti todella perinteisiä eikä mitään tajunnan räjäyttäviä. Tästä esimerkkinä Noora Fagerströmin Jungle Juice Bar tai Anssi Kivirannan Telkku.com. Usein tulee ajateltua, että pitäisi keksiä jotain maailmaa mullistavaa, mutta exitin voi luoda paljon yksinkertaisemminkin. On erityisen tärkeää huomata tarve mihin vastaat. Fagerström toi smoothie bisneksen rytinällä suomeen ja Kiviranta kehitti arkisesta asiasta paremman. Molemmat vastasivat tarpeeseen, vaikka suoraan silmien alla se ei ollutkaan. Tästä on helppo luoda vertauskuva aikaisemmin luettuihin kirjoihin. Telkku.com:issa on selkeästi nähty asia, mikä voitaisiin tehdä paremmin. Näe kaikkien kanavien ohjelma-aikataulut yhdellä silmäyksellä. Mitään mullistavaa ei ole synnytetty, vaan on kehitetty ratkaisu tehdä asiat paremmin. 

Nykyhetki ja tulevaisuus

Olen päässyt jo Tiimiakatemialla tekemään kaikenlaista tapahtumista, myymälämuutoksiin ja olut joogiin. Olen halunnut kuitenkin aina olla taloudellisesti vapaa. En usko, että ikinä lopetan oppimista, saatikka töiden tekemistä. Haluan kuitenkin luoda tietynlaisen vapauden mahdollisuuden. Akatemia aika on loistavaa aikaa lähteä luomaan pohjaa tulevaisuuden yrityksiin ja mahdolliselle exitille, miksi en sitten hyödyntäisi sitä maksimaalisesti? 

Tapasin asiakaskäynnillä Wayoutin perustajan Niko Eskelisen ja puhuimme hänen kanssaan Tiimiakatemia ajasta, sekä elämysten luomisesta. Hän painotti oman asian etsimistä ja miettimään myös opintojen jälkeistä aikaa. Usein tulee myös pohdittua mitä Tiimiakatemialta haluan matkaani? Rahaa saa tehtyä hyvin muutosryhmän työllä, mutta haluanko käyttää fokustani ja aikaani siihen. Puolestaan olen tullut osittain myös keräämään kokemuksia akatemialta, ja ne on helppo rahoittaa niin sanotuilla hanttihommilla. Tämän hetken tarkoitus on ollut rahoittaa tiettymäärä toimintaa ja loput pitää saada kehittävällä työllä. Mindsettinä on kuitenkin ollut alusta asti poistua akatemialta yrittäjänä, eikä se tule pelkästään tekemällä töitä muille. Ensimmäinen vuosi on haalittu kontakteja ja kokemusta eri aloista painottuen tapahtuma, sekä elämystuotantoon. Viimeiset kaksivuotta on aika rakentaa tulevaisuus akatemian jälkeiselle ajalle, unohtamatta haukanpitoa ja kokemusten keräämistä. Nyt on elämäni paras hetki tehdä merkittävimmät suuntaukset elämässäni.

80/20 ja elämyksen neljä ulottuvuutta mallit projekteihin ja mindsettiin

Omissa projekteissani usein törmään asioihin mitä voisi mielestäni tehdä paremmin. Tapahtuma ja elämysalalla usein myydään lupausta tapahtumasta tai ohjelmasta, minkä jälkeen itse pääpäivänä nämä lupaukset tulee lunastaa. Hyödynnän seuraavassa havainnollisena tukena elämyksen neljä ulottuvuutta mallia.

EllaS Digital Marketing: Elämysten tulevaisuus matkailutuotteissa

Monet asiat voi tehdä hyvin ja tapahtuma/elämys voi olla onnistunut. Nikon kanssa hyödynsimme seuraavaa periaatetta Time Traveler tapahtumaamme. Tarkoituksena oli hioa tapahtuman elämyksellisyyden määrä järkevästi maksimaaliseksi, jotta elämyksen toimittaminen on kannattavaa ja tapahtuman mukaista. Jos tapahtuma onnistuu 80 % voi tapahtumaa sanoa standardiksi. Viimeisellä 20 % on tarkoitus säväyttää asiakkaan leuka lattiaan. Samaa periaatetta voidaan hyödyntää moneen muuhunkin alaan. Lopullista toteutustavoitetta voidaan kuitenkin helposti havainnollistaa mallin avulla. Näitä malleja hyödyntämällä, rakensimme tapahtumaamme elämyksellisyys suunnitelman. Suunnitelman tarkoituksena on lyödä standardin yli leuat tipauttava tapahtuma.

Monessa projektissa ja usealla alalla käydään kilpailua viimeisestä 20 %. Löytämällä ja kehittämällä alalle kilpailun keihäänkärki avaa mahdollisuuden exitille. Hyvänä ja tuttuna esimerkkinä käytän Ekollaa. Selkeälle asiakassegmentille tarjottiin ratkaisu kestävämpään vaihtoehtoon. Tämä nostattaa tietyllä segmentillä paljon prosentteja, mutta näen leuan tiputtavana liikkeenä tuotteen ja brändin ambienssin nostattamisen. Tämän avulla luodaan asiakassegmentille suurempi tarve hankkia tuote, sekä avaa mahdollisuuksia enemmän muihin segmentteihin.

Yhdistämällä vanhaa on avain tulevaisuuteen

Tiimiakatemialla tulee luettua väkisin todella paljon kirjoja useiden eri genrejen alta, mutta miten viet ne käytäntöön, on suurempi steppi. Olen lukenut useita eri ajatteluun ja luovuuteen liittyviä teoksia, mutta lukemiini kirjoihin kuuluu myös myyntiä, markkinointia, itsensä johtamista, johtamista ja niin edelleen. Kirjoista jää paljon konkreettisia asioita omaan arjen käyttöön esimerkiksi vara-aivot, aina ei tarvitse luoda uutta voit kehittää olemassa olevaa, ajattele ajatuksia, miten brändit rakentuvat ja mikä on markkinoinnin tarkoitus. Miten kaikki tämä sitten liittyy EXIT kirjaan?  Ottamalla maksimaalisen hyödyn irti kirjoista, verkostoista ja treeneistä annat itsellesi paremman pohjan tulevaisuudelle sekä exitille. Exitin luominen koostuu monesta eri osa-alueesta, tarvitset siis osaamista useammasta aihealueesta. Tiimiakatemialla meillä vain aika on rajoitettua. Suurena kysymyksenä jää miten sinä käytät aikasi ja edesauttaako se tavoitteitasi?

Exit-Mindset

Kirjassa kaikilla yrittäjillä ja bisneksillä oli selkeä mindset, mikä yhdisti tekijöitä. Kaikki yrittäjät olivat rohkeita, vaikka tilanne ei aina ollut ruusuinen, he luottivat omaan toimintaan, vaikka välillä kävelivätkin heikoilla jäillä ja suurimpana he omistautuivat hommaan. Kim Väisäsen osuudessa kerrottiin hyvin, että kaikista ei vain ole yrittäjäksi, saatikka exitin luojiksi. Kaikki akatemialla eivät tähtää yrittäjiksi, mutta väitän että suurella osalla akatemialla on tavoitteena menestyä työuralla tavalla tai toisella. Vaikka Tiimiakatemialla toimimme tiimeissä, mutta tulevaisuutta varten olemme jokainen oman onnemme seppä. Jokaisen tarinan henkilön mindsetistä löytyy avaintekijöitä menestymiseen työelämässä.

Yleiset ajatukset

Tiivistettynä kirja oli erittäin puhutteleva ja avarsi mahdollisuuksien määrää. Tapaaminen Nikon kanssa ja 80/20 mallin sisäistäminen tuki syttynyttä kipinää.  Menestyminen ja exitin luominen ei vaadi uuden 80 % synnyttämistä. Voit kehittää olemassa olevan 80 % kohti 100 %, ja menestyä sen avulla. Kirja pohjautui 15 yrittäjän tarinaan, mutta koen että kirja hyödyttää jokaista kuka haluaa menestyä työelämässä. Toki teos puhuttelee enemmän yrittäjyyteen tähtääviä, mutta hyötyä ja apua on kaikille muillekin. Löytämällä ja seuraamalla sisäistä kipinääsi voit päästä mitä hulluimpiin tilainteisiin. Kirjasta ja asiakaskäynnistä tarttui ehdottomasti 80/20 mallin soveltaminen omaan ajatteluun projekteissa ja sen tavoitteiden ja suunnittelun laatimisessa. 

Kiitokset lukemisestani, toivottavasti oivallukseni ja reflektointini sai myös sinussa heräämään ajatuksia.

You May Also Like…

Suojattu: Luova järkevyys

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti