Spotify: Miten maailma valloitetaan

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

10 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Jonas Leijonhufvud, Sven Carlsson

Lähdeteoksen kirjoittaja: Spotify: Miten maailma valloitetaan

Teoriapisteet: 0

Muutamia viikkoja sitten osui Netflixiä selaillessa Spotify dokumentti silmään. Totesin siinä tilanteessa, että täytyy tuo joskus katsoa vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Muutama päivä sitten kuulin, että samasta asiasta on myös kirja olemassa ja siitä oli vielä kirjapisteitä tarjolla. Kirjapisteet ensimmäiseen sprinttiin ovat jo kasassa, joten mukava kerryttää ylimääräisiä seuraavaan. Spotifyn uskollisena käyttäjänä odotan kovasti kirjaa ja uskon sen olevan ainakin todella mielenkiintoinen ja avartava.

”Spotify: Miten maailma valloitetaan” kertoo musiikkialan ”vallankumouksesta”. Hänen rohkea uusi ratkaisunsa hyödyntää laittoman musiikin jakamiseen jo käytössä olevaa teknologiaa uuden, laillisen alustan luomiseksi, on paitsi nokkelaa myös inspiroivaa. Kirja korostaa, miten Spotify onnistui näkemään asiakkaan tarpeen siellä, missä muut eivät vielä osanneet katsoa.

Musiikkimaailman ongelmat laittomien latauksien ja epäreilujen korvauksien takia olivat selvät. Spotify oli ensimmäinen, joka loi täysin uuden tavan ratkaista sen. Konsepti yhdistää kaiken maailman musiikin yhteen saumattomaan alustaan osoittautui nerokkaaksi, erottaen sen kilpailijoistaan tehokkuudellaan ja helppoudellaan. Spotifyn ratkaisu ei vain vastannut ongelmaan, vaan se uudisti koko musiikin kuluttamisen tavan. Yhtiön ”freemium-malli”, jossa laadukas käyttäjäkokemus on tarjolla myös ilmaiskäyttäjille, oli uutta. Tällainen toimintamalli ei ollut vielä tuolloin normi, mutta Spotify osoitti, että se voi toimia. Erityisesti ihailtavaa on Spotifyn jääräpäinen pysyminen omassa visiossaan.

Asenne erottaa Spotifyn monista muista menestyneistä yrityksistä. Spotifyn alkuaikojen markkinoinnin tehokkuus kertoo siitä, kuinka hyvin kohdennettu markkinointi ja rajallisuuden tunne voivat vahvistaa palvelun houkuttelevuutta. Spotifyn matka on ollut kuitenkin täynnä haasteita, kuten artistien vastustus striimausta kohtaan. Joillakin isoilla nimillä oli aluksi epäilyksiä, mutta Spotifyn kyky vakuuttaa artistit ja levy-yhtiöt joustavuudestaan ja musiikin laillisen kuluttamisen tulevaisuudesta oli lopulta vakuuttavaa. Vaikka muutamat suuret nimet vetivät musiikkinsa hetkellisesti pois palvelusta, se ei vaikuttanut merkittävästi käyttäjämääriin. Spotifyn jääräpäinen pysyminen omassa visiossaan ja sen usko siihen, että laillinen musiikin striimaus olisi tulevaisuuden suunta, osoittautui oikeaksi.

Yhteenvetona on sanottava, että kirja valikoitui itselle kyllä ihan mielenkiinnon takia yritykseen. En rehellisesti sanottuna kirjannut muistiin tai yrittänytkään etsiä kirjasta niin paljoa opittavaa, kuin normaalisti vaan menin vain kirjan mukana. Tästä syystä opit jäivät valitettavasti kirjasta vähäisiksi. Seuraava haaste Spotifylle voisi olla itseni saaminen maksulliseksi asiakkaaksi, missä eivät ole vielä onnistuneet 🙂 .

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti