Sissimarkkinointi

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

23 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Sissimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Mitä sissimarkkinointi on?

Olen kuullut akatemian aikana useampaankin otteeseen puhuttavan sissimarkkinoinnista kuitenkaan täysin tietämättä mitä se todella on. Oma käsitykseni siitä on ollut, että se on massasta poikkeavaa markkinointia, joka usein tehdään myös pienellä budjetilla, tämän kuitenkaan olematta sissimarkkinoinnin oletusarvo. Ajatuksissani olen usein myös yhdistänyt sissimarkkinointiin luovuuden, sekä rohkeuden olla piittaamatta muiden mielipiteistä markkinointia tehdessä. Muistelisin, että olen jossain reflektiossani pohtinut, olemmeko tiedostamattamme harkinneet käyttävämme sissimarkkinoinnin keinoja Kävelykatukirppiksen markkinoinnissa. Tämä tapahtui, kun Roosa vahingossa unohti Kävelykatukirppiksen logolla varustetun kangaskassin kahvilaan ja mietimme, että tapahtumahan mainostaisi itse itseään, jos noita kasseja ”vahingossa” unohtelisi ympäri Jyväskylän kahviloita. En tiedä olisiko tuota laskettu sissimarkkinoinniksi, mutta ainakin luovaa ja budjetti ystävällistä se olisi ollut. Kirjassa sissimarkkinoijan on määritelty käyttävän markkinoinnissa enemmän järkeään kuin rahaa. Sissimarkkinoija siis toteuttaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Tämän lisäksi hän opiskelee asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja tavoittelee suurten myyntilukujen sijaan hyvää tulosta. Sissimarkkinoija myös etsii ongelmia ja ratkaisee ne. Tämän kaltainen ratkaisukeskeisyys tai asiakkaan parannustarpeiden ennakointi kuten myynti on rikki, kirjassa kerrottiin, on myynnin lisäksi tärkeää myös markkinoinnissa. Tämä osoittaakin kuinka käsikädessä myynti ja markkinointi lopulta menevät. Myynti on rikki, kirjassa korostettiin myös kohdentamisen tärkeyttä eli pitää tietää kenelle on myymässä. Täysin sama pätee markkinointiin ja erityisesti sissimarkkinointiin, sillä siinä budjetti on usein rajallinen, jolloin oikealle yleisölle kohdistettu markkinointi korostuu. Sissimarkkinoija siis tuntee hyvin asiakkaansa ja viestii heille kekseliäästi, tehokkaasti ja järjestelmällisesti. Yllä mainittujen lisäksi sissimarkkinoinnissa tärkeää roolia näyttelee asiantuntijuus. Helpoin tapa rakentaa mielikuvaa asiantuntijayrityksestä on tehdä tutkimusta, jolla voi vakuuttaa asiakkaat. Asiakas on luonnollisesti helpompi vakuuttaa ostamaan jotain, jos on näyttöä siitä mitä tai miten hän tuotteen tai palvelun ostamisesta hyötyy, kuin tuputtaa ostamaan ilman perusteluja. Konkreettisena esimerkkinä eräs tiimiläiseni kertoi treeneissä, kuinka hän oli nettisivu projektissaan bannerimainoksen avulla osoittanut asiakkaalle, että juuri heidän kohdeyleisönsä klikkasi mainosta, josta pääsi yrityksen nettisivuille. Yritys ei kuitenkaan klikkauksista huolimatta saanut lisää yhteydenottoja. Täten tiimiläiseni pystyi perustelemaan asiakkaalleen, että heidän nettisivunsa eivät olleet riittävän houkuttelevat, koska kohdeyleisöä oli päätynyt sivuille, mutta he eivät olleet siitä huolimatta ottaneet yhteyttä. Viimeiseksi muttei vähäisemmäksi sissimarkkinoinnissa tulee muistaa mitata ja seurata jatkuvasti markkinointikampanjoiden tehokkuutta, jotta näkee, mikä toimii ja mikä ei. Tulosten perusteella on myös tärkeää toimia ja vaihtaa strategiaa, kun huomaa, jonkin toimimattomaksi.

Sissimarkkinointi käytäntöön

Sissimarkkinointia voisi käyttää Episode festin markkinoinnissa, sillä ei olisi haitaksi, jos projektin markkinointi saataisiin toteutettua mahdollisimman pienellä budjetilla, jonka lisäksi sissimarkkinoinnin kulmakivet luovuus ja rohkeus sopivat hyvin projektin brändiin. Sissimarkkinointia voisi lähteä soveltamaan projektiin seuraavasti:

  1. Selkeän tavoitteen ja kohdeyleisön määrittely: Kohdeyleisön olemme jo määrittäneet olevan opiskelijat. Toistaiseksi olemme määritelleet, että kohderyhmään kuuluvat opiskelijat yli ainerajojen, mutta voisimme tehdä tarkemmat asiakasprofiilit ainakin opiskelijasta, joka asuu Jyväskylässä ja opiskelijasta, joka tulee muualta päin Suomea tapahtumaan, koska heille on kohdistettava osittain myös erilaista markkinointia. Tavoitteesta olemme myös puhuneet ja esiin on noussut esimerkiksi halu luoda opiskelija tapahtuma, joka kerää opiskelijoita yhteen yli ainerajojen sekä tuoda uudenlainen opiskelija tapahtuma Jyväskylään. Voisimme kuitenkin selkeyttää tavoitettamme ja huolehtia, että kaikki projektiryhmän jäsenet tietävät selkeästi mikä tavoitteemme on, sillä en itsekään ole varma onko meillä sovittu tavoite.
  2. Kohdeyleisön ostokäyttäytymisen tutkiminen: Kohdeyleisön ostokäyttäytymisen tutkiminen on tässä projektissa erityisen helppoa, kun olemme itsekin kaikki projektiryhmäläiset opiskelijoita. Sen verran onkin tätä jo otettu huomioon, että ajateltiin ainakin TikTok markkinoinnissa kohdentaa esimerkiksi osta liput tyyppistä markkinointia yleisesti tiedossa oleville opiskelijoiden palkkapäiville eli päiville, joina opiskelijat saavat nostaa opintolainaa tai opintotuet maksetaan. Videoissa ydinviesti olisi, että lippujemme hinta on vain näin pieni osa opintolainaa- tai tukeasi.
  3. Onko kohdeyleisöllä ongelma, johon tarjoamme ratkaisun: Koska ratkaisun tarjoaminen on tuotu niin tärkeänä esiin, nyt useammassa lukemassani kirjassa, pitäisi meidän määrittää tähän vastaus. Tällä hetkellä olemme määrittäneet, että olemme olemassa koska haluamme toteuttaa erilaisen opiskelijatapahtuman Jyväskylään ja vastaavanlaista opiskelijoille suunnattua tapahtumaa ei Jyväskylässä vielä ole. Periaatteessa tämä vastaisi ongelmaan, että tällaista tapahtumaa ei vielä ole mutta sille olisi tilausta. Voisimme kuitenkin syventyä tähän vielä projektiryhmän kesken.
  4. Datan hankkiminen: Vaikka datan tärkeys on melkein itsestäänselvyys, ja sitä on tullut hankittua muissakin projekteissa, olen kuitenkin oikeasti havahtunut vasta lähiaikoina datan hankkimisen tärkeyteen ja siihen, että sillä pystyy osoittamaan asiantuntijuuden asiakkaille. Sen verran olemme jo ehtineet dataa hankkimaan, että teimme kyselyn, jossa kartoitettiin kiinnostusta opiskelija festareihin, ketä artisteja festareille haluttaisiin, kuinka paljon lipusta oltaisiin valmiita maksamaan ja mitä erikoista aktiviteettia tai vastaavaa festareille toivottaisiin. Tuo kyseinen kysely tehtiin aivan projektin alkumetreillä, joten voitaisiin ehdottomasti laittaa uutta kyselyä, jossa olisi vielä tarkemmat kysymykset nyt kun meille on itsellemme enemmän tarkentunut asioita festareista. Koen kuitenkin, että helpoiten saamme dataa suoraan kysymällä esimerkiksi akatemialla omista tiimeistämme mielipiteitä. Sillä uskoisin, että omilta tiimiläisiltä saisimme vastauksia, joissa ei ole vaarana kirjassa kyselyjen laadun heikentäjäksi mainittua mallivastausten eli tarkoituksella miellyttävien vastauksien antamista.
  5. Mittaaminen: Sosiaalisenmedian kanavissa mittaaminen on tehty nykyään todella helpoksi. Meta Business Suitin avulla pystymme seuraamaan Instagramiin ja Facebookiin laitettujen maksettujen mainoksien tuloksia. TikTok:issa taas alan ammattilaisen Elias Koivulammen vinkkaamana kannattaa kuulemma seurata seuraavia mittareita; seuraajien määrää, kuinka moni katsoo videon loppuun, keskimääräistä katseluaikaa ja sitoutumista julkaisuun.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti