Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Aino Lahti

19 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Nyt kun valmistuminen alkaa olla nurkan takana ja kovasti tulee pohdittua, että mitä sitä tulee tekemään valmistumisen jälkeen niin koin oivaksi tilaisuudeksi ottaa lukuun W.Chan Kimin ja Renee Mauborgneen vuonna 2005 julkaiseman kirjan, sinisen meren strategian. Kirja tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan liiketoimintakilpailuun ja ajattelin kirjan sopivan todella hyvin tähän hetkeen, kun tulevaisuuden kuviot esimerkiksi Happy Secondin kehittämisen tiimoilta on ollut puheenaiheena ja ensi vuonna meillä on tarkoitus ottaa suuria harppauksia liiketoiminnan edistämisessä ja kehitellä rinnalle myös jotain uutta.

Kirjan mukaan perinteinen tapa kilpailla on punaisella merellä, jossa yritykset kilpailevat keskenään vähäisestä kasvupotentiaalista. Tämä johtaa usein kilpailuun, joka perustuu hinnan alentamiseen tai tuotteiden/palveluiden parantamiseen, joka taas voi johtaa kustannusten nousuun ja voittomarginaalin pienenemiseen. Sinisen meren strategian tavoitteena on ajatella eri tavalla ja välttää tämä perinteinen kilpailumalli. Sen sijaan strategian mukaan luodaankin täysin uusia markkinoita, jossa ei ole vielä kilpailua. Tämä voidaan saavuttaa tunnistamalla asiakkaiden todelliset tarpeet ja tarjoamalla niille ratkaisuja, joita ei vielä ole tarjolla.

Sinisen meren strategia perustuu kahteen keskeiseen käsitteeseen: uusien markkinoiden luomiseen ja olemassa olevien markkinoiden uudelleenmäärittelyyn. Uusia markkinoita luodaan tunnistamalla asiakkaiden todelliset tarpeet ja tarjoamalla niille ratkaisuja, joita ei ole vielä tarjolla. Olemassa olevia markkinoita uudelleen määritellään luomalla uusia arvoja ja vaihtoehtoja asiakkaille. Toteuttaminenhan vaatii aivan uudenlaista ajattelua ja toimintaa, jossa ei voi vain jäljitellä ja ottaa mallia kilpailijoista, vaan on luotava jotain täysin uutta ja ainutlaatuista. Mikä taas vaatii rohkeutta ja luovuutta. Haittapuolena on se, että usein uuden markkinan luomisessa myös yrityksen kustannukset tulevat nousemaan.

Kirjassa esitellään muutamia esimerkkejä siitä, kuinka yritykset ovat toteuttaneet sinisen meren strategiaa ja kun näitä kyseisiä yrityksiä pohdiskelin ja tutkin, niin eihän se lopulta ole mitään rakettitiedettä ole. On vain ajateltu uudella tavalla, määritelty tuote/palvelu uudella tavalla tai koko markkina. Esimerkkinä Airbnb, joka loi uudenlaisen markkinan tarjoamalla yksityisiä majoitusvaihtoehtoja, jossa asiakas voi olla majoituksen tarjoaja, kuin sen ostajakin. Rohkeutta se vaatii ja varmasti oikeaa aikaakin lähteä toteuttamaan, eikä kaikki varmastikaan tule ihan sormia napauttamalla mutta juuri tällaisesta olen äärettömän kiinnostunut. Markkinoiden uudelleenmäärittäminen vaatii paljon luovuutta.

Sinisen meren strategian hyötyjä ovat kilpailuetu, parempi asiakastyytyväisyys ja uudet kasvumahdollisuudet.

  • Yritykset voivat saavuttaa merkittäviä etuja kilpailijoihinsa nähden. Tämä johtuu siitä, että yritykset luovat uusia markkinoita, joissa ei ole vielä kilpailua.  Näillä uusilla markkinoilla on mahdollisuus luoda kilpailuetu, jota kilpailijat eivät voi helposti jäljitellä
  • Strategia voi auttaa löytämään ja luomaan uusia markkinoita, jotka eivät ole vielä kilpailuilla alueilla ja tämä voi johtaa yrityksen nopeaan kasvuun ja kannattavuuteen kasvavien asiakasvirtojen myötä.
  • Asiakkaat ovat nykyään entistä tietoisempia siitä, mitä he haluavat ja tarvitsevat. Strategian avulla yritykset voivat luoda todellista arvoa palveluillaan asiakkaille ja näin vastata paremmin heidän tarpeisiinsa.

Sinisen meren strategian haasteita ovat:

Uudenlainen ajattelu ja toiminta, riskit ja kilpailun nousu.

  • Uuden luominen saattaa olla hankalaa, sillä se vaatii täysin uudenlaista ajattelutapaa
  • Toteuttaminen saattaa olla myös todella riskialtista, sillä yritykset eivät voi olla varmoja siitä, onko uusi tuote tai palvelu menestyksekäs
  • Tämän kaiken jälkeen, kun uusi tuote/palvelu on onnistunut, muut yritykset voivat pyrkiä hyötymään siitä ja luomaan esimerkiksi vielä paremman ja toimivamman vaihtoehdon palvelulle.

Yritykset, jotka onnistuvat tässä, voivat saavuttaa merkittäviä etuja kilpailijoihinsa nähden. Tällä aikakaudella pärjää varmasti paremmin ne yritykset, joilla on toimintaa verkossa verrattuna pelkkään kivijalkakauppaan. Ihmisistä on tullut laiskempia ja kun digitalisoitumisen myötä kaikki palvelut on mahdollistettu tilaamaan kotiovelle, niin ihmiset eivät enää lähde liikkeelle niin helposti. Ainakaan kiireisenä arkena, kun toivotaan mahdollisimman helppoja ratkaisuja. Tulevaisuudessa on siis keskityttävä enemmän digitaalisiin ratkaisuihin esimerkiksi Happy Secondin ja muidenkin mahdollisten yrityskuvioiden osalta.

Yrittäjyys on aina houkuttanut ja houkuttaa edelleen. Vaikea kuvitella itseä tilanteeseen, jossa ei olisi vastuussa jostain isommasta ja saisi koko ajan olla kehittämässä toimintaa eteenpäin. Tuntuu jopa mahdottomalta ajatukselta, että olisin vain perinteisesti palkkatöissä. Valmistumisen jälkeen haluan nostaa Happy Secondin aivan uudelle tasolle kaikin puolin sekä kokeilla ihan jotain uutta yritysideaa, mymmin jälkeen vasta tietenkin. Kirjasta saa hyviä vinkkejä, rohkeutta ja tietynlaista potkua uuden luomiseen ja yrittämiseen.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti