Sanojen voima

Lähdeteos: Sanojen voima: Kuinka kirjoitat tekstiä, joka myy

Lähdeteoksen kirjoittaja: Timo Jäppinen

Teoriapisteet: 2

UUSMYYNTI 

Periaate on hyvin yksinkertainen. Huonokin viesti oikealle henkilölle toimii, mutta täydellinen viesti väärälle asiakkaalle ei toimi. Kohderyhmällä on siis suuri vaikutus tuloksiin. Tämän takia jokaisen yrityksen tulisi määritellä oma kohderyhmä ja kiteyttää sen asiakaspersoonat. Määrittelemällä tarkat kohderyhmät säästät aikaa, etkä tuhlaa resurssejasi väärään paikkaan. 

Oikean kohderyhmän löydyttyä on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, kenelle kirjoitat. Sama sisältö ei tepsi lämpimälle liidille ja kylmälle kontaktille, joka ei ole aikaisemmin kuullut sinusta mitään. On siis huomioitava, missä kohti omaa ostopolkuaan asiakas on ja kohdistettava viesti sen mukaan.  

Pelkkä viesti ei kuitenkaan riitä, jos tavoitellaan täydellisyyttä. Myynnissä parhaat tulokset syntyvät, kun sinulla on kaikki kohdallaan, viesti, tarjous tuote ja kohderyhmä. Monilla markkinoinnin alan ammattilaisilla järjestys on väärä ja siitä puuttuu paloja. Oikeassa järjestyksessä ensin tulee hyvä ja mielenkiintoinen tuote, sen jälkeen hyvä ja houkutteleva tarjous ja sitten oikea kohderyhmä ja tapa tavoittaa heidät. Kun oikea kanava on löytynyt, on luovan työn, eli myyntitekstin vuoro. 

Tekstiä kirjoittaessa on tiedostettava, että huipputason myyntiteksti ei koskaan kulu. Sitä voidaan uudelleenkäyttää. Hyvää tekstiä ei keksitä, vaan se kootaan. Toimiva ja lopullinen tuotos luodaan yhdistelemällä paloja jo aikaisemmin toimineesta.  

Terästääksemme myyntiä, meidän tulisi välittää innostuksemme yhteydenottokanavan läpi. Futurisiten myyntiprosessiin kuuluu useiden puheluiden soittaminen. Tehostaaksemme myyntiä, meidän tulisi ensin löytää into ja innostua. Innostus voi kummuta tuotteestamme, tekemisestämme, soitettavan asiakkaan toimialasta tai asiakkaan tarjoamista palveluista. Tärkeintä on, että innostus on aitoa! Tämän pohjalta on hyvä lähteä kontaktoimaan asiakkaita, sillä aidot tunteet välittyvät äänestä myös puhelimen läpi. Parhaimmassa tapauksessa innostus tarttuu kontaktoitavaan asiakkaaseen. Saamme lämmitettyä välejä, asiakas vakuuttuu ja saamme hänet ostamaan helpommin. 

On kuitenkin muistettava ettet voi koskaan olla kaikkea kaikille. On tehtävä valintoja. Esimerkiksi keskittymällä lämpimiin ja haaleisiin kontakteihin kylmien sijaan säästämme todennäköisesti aikaa ja omaa mielenterveyttämme. Toisena, voimme erikoistua tekemään jonkin tietyn tai tiettyjen toimialojen verkkosivutöitä. Myynnissä pystymme tukeutumaan mm. siihen, että myös kilpailijasi otti kyseisen palvelun meiltä. Näin potentiaalisen asiakkaan on helpompi luottaa meihin. Tällainen erikoistuminen helpottaisi myös tarkemman kohderyhmän määrittelemistä.  

UPCELL:  

Paras hetki myydä lisää on juuri silloin kun asiakas on päättänyt ostaa. Asiakkaan luottamus on lähes korkeimmillaan, kun hän on päättänyt ostaa tai tilata meiltä. Tällöin on hyvä aika tuoda aiheeseen liittyviä lisäpalveluita esille. Kaikista kannattavinta olisi lähestyä tapaamisia mallilla, jossa suoritamme lisämyynnin osana tapaamista. Palaverin aikana mainitsemme ohimennen muitakin aiheeseen liittyviä palveluita ja teemme samalla aktiivisesti tarvekartoitusta. Rakennamme palvelua verkkosivujen ympärille, mutta jatkamme palvelupolkua esimerkiksi kampanjasuunnitteluun, jonka tavoitteena on ajaa potentiaalista asiakasvirtaa yrityksen sivuille samalla nostaen kyseistä sivustoa hakutuloksissa ylöspäin. Klousaus vaiheessa myymme ensin verkkosivupalvelun ja sen jälkeen tarjoamme mahdollisuutta kasvattaa yrityksen myyntiä entisestään. Tähän voisimme ideoida useampia malleja, joita voisimme testata käytännössä.  

AINUTLAATUISUUS JA EROTTUVUUS 

Lisätäksesi viestisi merkitystä, varmista aina, että olet erilainen ja kerrot sen jokaisessa viestissä, jonka lähetät tai julkaiset. Jos et tee niin, teet asioista turhan hankalia asiakkaillesi. On tietenkin helpompi sanoa jotain kuin tehdä. Monet yritykset ovat nimittäin hyvinkin samankaltaisia. Sinulla ei välttämättä ole mitään ainutlaatuista, mutta eron tekee se, kuinka vahvasti viestit siitä. Yrityskulttuurissanne voi olla jotain, mitä sinä ja muut teette, mutta kukaan ei vain puhu asiasta. Jos sinä olet ainoa, joka sanoo asiasta, omistat sen. 

Puheluita soitellessamme esille on noussut useampaan otteeseen, että työmaailmassa opiskelijoita pidetään arvokkaina, heidän tekemäänsä työtä katsotaan hyvällä ja moni yritys haluaa tarjota ja tarjoaakin opiskelijoille mahdollisuuksia edistää ammatillista osaamistaan. Yritykset eivät vain viesti tästä. Olemme ottaneet yhdeksi toimintamme pilariksi korostaa sitä, kuinka nykyiset korkeakouluopiskelijat ovat tulevaisuus, ja korostaa yhteistyötä AMK opiskelijoiden kanssa. Nykyisenä ongelmana on vain se, että meillä ei oikein ole vielä somenäkyvyyttä. Jotta saamme asian useamman ihmisen tietoisuuteen, meidän on seuraavaksi panostettava somenäkyvyytemme lisäämisen. 

 VERKKOSIVUT JA SISÄLTÖ 

Kirjassa kerrotaan, että monien hittikirjojen suosio perustuu lyhyisiin ja yksinkertaisiin lauseisiin. Lyhytsanaisilla lauseilla teksti menee kiertelemättä suoraan asiaan ja kertoo lukijalle mitä ja miksi. Kriitikkojen mielestä tällaiset lyhytlauseiset tönköt kirjat ovat huonoja, mutta lyhyys ja ytimekkyys puree ihmisiin. Pitkät ja vaikearakenteiset lauseet vievät ihmiseltä kiinnostuksen. Kirjoitan itse aika pitkiä ja vaikearakenteisia lauseita ja käytän tekstissäni paljon täytesanoja. Tuottamani tekstit ovat myös ajoittain turhan pitkiä. Sisällöntuotantoa tehdessä minun olisi hyvä ottaa tästä vinkistä koppia. Kun kirjoitan tekstiä asiakkaille, lauseet tulisi pitää mahdollisimman lyhyenä ja yksinkertaisena. Samaa tulisi hyödyntää myös meidän omassa markkinoinnissa.  

Kirjassa kerrottiin useita vinkkejä, joiden avulla verkkosivujen sisältöä voidaan parantaa ja näin vaikuttaa myyntiin. Asiakastöiden kohdalla voisimme avata heidän palvelupolkuaan verkkosivuille, esimerkiksi rakennussaneerauksen eri vaiheet. Kun prosessi on avattu asiakkaalle, hän ymmärtää, mistä hän maksaa. Toisena voisimme lisätä maininnan eri maksuvaihtoehdoista. Tämä lisäisi asiakkaan tietoisuutta entisestään ja vähentäisi ostopainetta. Voisimme myös lisätä yhteenvedon takuusta ja palvelun tuomista eduista, sekä painottaa näiden tärkeyttä yrittäjälle. Tutkiessani muutamien eri palveluntarjoajien sivuja huomasin, että moni yllä mainituista tiedoista jäi uupumaan. Nämä lisäykset saisivat asiakkaidemme sivuja erottumaan ja toisivat lisäarvoa niin asiakkaalle kuin meille. “Mitä enemmän kerrot, sitä enemmän myyt”. 

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti