Sanojen supervoima

Kirjoittaja: Aleksi Tuovinen

29 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Sanojen supervoima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Martti Vaalahti

Teoriapisteet: 0

Tiedätkö mikä on maailman vaikein sana? Voit pohtia sitä hetken. Tulen kyllä paljastamaan sen, mutta palataan siihen hieman myöhemmin. Luin Martti Vaalahden kirjoittaman kirjan sanojen supervoima. Kirja on mielestäni erinomainen opas, joka saa kiinnittämään huomiota omaan ja muiden käyttäytymiseen. Teos saa oikeasti ajatelmaan, sitä millainen olet muita ihmisiä kohtaan ja millaisia he ovat sinua kohtaan. Kirjassa käydään myös jonkun verran vaikuttamisen keinoja, joita juuri pohdinkin edellisessä reflektiossani kirjasta 100 faktaa myynnistä. Tämän reflektion tarkoituksena on herätellä meitä kaikkia ajattelemaan omia tekojamme, sanojamme ja ajatusmaailmaamme. Käyn myös läpi kirjassa kerrottua teoriaa, jota sovellan omaan tekemiseeni. 

Oletko antaja vai ottaja? Antajat ovat sellaisia ihmisiä, jotka antavat muille itsestään. Auttavat sinua tarpeen tullen ja ottavat huomioon. Ottajat sen sijaan ovat aina vaatimassa muilta jotain, mutta hädän hetkellä he ovat niitä, jotka kävelevät ohi. Kirjassa mainitaan paljon erilaisia kysymyksiä, joiden perspektiiviä meidän jokaisen on hyvä pysähtyä miettimään. Tämä seuraava esimerkki ei tarkoita oletko antaja vai ottaja, mutta esimerkki saa sinut ehkä ajattelemaan omaa ajatusmaailma ja, sitä miten ajattelusi vaikuttaa muihin. Annan esimerkin: Tiimikaverisi kysyy apua excel taulukon tekemisessä hänen omaan projektiinsa liittyen. Saatat aika usein kysyä itseltäsi, että mitä hyödyt siitä. Mikäli mietit näin, niin koita kääntää kysymys päälaelleen ja kysyä itseltäsi, että miten voit auttaa muita. Itse olen erittäin auttavainen ihminen ja pyrin aina menemään asioissa ”posin” kautta, mutta kirjaa lukiessani jäin miettimään, että kuinka usein ajattelen ensin omaa hyötyäni ennen muiden hyötyä. En oikein tiedä, mutta jatkossa tulen kiinnittämään omiin sanavalintoihini sekä ajatusmaailmaani vieläkin enemmän huomiota. Hyödyn ajatteleminen ei toki ole ainut esimerkki, vaan tarkoitan tässä enemmänkin yleistä ajatusmaailmaa. Ääriesimerkissä ottajat ovat juuri näitä ”minä minä” asenteella eläviä ihmisiä. Jokainen meistä varmasti tunnistaa nämä ”minä minä” ihmiset, mutta välillä kannattaa pysähtyä miettimään omia tekojaan sekä sanoja, mutta myös ajatuksia. Kirjasta lainaten: ”Pyydä vähemmän, saadaksesi enemmän”. 

Ihminen tekee päätökset tunteella. Ihminen myös muistaa tunnereaktion parhaiten. Ihminen ei niinkään muista yksittäisiä sanoja tai tekoja, vaan nimenomaan sen tunteen, joka aiheutui esimerkiksi sanojesi voiman ansiosta. Sanoilla on äärimmäisen suuri vaikutus. Ne ovat äärimmäisen voimakas vaikuttamisen keino. Maailman tärkeimmätkin päätökset tehdään sanojen voimaa käyttämällä. Aika harva konflikti tai suuri poliittinen päätös tapahtuu ilman sanallista kanssakäymistä. Esimerkiksi yksikin epävarma tunne, jonka sait sanoillasi aikaan yleensä pilaa esimerkiksi kaupan. Yksikin vahingollinen kysymys tai vastaus, joka jättää asiakkaalle epävarman olon voi koitua kohtaloksi. Epävarmuuksia on kuitenkin juuri sanojen voiman takia mahdollisuus poistaa. Esimerkiksi asiakkaan kysyessä vastausta asiaan, jota et tiedä kannattaa vastata: ”Selvitän” tai ”Minäpäs tarkistan asian ja lupaan palata sinulle kohta”. Vaikka, et tietäisi jotain se ei välttämättä tarkoita heikkouttasi. Heikkoutta on valehtelu, se ei nimittäin kanna pitkälle. Heikkoutta on myös vastata: ”en tiedä”. Yksi tärkeimmistä myynnissä ja yleisestikin vuorovaikutuksessa käyttämistäni asioista on asiakkaiden äärimmäisen tarkka kuuntelu ja analysointi. Se kuulostaa helpolta, mutta nopeassa dialogi tilanteessa sinun pitää kuunnella asiakasta ja samalla miettiä, miten saat luotua asiakkaalle sellaisen tunteen, että hän päättää ostaa juuri sinulta uuden puhelimen tai vaikka auton. Kuuntelemaan oppii vain kuuntelemalla. Se on äärimmäisen hyödyllinen taito, joka vaatii läsnäolon taitoa. 

Asiakkaan ostopäätöstä ohjaa ketju. Päätökset ovat seurausta luottamuksesta, luottamus on seurausta samaistumisen tunteesta ja samaistumisen tunne on seurausta ymmärryksestä. Kirjassa kerrottiin hyvä vinkki, kuinka asiakkaan ostopäätöstä voi ohjata. ”Älä yritä saada asiakasta toimimaan, vaan tuntemaan.” Se on avain päätöksen syntymiseen. Kirjaa lukiessani mietin, että kauppojen maaliin saamisprosentti lennähtäisi raketin lailla katosta läpi, jos oppisin ja muistaisin vieläkin enemmän vedota tunteisiin. Tärkeää on saada herätettyä samaistumisen herättävä ostohalu, joka on lähtöisin siitä, että sinä ymmärrät asiakasta ja asiakas sinua. 

”Jokainen haluaa olla onnellinen” 

Uskon, että kaikki ihmiset haluavat tuntea onnellisuutta. Ihmisellä on neljä erilaista mielihyvähormonia: Dopamiini, Oksitosiini, Serotoniin ja Endorfiini. Kirjassa käydään läpi esimerkit, kuinka saat valjastettua nämä käyttöösi. Dopamiinin valjastat käyttöön kiitoksella, oksitosiinin osoittamalla ymmärrystä, serotoniinin muistuttamalla onnistumisista ja endorfiinin huumorin kautta. Kun ajattelin näitä keinoja, niin hyvä mielihän noista kaikista esimerkeistä tulee. Koitetaan me kaikki muistaa luoda kanssaeläjillemme hyvän fiiliksen tunnetta. Hyvää fiilistä ylläpitämällä tuloksetkin paranevat. 

Ainiin, se maailman vaikein sana. Se on: ”Anteeksi”. En oikein osaa sanoa, miksi se on niin vaikea sanoa. Kai se asettaa ihmisen erittäin haavoittuvaiseen asemaan. Sanalla ”anteeksi” voi kuitenkin, korjata pahastikin pieleen menneitä asioita. ”Anteeksi” on äärimmäisen vahva sana ja siitä tosiaan huomaa sanojen voiman

You May Also Like…

Lean startup by Inksu ja Pappa

Tämän esseen on kirjoittanut yhteistuumin Inka Rissanen sekä Lassi Louhelainen. Ja se on muuten nimittäin sellanen...

Uusi neuvotteluvalta

Meillä kaikilla on takana lukuisia erilaisia neuvottelutilanteita ja niitä varmasti tulee olemaan jatkossakin itse...

0 kommenttia

Lähetä kommentti