Ole oman arkesi sissi

Kirjoittaja: Väinö Lehtimäki

1 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Sissimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Oman liiketoiminnan kannalta erilaiset pienen budjetin tehokkaat ratkaisut olisivat juuri sitä, mitä tulisin tarvitsemaan oman brändin kasvattamiseen ja tunnettavuuden lisäämiseen. Useat perinteisen markkinoinnin keinot vaativat jonkinlaista rahallista panostusta. Tiesin kuitenkin, että on varmasti olemassa myös keinoja, joilla pienemmällä työllä ja etenkin rahallisella panostuksella voi saada paljon aikaan. Näistä keinoista oli otettava ehdottomasti selvää ja otin Jari Parantaisen Sissimarkkinointi-kirjan lukuun. Kirjassa käydään läpi mitä sissimarkkinointi tarkoittaa, mitä heikkouksia on perinteisessä markkinoinnissa ja miten lähdet itse sissimarkkinoimaan. Sissimarkkinointi on etenkin pienemmille yrittäjille oivallinen, jotka tavoittelevat kasvua mahdollisimman helposti ja säväyttävästi. Käyn tässä reflektiossa läpi kirjasta saatuja oppeja ja yritän mahdollisimman hyvin viedä oppeja käytäntöön tulevaa kevättä varten. Tuleva kevät tulee olemaan omalla kohdalla pitkälti Kaamos-brändin kasvattamista, joten oppien käytäntöön vienti olisi tässä tilanteessa todella tärkeää.

Mitä on sissimarkkinointi? Pelkästään jo outo termi aiheutti itselleni kummastusta, eikä se oikein kertonut edes suuntaa antavasti mistä voisi olla kyse. Sissimarkkinointi on markkinointia, jossa pyritään olemaan mahdollisimman nokkelia ja kekseliäitä ja keskittyä mahdollisimman tarkasti tiettyihin asioihin. Sissimarkkinoinnissa pureudutaan yleensä laajuudeltaan pienempään osaan asioita, mutta pureutuminen tapahtuu tarkkaa strategiaa ja pohdintaa käyttäen. Sissimarkkinoinnilla pyritään tekemään ratkaisuja, joihin ei kulu niin paljon euroja, mutta siitä huolimatta oikeassa paikassa oikeaan aikaan käytettynä voivat olla jopa moninkertaisesti tehokkaampia, kuin tavalliset markkinoinnin keinot. Perinteisessä markkinoinnissa isoin menetys yritykselle on yleensä rahalliset investoinnit. Kirjan mukaan sissimarkkinoinnissa markkinoija sijoittaa tekemiseen aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan. Hyvänä sissimarkkinoinnin esimerkkinä voisin käyttää Kaamosta. Voisin esimerkiksi mennä uusille asuinalueille, joissa on taloja myynnissä tai esimerkiksi juuri myyty ja lätkäistä Kaamoksen mainoksen, vaikka postilaatikkoon tai katutolppaan. Siinä voisi lukea esimerkiksi, uuteen kotiisi unelmiesi ruokapöytä! Tai jotain muuta vastaavaa. Ideana kuitenkin se, että isketään sinne, missä potentiaaliset asiakkaat voisivat olla ja yritetään saada markkinoinnista mahdollisimman asiakaskohtaista.

Mihin asioihin sissimarkkinoijan on hyvä keskittyä? Markkinointi on todella laaja käsite, joten on kannattaa miettiä, mitkä asiat ovat omalle tuotteelle ja kohderyhmälle tärkeimpiä. Mielestäni yksi tärkeimmistä keinoista oppia markkinoimaan toimivalla tavalla tietylle kohderyhmälle on tietenkin oppimalla tuntemaan omat asiakkaat. Esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyjen, asiakastapaamisten ja vaikka arvontojen kautta on mahdollista kartoittaa oman kohderyhmän yleisimpiä ongelmia johonkin tuotteeseen tai palveluun liittyen. Mitä paremmin opit tuntemaan omat asiakkaat, sitä paremmin pystyt kartoittamaan mitä ongelmia heillä mahdollisesti on. Kun tämän opit pystyt tuottamaan markkinointia, joka on ongelmanratkaisukeskeistä ja puree juuri oikealla tavalla haluttuihin asiakkaisiin.

Toisena asiana markkinoinnin on oltava myös asiakkaalle hyödyllistä. Tyrkyttävän ostopäätöksen hakemisen sijaan annetaan mainonnalla asiakkaalle jotain hyödyllistä. Markkinoinnissa voi jakaa asiakkaalle esimerkiksi hyödyllistä tietoa, neuvoja tai vaikka ideoita. Kun markkinoinnista asiakas hyötyy jollain tavalla, mainoksiin suhtaudutaan myös hyvin eri tavalla. Jos asiakas on aikaisemmin törmännyt mainokseen, jonka kokenut hyödylliseksi, hyvin todennäköisesti nähdessään taas mainoksen samalta yritykseltä hän haluaa katsoa mainoksen ajatuksella loppuun. Tällöin mainoksen tehokkuus kasvaa huomattavasti ja se saavuttaa tavoitteensa helpommin. Kaamoksen tapauksessa hyödyllinen tieto voisi olla esimerkiksi tiedon jakoa eri materiaaleista eri käyttötarkoituksiin tai vaikka opastusvideo pöydän puulevyn huollosta.

Sissimarkkinoinnissa myös äärimmäisen tärkeää on määritellä oman liiketoiminnan ydin ja pysyttäytyä siinä tiukasti. Rönsyilyä on vältettävä. Mitä paremmin tiedät asiakkaiden ongelmat ja tarpeet helpompaa rönsyilyä on välttää. Mielestäni tämä kulkee hyvin käsikädessä omien asiakkaiden tuntemisen kanssa. Kaamoksen kohdalla olisi mielestäni todella tärkeää pysyttäytyä selkeässä valikoimassa, joka ei laajentuisi joka suuntaan. Pysytellä asiakkaiden yleisten ongelmien äärellä ja tarjota ongelmiin ratkaisuja. Etenkin kun brändin arvo alkaa kasvamaan on tärkeää, että Kaamokselle on selkeä tarjonta ja tuotevalikoima.

Nopeat liikkeet ja pienillä siirroilla ison hyödyn saavuttavat toimintatavat ovat sissimarkkinoijalle tyypillisiä. Kirjassa mainittuna esimerkkinä Göteborgilainen mainostoimisto kehitti paikalliselle Cykelspec-polkupyöräliikkeelle kampanjan, joka menestyi isosti suhteellisen yksinkertaisilla liikkeillä. Liikkeen työntekijät kiertelivät katuja ja etsivät puutteita ja vikoja parkissa olevista pyöristä. He ottivat puutteet ylös ja ripustivat lapun pyörän ohjaustankoon. Siihen oli luvattu myös varaosien tai huollon ostajalle myös 20 prosentin alennuksen. Tämä nosti lopulta pyöräliikkeen myyntiä 24 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Pointtina siis se, että sissimarkkinoinnilla voi saada hyvin yksinkertaisilla tempuilla paljon aikaan, mutta ei sissimarkkinointikaan ole täydellistä.

Mitä tulee kuitenkin ymmärtää sissimarkkinoinnista? Vaikka sissimarkkinointi sisältääkin edullisia ja yksinkertaisia keinoja, joilla voidaan tuottaa huipputuloksia, ei se mielestäni kuitenkaan kata sitä kaikkea mitä esimerkiksi brändityö ja sen tarinallistaminen vaatii. Mielestäni sissimarkkinointi toimii silloin parhaiten, kun halutaan löytää asiakkaan ongelma, löytää tuotteen tai palvelun kipukohta, saada isompi määrä kerralla asiakkaita, jotka levittävät yrityksen brändiä eteenpäin. Markkinointi on kuitenkin aina erittäin pitkä prosessi ja toki sissimarkkinointikin toimii paremmin, jos ihmisillä on edes pieni haisu yrityksestäsi. Luottamus yrityksen ja asiakkaan välillä on kuitenkin lähes aina kaikki kaikessa.

Sissimarkkinointi oli todella hyvä kirja. Se antoi hyviä ideoita omaan liiketoimintaan ja antoi todellakin uusia näkökulmia ja tapoja ajatella markkinointia. On hienoa oivaltaa myös markkinoinnin saralla, miten saada niin sanotusti vähemmällä enemmän. Suosittelen kirjaa kaikille aloitteleville ja kokeneemmillekin yrityksille, jotka ovat markkinoinnissa kokeilleet sitä ja tätä, mutta rohkeus on jäänyt unholaan.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti