Miten saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa – Dale Carnegie

Kirjoittaja: Mikki Huttunen

6 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Miten saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Dale Carnegie

Teoriapisteet: 3

Dale Carnegie on yksi maailman tunnetuimmista henkilökohtaisen kehityksen kirjoittajista ja kouluttajista. Hänen kirjansa ”Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa” on yksi kaikkien aikojen eniten myydyistä kirjoista ja se tarjoilee todistetusti toimivan reseptin vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja niiden hyödyntämiseen niin henkilökohtaisessa kuin ammatillisessa elämässä menestyksen sekä vaikutusvallan lisäämiseksi.

Kirjan keskeinen ajatus on, että ihmissuhteet ovat elämän tärkein voimavara ja menestyksen perusta. Carnegie antaa käytännön neuvoja siitä, miten voit luoda ja ylläpitää hyviä ihmissuhteita ja kehittää vaikutusvaltaasi. Otin tämän kirjan lukuun koska yhtenä tavoitteenani on kehittää vuorovaikutustaitojani juuri niiden syiden takia mitä kirja esittää. Esimerkiksi verkostoitumisella ja siitä syntyvillä verkostoilla on suuri vaikutus siihen, millaisia mahdollisuuksia sinulle esittäytyy, joten ihmistenkäsittely-taidot ovat oleellisia etenkin business-maailmassa. Kirjassa jokainen periaate käydään osuvasti läpi asiaan liittyvän tarinan avulla, joissa kerta toisensa perään käy ilmi miten suuri merkitys kyseisen periaatteen noudattamisella on, ja miten suurta hyötyä siitä voi mahdollisesti syntyä. Yksityiskohtiin huomioon ottaminen luo etumatkaa muihin, ja yksittäisillä sanoilla, eleillä ja ajatuksilla voi luoda itselleen ”kilpailuedun” tilanteessa kuin tilanteessa.

Carnegien ohjeet saadaksesi tästä kirjasta irti kaiken mahdollisen:

a) Kehitä syvä, pakottava halu oppia hallitsemaan ihmissuhteiden periaatteita.

b) Lue jokainen luku kahdesti ennen kuin siirryt seuraavaan lukuun.

c) Kysy itseltäsi usein, kuinka voit soveltaa kutakin periaatetta.

d) Alleviivaa jokainen tärkeä ajatus.

e) Tarkastele tätä kirjaa uudestaan joka vuosi.

f) Sovella näitä periaatteita aina kun se on mahdollista. Käytä tätä kirjaa jokapäiväisten ongelmien ratkomisen käsikirjana.

g) Lupaa jollekin muutama kolikko jokaisesta näiden periaatteiden rikkomisesta, johon sinun huomataan syyllistyvän.

h) Tarkista edistymisesi joka viikko. Kysy itseltäsi mitä virheitä olet tehnyt, missä olet edistynyt ja mitä opetuksia olet saanut.

i) Pidä kirjaa siitä, kuinka ja milloin olet soveltanut näitä periaatteita käytäntöön.

Ihmisen käsittelyn perusmenetelmät

Ensimmäisenä kirjassa Carnegie käy läpi ihmisen käsittelyn perusmenetelmät, jotka jokainen on varmasti kuullut useampaan kertaan elämässään, mutta niitä on silti syytä kerrata. Tästä kappaleesta minulle tuli mieleen Vengan tunnejohtaminen-treeneissä käyty keskustelu ja kiteytys aihepiiristä siihen, miten ihmiset eivät niinkään sitä mitä olet sanonut, vaan mitä tunteita olet heissä herättänyt. Tämä on mielestäni hyvä ohjenuora tukemaan kaikkea muuta kirjassa käytävää asiaa.

”Sen sijaan että tuomitsisimme ihmisiä, koettakaamme ymmärtää heitä. Yrittäkäämme selvittää itsellemme, miksi he tekevät niin kuin tekevät. Se on paljon kannattavampaa ja kiintoisampaa kuin moittiminen; ja se kasvattaa myötätuntoa, suvaitsevaisuutta ja ystävällisyyttä.”

Jokaisen periaatteen alla on sisäistämistä helpottavia, ajatuksia herättäviä tai muuten vaan mielestäni tärkeitä lainauksia kappaleista.

Periaate 1: Älä arvostele, tuomitse tai valita

Kuljen täällä vain kerran: siksi jos voin tehdä jotakin hyvää tai jos voin osoittaa ystävyyttä yhdellekin ihmiselle, anna minun tehdä se nyt. Älä anna minun lykätä sitä tai lyödä se laimin, sillä kuljen täällä vain kerran. Emerson sanoi: ”Jokainen tapaamani ihminen on jossakin suhteessa minun yläpuolellani. Siinä minä otan hänestä oppia.” Lausukaamme hyväksymisemme lämpimästi ja jakakaamme kiitosta runsain käsin, niin ihmiset vaalivat sanojasi ja muistavat ne lämmöllä läpi elämänsä – he toistavat niitä kauan sen jälkeen, kun sinä olet ne jo unohtanut.

Periaate 2: Anna rehellistä ja vilpitöntä kannustusta

”Pidä mielessäsi, että henkilö, jota kehut, saattaa kaivata kehuasi juuri sillä hetkellä enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Mutta muista myös, että vilpittömyys on kehujen tärkein edellytys. Jos teeskentelet, kehut tuntuvat väkinäisiltä ja teeskennellyiltä.”.

Huomenna saatat haluta suostutella jonkun tekemään jotain. Ennen kuin esität pyynnön, pysähdy, ja kysy itseltäsi: Kuinka voin saada hänet haluamaan tekemään sen? Neuvo Henry Fordilta ihmisuhteiden jalosta taidosta: ”Jos on olemassa jokin menestymisen salaisuus, niin se on kyky asettua toisen ihmisen asemaan ja katsoa asioita hänen kannaltaan yhtä hyvin kuin omalta kannalta.”.

Periaate 3: Herätä toisessa innokas halu

Professori Harry A. Overstreet, Amerikkalainen kirjailija ja luennoitsija, suosittu nykyaikaisen psykologian ja sosiologian kirjoittaja: ”Toiminta lähtee siitä mitä me pohjiltamme haluamme… paras ohje mikä voidaan antaa työssä, kotona, koulussa tai politiikassa suostuttelua yrittäville on: herätä ensin toisessa innokas halu. Joka osaa tehdä tämän, hänellä on puolellaan koko maailma. Joka ei osaa, hän saa kulkea yksin.” Ainoa keino maan päällä vaikuttaa toisiin ihmisiin on puhua siitä mitä he haluavat ja osoittaa heille, kuinka he sen voivat saavuttaa. Toisen henkilön näkökannan huomioon ottamista ja innokkaan halun herättämistä ei pidä tulkita toisen henkilön manipuloinniksi niin että hänen tekemisestään olisi hyötyä vain sinulle. Asian hoidosta pitäisi olla hyötyä kummallekin osapuolelle.  

Kuusi tapaa joilla saat ihmiset pitämään itsestäsi

Seuraavassa kappaleessa Carnegie käy läpi kuusi periaatetta, joilla kasvatat ”tykättävyyttäsi” ja kehität sosiaalisia taitoja, mikäli omaksut jotain uutta vuorovaikutuksen periaatteisiisi. Näitä asioita voi ja tulisi soveltaa käytäntöön aina kun mahdollista, mutta muistaa tehdä se vilpittömästi.

Periaate 1: Kiinnostu toisista aidosti.

”Se yksilö, joka ei ole kiinnostunut kanssaihmisistään, joutuu elämässä suurimpiin vaikeuksiin ja tuottaa suurinta vahinkoa toisille. Tällaisten ihmisten keskuudesta saavat alkunsa kaikki inhimilliset epäonnistumiset.”

Periaate 2: Hymyile.

Professori James V. McConnell, Michiganin yliopiston psykologi kertoo näkemyksensä hymystä. ”Ihmisillä, jotka hymyilevät”, hän sanoo, ”on taipumus pärjätä paremmin, opettaa ja myydä tehokkaammin ja kasvattaa onnellisempia lapsia. Hymyssä on paljon enemmän sisältöä kuin nyrpistyksessä. Siksi kannustus on tehokkaampi opetusväline kuin rangaistus.”

Psykologi ja filosofi William James: ”Toiminta näyttää seuraavan tunnetta, mutta todellisuudessa toiminta ja tunne ovat yhtä…” Onni tai onnettomuus ei riipu siitä mitä sinulla on tai kuka olet tai missä olet tai mitä teet. Kaikki riippuu siitä mitä itse ajattelet.

Periaate 3: Muista, että ihmiselle hänen nimensä on suloisin ja tärkein sana kaikilla kielillä.

Tarina Jim Farleystä, yhdysvaltalaispoliitikosta, joka oli tunnettu hänen kyvystään muistaa etunimeltä lähestulkoon kaikki tapaamansa henkilöt, kertoo hänen taktiikkansa nimen muistamiseksi. Aluksi hän uuden henkilön tavatessaan painoi mieleensä hänen täydellisen nimensä ja joitakin tietoja perhesuhteista ja taloudellisista ja poliittisista näkökannoista. Näin hän kykeni seuraavalla tapaamisella esittää hienovaraisen kohteliaisuuden muistaessaan kysyä esimerkiksi henkilön lapsista tai muun yksilöidyn kysymyksen.

”Paina mieleesi jonkun henkilön nimi, sano se sopivassa tilanteessa sujuvasti, niin olet esittänyt hienovaraisen ja hyvin tehokkaan kohteliaisuuden.” Franklin D. Roosevelt tiesi, että yksinkertaisimpia, ilmeisimpiä ja tärkeimpiä keinoja hyväntahdon saavuttamiseksi oli nimien muistaminen ja ihmisten tärkeydentunteen ruokkiminen – mutta kuinka moni meistä tekee niin?

Periaate 4: Ole hyvä kuuntelija. Rohkaise toisia puhumaan itsestään.

Jos pyrit hyväksi keskustelijaksi, ole tarkkaavainen kuuntelija. Jos haluat olla kiinnostava, ole kiinnostunut. Esitä kysymyksiä, joihin toinen mielellään vastaa. Rohkaise muita puhumaan itsestään ja saavutuksistaan.

Periaate 5: Puhu toisia kiinnostavista asioista.

Jokainen, joka sai tavata Theodore Rooseveltin hämmästeli hänen tietojensa laajuutta ja monipuolisuutta. Oli vieras kuka tahansa, karjapaimen, hevosenkesyttäjä, newyorkilainen poliitikko tai diplomaatti, Roosevelt tiesi aina mitä sanoa. Ja kuinka se tapahtui? Vastaus oli yksinkertainen. Aina kun Roosevelt odotti vierasta, hän valvoi myöhään edellisenä iltana lukien aiheesta, jonka tiesi kiinnostavan vierastaan erityisesti. Sillä Roosevelt tiesi, kuten kaikki johtajat tietävät, että suorin tie ihmisen sydämeen on puhua niistä asioista, jotka kiinnostavat häntä eniten.

Periaate 6: Saa toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi – ja tee se vilpittömästi.

Mitä hänessä on sellaista, jota voin ihailla vilpittömästi? Saa aina toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi, koska ihmisluonnon syvin periaate on tarve saada arvonantoa. Emerson: Jokainen tapaamani henkilö on jollakin tavalla minua ylempi. Ja siinä minä otan hänestä oppia. ”Puhukaa ihmisille heistä itsestään”, sano Disraeli, joka kuului Britannian imperiumin vaikutusvaltaisimpiin johtajiin. ”Puhukaa ihmisille heistä itsestään, ja he kuuntelevat tuntikaupalla.”

Kuinka saat toiset omalle kannallesi?

Periaate 1: Ainoa keino välttelyn voittamiseksi on välttää sitä.

Kaihda väittelyä yhtä paljon kuin kalkkarokäärmeitä tai maanjäristystä. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä väittely päättyy siihen, että kumpikin kiistakumppani on entistä vakuuttuneempi oman kantansa ehdottomasta oikeellisuudesta. Mielipiteiden ristiriita ei lopu koskaan väittelyllä, vaan tahdikkuudella, diplomatialla, sovittelulla ja myötätuntoisella halulla ymmärtää toisen henkilön näkökantaa.

Periaate 2: Kunnioita toisen mielipiteitä. Älä koskaan sano: ”Olet väärässä.”

Jos haluat todistaa jotakin, älä anna kenenkään tietää siitä mitään. Tee se niin hienosti ja taitavasti, että kukaan ei kiinnitä siihen huomiota. Galileo sanoi yli kolmesataa vuotta sitten: Ihmiselle ei voi opettaa mitään; häntä voidaan vain auttaa löytämään oppi omasta itsestään.  Tästä luvusta yksi tärkein asia on muistaa, et milloinkaan joudu vaikeuksiin myöntäessäsi, että saatat olla väärässä. Se lopettaa kiistan ja innostaa vastapuoltasi olemaan yhtä avoin ja reilu ja avarakatseinen kuin itse olet.

Periaate 3: Jos olet väärässä, myönnä se heti ja painokkaasti.

Kun olemme oikeassa, yrittäkäämme saada ihmisiä puolellemme hienovaraisesti ja tahdikkaasti, kun olemme väärässä – se tapahtuu hämmästyttävän usein, jos olemme vilpittömiä – myöntäkäämme virheemme nopeasti ja painokkaasti.

Periaate 4: Aloita ystävällisesti

Vanha ja koeteltu mietelmä sanoo, että ”pisaralla hunajaa saa pyydetyksi enemmän kärpäsiä kuin kannulla sappea.” Samoin on ihmisten laita. Jos haluat voittaa jonkun puolellesi, saa hänet ensin vakuuttuneeksi siitä, että olet hänen vilpitön ystävänsä. Siinä on pisara hunajaa, johon hänen sydämensä tarttuu; ja sydän on, sanokaa mitä sanotte, suora tie hänen ajatuksiinsa.

Periaate 5: Saa toinen sanomaan ”Kyllä, kyllä” heti alkuun.

Puhuessasi ihmisten kanssa älä aloita niistä asioista, joista olet eri mieltä. Aloita korostamalla – ja korosta jatkuvasti – asioita, joista olet yhtä mieltä. Korosta, jos mahdollista, että te molemmat pyritte samaan päämäärään ja että erimielisyytenne koskee vain menettelytapaa eikä tarkoitusta.

Periaate 6: Anna toisen pitää huolta puhumisesta.

Kaksi korvaa, yksi suu. Useimmat ihmiset puhuvat liikaa yrittäessään voittaa toisiaan oman ajatuskantansa puolelle. Anna toisen puhua suunsa puhtaaksi. Hän tietää omista asioistaan enemmän kuin sinä. Esitä hänelle kysymyksiä. Anna hänen kertoa mitä hänellä on sydämellään. Toinen ei kiinnitä huomiota sinun mielipiteeseesi niin kauan kuin hänellä itsellään on vielä paljon sanottavaa. Kuuntele kärsivällisesti ja avoimin mielin. Ole vilpitön. Rohkaise toista esittämään ajatuksensa täydellisesti.  

Periaate 7: Anna toisen tuntea, että idea on hänen.

Kukaan ei pidä siitä, että hänelle tyrkytetään jotakin tai hänet pakotetaan tekemään jotakin.  Meistä on paljon mieluisampaa tuntea, että teemme omia päätöksiä ja toimimme omien aatteidemme pohjalta. Kun annat toisten tuntea, että ajatus on hänen, huomaat sen toimivan yhtä hyvin liike-elämässä, politiikassa kuin kotona. Kiinalainen ajattelija Lao-tse lausui 2500 vuotta sitten ajatuksia, jotka ovat käyttökelpoisia yhä tänään: ”Siksi viisas, joka haluaa olla ihmisten yläpuolella, jättäytyy heidän taakseen; joka haluaa olla heidän edellään, jättäytyy heidän jälkeensä. Niinpä vaikka hän on heidän edellään, he eivät pidä sitä loukkauksena.”

Periaate 8: Yritä vilpittömästi katsella asioita toisen kannalta.

Muista, että toinen voi olla täysin väärässä. Mutta hän ei itse ajattele niin. Älä tuomitse häntä. Toisella on omat syynsä ajatella ja toimia niin kuin hän tekee. Yritä ottaa ne selville – niin silloin sinulla on avain hänen toimintansa ja mahdollisesti koko hänen persoonansa ymmärtämiseksi. Yritä vilpittömästi asettua hänen asemaansa. Jos sanot itsellesi: ”Miltä minusta tuntuisi, kuinka toimisin, jos olisin hänen asemassaan?”

Kirjassaan Getting Through to People tohtori Gerald Nirenberg huomautti: ”Sopuisuuden keskustelussa saavutat, kun osoitat, että pidät toisen ajatuksia ja tunteita yhtä tärkeinä kuin omiasi. Jos aloitat keskustelun ilmaisemalla toiselle selkeästi sen mihin tähtäät, jos ohjailet omia sanomisiasi sen perusteella mitä itse haluaisit kuulla toisen sanovan ja jos hyväksyt vilpittömästi toisen näkökannan, saat toisen suhtautumaan omiin näkemyksiisi avoimesti.”

Huomenna, ennen kuin pyydät ketään sammuttamaan nuotion, ostamaan tuotteitasi tai avustusta keräykseesi, kuinka olisi jos pysähtyisit hetkeksi, ummistaisit silmiäsi ja koettaisit ajatella asiaa alusta loppuun toisen kannalta. Kysy itseltäsi: ”Miksi hänen pitäisi toimia niin?” Aikaahan tämä vie, mutta vältät saamasta vihamiehiä ja tulos on parempi.

Periaate 9: Suhtaudu myötätuntoisesti toisen ajatuksiin ja toivomuksiin.

Tohtori Arthur Gates sanoo erinomaisessa kirjassaan Kasvatuspsykologia: ”Ihminen vaatii myötätuntoa. Lapsi tuo hyvin innokkaasti esiin loukkaantumisiaan; voi jopa itse aiheuttaa itselleen haavan tai kuhmun saadakseen yltäkyllin myötätuntoa. Samasta syystä aikuiset… näyttävät mustelmiaan, puhuvat onnettomuuksistaan, sairauksistaan ja erityisesti leikkausten yksityiskohdista. Todellisten tai kuviteltujen onnettomuuksien tuoma `itsesääli` on jossakin määrin yleisinhimillinen tapa.” Jos haluat saada ihmisiä oman ajatuskantasi ulkopuolelle, pane käytäntöön…

Periaate 10: Vetoa jalompiin vaikuttimiin.

J. Pierpont Morgan huomautti kerran filosofoivalla tuulella ollessaan, että ihmisellä on tavallisesti kaksi syytä johonkin tekoonsa: hyvältä kuulostava ja todellinen. Ihminen itse ajattelee todellista syytä. Sitä on tarpeetonta korostaa. Mutta koska me kaikki olemme sisimmältämme idealisteja, me haluamme ajatella vaikuttimia, jotka kuulostavat hyviltä. Siksi jos haluat muuttaa ihmisiä, vetoa jalompiin vaikuttimiin.

Periaate 11: Dramatisoi ideoitasi.

Elämme dramatisoinnin aikaa. Totuuden esittäminen ei riitä. Totuus on tehtävä elävämmäksi, mielenkiintoisemmaksi, dramaattisemmaksi. Näyttävyyttä kaivataan. Sitä on televisiossa. Sitä on elokuvissa. Sinunkin on käytettävä sitä, jos haluat huomiota.

Periaate 12: Esitä haaste.

Charles Schwab sanoi: ”Työt saadaan sujumaan virittämällä kilpailua. En tarkoita ahnasta rahankahmimiseen perustuvaa kilpailua, vaan halua kunnostautua muita paremmin.” Halu kunnostautua! Haaste! Haasteeseen vastaaminen! Pettämätön keino vedota kunnon ihmisiin.

Fredrik Herzberg, joka oli eräs suurimpia käyttäytymistieteen asiantuntijoita, oli samaa mieltä. Hän tutki perin pohjin, kuinka tuhannet ihmiset työläisistä toimitusjohtajiin suhtautuivat työhönsä. Tärkein seikka, joka motivoi ihmisiä, oli itse työ. Jos työ oli jännittävää ja kiinnostavaa, työntekijä teki sitä mielellään ja hänellä oli motiivi tehdä se hyvin. Jokainen menestyvä henkilö pitää pelistä, mahdollisuudesta ilmaista itseään, mahdollisuudesta antaa näyttö omista kyvyistä, mahdollisuudesta kunnostautua, voittaa. Tähän perustuvat kilpajuoksut ja piirakansyöntikilpailut. Haluun voittaa. Haluun kokea tärkeydentunne.

Ole johtaja: Kuinka muuttaa ihmisiä loukkaamatta tai herättämättä kaunaa.

Johtajan työhön liittyy usein tarve muuttaa ihmisten asenteita ja käyttäytymistä. Muutama ehdotus tämän tarpeen täyttämiseksi:

Periaate 1: Aloita kiitoksella ja vilpittömällä arvonannolla.

On aina helpompi kuunnella ikäviä asioita, kun on ensin kuullut kehuttavan hyviä puolia. Kehuilla aloittaminen vastaa hammaslääkärin puudutuspiikkiä. Potilas ei voi välttää poraa, mutta puudutus lieventää kipua merkittävästi.

Periaate 2: Kiinnitä huomio toisten virheisiin epäsuorasti.

”Olemme todella ylpeitä sinusta, Johnie, kun olet saanut numerosi nousemaan. Mutta jos olisit tehnyt enemmän töitä algebran parissa, todistus olisi vieläkin parempi.”

”Me olemme todella ylpeitä sinusta, Johnie, kun olet pystynyt nostamaan arvosanojasi, ja kun jatkat samaan tahtia ensi lukukaudella, algebran numerosikin varmasti nousee muiden tasolle.”

Jo yhden vähäisen sanan muuttaminen saattaa ratkaista sen onnistutko muuttamaan toista aiheuttamatta pahaa verta.

Periaate 3: Puhu omista virheistäsi ennen kuin arvostelet toista.

Ei ole läheskään niin vaikeata kuunnella omien virheiden erittelyä, jos arvostelija aloittaa nöyrästi, että hän on itsekin erehtyväinen.

Periaate 4: Esitä kysymyksiä suorien käskyjen sijasta.

Owen D. Young ei milloinkaan sanonut: ”Tehkää tämä tai tuo”, tai ”Älkää tehkö niin.” Hän sanoi: ”Voisitteko harkita tätä”, tai: ”Arvelisitteko tämän toimivan?” Hän antoi aina toisille tilaisuuden tehdä työ omin päin; hän ei milloinkaan antanut apulaisilleen käskyjä; hän antoi heidän tehdä kaiken itse, oppia omista erehdyksistään. Tällainen tekniikka auttaa toisia korjaamaan omia virheitään. Se ei loukkaa ketään, vaan antaa tärkeydentunnetta. Se kannustaa yhteistyöhön kapinoinnin sijasta.

Kysymysten esittäminen pehmentää käskyä, ja samalla se usein herättää luovuutta niissä, joille kysymykset esitetään. Käskyt hyväksytään helpommin, jos käskettävät saavat itse olla mukana tekemässä päätöstä, joka sen aiheuttaa.

Periaate 5: Anna toisen säilyttää kasvonsa.

Kuinka tärkeää, kuinka oleellisen tärkeää se onkaan. Ja kuinka harvat tulevat edes ajatelleeksi sitä. Me tallomme räikeästi toisen tunteita pitäessämme oman päämme; etsimme vikoja, esitämme uhkauksia, nuhtelemme lasta tai työntekijää toisten kuullen ajattelematta hitustakaan, kuinka paljon kaikki se loukkaa toisten ylpeyttä. Ja jo hetken ajattelu, muutama huomaavainen sana, toisen kannan ottaminen huomioon vilpittömästi voisivat suuresti lieventää ongelmaa.

Periaate 6: Kiitä vähäisintäkin edistystä ja esitä kiitoksen sanoja aina kun edistymistä tapahtuu. ”Esitä hyväksymisesi lämpimästi ja jaa kiitosta runsain käsin.”

Meillä jokaisella on voimia, joita emme tavallisesti tule käyttäneeksi, ja yksi niistä, joita emme tavallisesti arvaa käyttää täydessä määrässä, on kyky kiittää muita ja innostaa heitä tajuamaan omat piilevät mahdollisuutensa. Arvostelu saa kyvyt kuihtumaan; kannustus saa ne kukoistamaan.

Periaate 7: Anna toiselle hyvä maine ylläpidettäväksi.

”Tavallinen ihminen”, sanoi Samuel Vauclain, Baldwinin veturitehtaan johtaja, ”on helposti johdettavissa, jos hän kunnioittaa teitä ja jos te osoitatte kunnioittavanne hänen kykyjään.” Lyhyesti sanottuna, jos haluat kehittää tiettyä henkilöä jossakin suhteessa, toimi niin kuin hänellä jo olisi kyseinen erityisominaisuus. On aivan paikallaan osoittaa avoimesti toisessa se hyve, jota haluat hänen kehittävän. Anna toisille hyvä maine, niin he yrittävät kaikin tavoin elää sen mukaisesti.

Periaate 8: Käytä kannustusta. Saa virheen korjaaminen näyttämään helpolta.

Kannusta alttiisti, yritä saada tehtävä näyttämään mahdollisimman helpolta, anna toisen tuntea, että luotat hänen kykyihinsä, jotka kaipaavat vain vähän kehittämistä – niin silloin hän harjoittelee, vaikka aamuun asti antaakseen näytön piilevistä mahdollisuuksistaan.

Periaate 9: Saata toinen tekemään mieluusti sen mitä haluat hänen tekevän.

Eversti House, taitava, maailmaa kokenut mies, noudatti erästä ihmissuhteiden hoidon tärkeää sääntöä: Menettele aina niin, että toinen tekee mieluusti sen mitä ehdotat.

Tehokkaan johtajan tulisi pitää mielessään seuraavat osviitat, kun on välttämätöntä yrittää muuttaa toisten asenteita tai käyttäytymistä:

  1. Ole vilpitön. Älä lupaa mitään sellaista mitä et pysty antamaan. Unohda oma etusi ja keskity siihen mitä toinen voi saada.
  2. Tiedä täsmälleen mitä haluat toisen tekevän.
  3. Ole empaattinen. Kysy itseltäsi mitä toinen todella haluaa.
  4. Mieti mitä etua toiselle on siitä, että hän toimii haluamallasi tavalla.
  5. Sopeuta se hyöty toisen tarpeisiin.
  6. Kun esität pyyntösi, tee se niin, että toinen ymmärtää siitä hänelle tulevan hyödyn.

Vaikka kirja ei tarjonnutkaan mitään minun sosiaalisia taitojani mullistavaa, se tarjosi hyvän muistutuksen vuorovaikutuksen periaatteista ja perusteista, jotka kehittävät kanssakäymistä. Näiden periaatteiden käytännössä testaamista ja testaamisesta seuraavien tulosten seuraamisen avulla kirjan oppimisprosessia voi parantaa ja nopeuttaa oppien juurtumista päivittäiseen tekemiseen. Kirja oli helposti luettavissa ja tarinallistettu taitavasti mikä teki siitä todella kevyen ja miellyttävän lukukokemuksen. Reflektointia ei vielä tässä vaiheessa ole niin paljon mutta tämän julkaisun avulla tähän kirjaan on helppo palata ja muistuttaa itselleen mitä tämä best-seller tarjoaa.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti