Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Iiris Honkola

1 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 1

People – ihminen 

Markkinoinnin uudet 4 p:tä- kirjassa käsitellään markkinoinnin uusia lähestymistapoja ja tekijöitä. Yksi näistä tekijöistä on “People”, joka korostaa ihmislähtöisyyttä markkinoinnissa. Ihmislähtöinen toiminta on kotakahvilalla äärimmäisen tärkeää, sillä se on onnistuneesti kyennyt edellisinä vuosinaan luomaan pitkäaikaisia ja merkityksellisiä suhteita moniin asiakkaisiin. Heistä haluamme pitää kiinni kynsin ja hampain tulevaisuudessakin. 

Siksi on tärkeää, että uusina Kotakahvilan yrittäjinä kiinnitämme huomiomme erityisesti asiakkaidemme tarpeisiin, odotuksiin ja mieltymyksiin muun muassa asiakastutkimusten avulla sekä yksinkertaisesti heitä kuunnellen asiakaspalvelutilanteissa. Lisäksi on hyvä ymmärtää asiakkaiden aidosta käyttäytymisestä ja vaikuttimista –muunkin kuin ostamisen osalta, sillä se auttaa Kotakahvilan luomaan paremman asiakaskokemuksen, joka luo meille kilpailuetua. Syvä asiakasymmärrys auttaa meitä luomaan merkityksellisempiä ja vaikuttavampia markkinointikampanjoita, jotka resonoivat erityisesti Kotakahvilan asiakasryhmää. Silloin osaamme kohdentaa markkinointiviestintää tehokkaammin, koska tiedämme mitä asiakkaamme arvostavat ja mistä he ovat aidosti kiinnostuneita. Viestinnällä haluamme osoittaa, että me aidosti ymmärrämme, mitkä ovat asiakkaidemme elämässä oleellisia arvoja ja me haluamme yrityksenä antaa sille oman panoksemme. Asiakaslähtöisen markkinoinnin tavoitteena on vaikuttaa syvemmin asiakasryhmäämme, houkuttelen heidät nauttimaan Kotakahvilan rentouttavasta miljööstä sekä maistuvista antimista. 

Purpose – merkitys 

Kirjassa luetellaan toisena P:nä “purpose”, koska nykypäivän markkinoinnissa yrityksen tulee olla enemmän kuin pelkkä tuotteen tai palvelun tarjoaja. Yrityksellä pitää olla syvä luotaava merkitys ja tarkoitus, joka auttaa luomaan syvemmän siteen asiakkaisiin ja erottumaan muista kilpailijoista. Siispä kysymyksinä kuuluvatkin: Miksi Kotakahvila on olemassa? Mitä arvoa Kota luo asiakkailleen? Kuten Kotakahvilan slogan “Pieni pala lappia keskellä kaupunkia” jo hyvin kuvaileekin, haluamme tarjota asiakkaillemme luonnonläheisen paikan, jonne kaupunkilaiset voisivat karistaa arjen kiireet mielestään uppoutuen Lappimaiseen tunnelmaan. Lisäksi olemme hieman kaavailleet, voisimmeko kehittää Kodalle virkistyspäiviä/iltoja, jonka tarkoituksena olisi vaikuttaa ja tukea paikallisyhteisöjen hyvinvointia.  

Kun voimme markkinoinnilla viestittää asiakkaillemme selkeästi ja johdonmukaisesti merkityksestämme ja tarkoituksestamme, se auttaa meitä löytämään Kotakahvilalle samoja arvoja omaavia asiakkaita. Nämä asiakkaat ovat asiakkaista pitkäaikaisimpia, koska arvot sitouttavat heitä palvelujen äärelle yhä uudelleen ja uudelleen. Lisäksi markkinointi, joka keskittyy merkitykseen ja tarkoitukseen voi vaikuttaa brändin vahvuuteen, koska kun asiakkaat voivat samaistua yrityksen arvoihin, heidän uskollisuutensa brändiä kohtaan kasvaa ja vahvistuu. 

Platform – alusta  

Platform -käsite otetaan esille kolmantena P:nä, jolla viitataan digitaalisten alustojen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Digitaaliset alustat tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa laajoja kohdeyleisöjä, rakentaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä kerätä paljon oleellista ja tärkeää tietoa asiakkaista ja siten kohdentaa markkinointia tehokkaammin. Kotakahvilalla on ollut käytössään Instagram ja Tiktok, mutta itse koen näiden lisäksi oleellisiksi nettisivut, sekä Facebookin. Nettisivut loisivat nopean mahdollisuuden etsiä kahvilasta oleellisimman informaation (esim. milloin ja mistä mihin Kota on auki) ja Facebook saavuttaisi iäkkäämpiä asiakkaita, jotka myös muodostavat suuren asiakaskuntamme. Voisimme kyseisten alustojen avulla saavuttaa suuren määrän yleisöä erilaisista ikäryhmistä ja markkinointiviestinnällä luoda heille mahdollisuuden osallistua Kotakahvilan kehittämiseen ja muunlaiseen toimintaan, esimerkiksi kilpailuihin ja kampanjoihin, jotka loisivat yrityksellemme lisää näkyvyyttä. 

Passion – Intohimo 

Viimeinen P, muttei missään nimessä vähäisin on Passion. Intohimo on kuin kirsikka kakun päälle. Intohimon kautta haluamme ymmärtää asiakkaidemme tarpeita ja luomaan ratkaisuja, jotka pohjautuvat aitoon välittämiseen ja kiinnostukseen. Markkinoinnissa se on lisäksi oiva työkalu löytämään uusia näkökulmia ja luovia ratkaisuja. Uskon siihen, että kun voi tehdä työtä intohimolla ja aidolla kiinnostuksella, se heijastuu kaikessa tekemisessä sekä vaikuttaa positiivisesti lopputuloksiin. Lisäksi sillä on vaikutusta markkinointiin, sillä se voi välittyä asiakkaille voimakkaana sekä vaikuttavana viestinä.  

Minun motivaationi sekä intohimoni kotaprojektia kohtaan syntyy aidosta halusta haastaa itseäni liiketaloudellisessa osaamisessa sekä saada aikaiseksi parempaa tulosta kuin viime vuonna. Se, että saa aikaiseksi parempaa tulosta, vaatii halua kehittää sekä viilata Kodan pieniä yksityiskohtia, mutta en koe sitä ongelmaksi. Päinvastoin, se innostaa paljonkin! 

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti