Kuinka kuulijat vakuutetaan

Kirjoittaja: Otto Nyberg

3 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Puhevalta - Kuinka kuulijat vakuutetaan?

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juhana Torkki

Teoriapisteet: 3

Kuinka kuulijat vakuutetaan?

Puhuminen on tärkeä taito, sillä se mahdollistaa vaikuttamisen ja ihmisten vakuuttamisen monissa eri tilanteissa ja yhteyksissä. Sen lisäksi on viisasta hahmottaa kohdeyleisö ja ottaa huomioon heidän tarpeensa, arvonsa ja odotuksensa, jotta puhuja voisi räätälöidä sanomansa heille sopivaksi.

Alla keksitty tarina, siitä kuinka kuulija vakuutetaan ja minkälainen impakti, sillä on itseensä ja muihin.

Kerran eräässä konferenssissa nuori tutkija astui rohkeasti lavalle esittelemään omaa tutkimustyötään. Hän oli tehnyt pitkäaikaista työtä aiheensa parissa ja oli vakuuttunut siitä, että hänellä oli tärkeitä tuloksia ja oivalluksia jaettavanaan. Aluksi lavalla seisova tutkija tunsi jännityksen puristavan rintakehäänsä. Hän kuitenkin muisti ne kaikki opitut vinkit kuulijoiden vakuuttamiseen. Hän hengitti syvään, katsoi yleisöä rohkeasti silmiin ja aloitti puheensa.

Hänen äänensä oli selkeä ja hän vakaalla otteella esitteli tutkimuksensa tärkeimmät löydökset. Hän käytti vakuuttavia argumentteja ja tuki niitä luotettavilla lähteillä. Esityksen aikana hän muisti myös käyttää joitakin visuaalisia apuvälineitä, kuten kaavioita ja kuvioita, selventääkseen esittämäänsä.

Mitä enemmän tutkija puhui, sitä enemmän hän huomasi yleisön kiinnostuvan aiheesta. Kuulijoiden kasvoilla näkyi uteliaisuutta ja innostusta. Hän tunsi kuinka hänen sanomansa todella tavoitti yleisön.

Lopulta, kun esitys päättyi, tutkija sai lämpimät aplodit ja näki kuulijoiden innostuksen silmissä. Useat osallistujat lähestyivät häntä kysymyksillä ja keskusteluilla, mikä osoitti, että hänen viestinsä oli mennyt perille.

Tämä kokemus opetti nuorelle tutkijalle, kuinka tärkeää on valmistautua huolellisesti ja omistautua aiheelleen. Näin hän pystyi vakuuttamaan kuulijansa ja jakamaan tärkeän viestinsä heidän kanssaan. Hän ymmärsi, että vakuuttava puhuminen vaatii sekä sisällön että esitystavan huolellista harkintaa. Tämä kokemus rohkaisi häntä jatkamaan tutkimustyötään ja jakamaan tärkeää tietoaan vieläkin laajemmalle yleisölle.

Kaikkineen, kuulijoiden vakuuttaminen on hyvin arvokas taito, joka voi vaikuttaa positiivisesti monilla elämänalueilla ja auttaa saavuttamaan henkilökohtaisia ja ammatillisia tavoitteita.

Puhetaidot eivät valitettavasti ole synnynnäisiä vaan ne kehittyvät ajan, harjoituksen ja kokemuksen kautta.

Kirjassa esiteltiin runko mitä seuraamalla tulisi saada kuulijat kiinnostuneiksi. Tämä on kolmijako.

Puheessa alku on ratkaiseva hetki: siinä kuulijoille syntyy ensivaikutelma. Sen perusteella kuulijat ratkaisevat, odottavatko he jotakin. Onnistunut aloitus avaa kanavan; epäonnistunut tukkii sen, niin etteivät kuulijat enää ota vastaan hyviäkään ideoita. Puheiden ongelma ei ole se, että aloitus olisi huono. Ongelma on se, että aloitusta ei ole yleensä ollenkaan. Puhuja menee ”suoraan asiaan”. Tietenkin sekin on joskus aiheellista, mutta se on erikoistapaus. Aloituksella ei ole muuta tehtävää kuin saada yleisö sellaiseen tilaan, että se auliisti kuuntelee sitä, minkä aiomme sanoa puheen muissa osissa. Useimmat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tämä saavutetaan kolmella tavalla: Tekemällä yleisö suopeaksi, tarkkaavaiseksi ja kiinnostuneeksi saamaan tietoa. Näitä seikkoja on tietenkin tarkkailtava koko puheen ajan, mutta aivan erityisesti alussa: meidän on saatava ensin sisäänpääsy kuulijan mieleen, voidaksemme sitten edetä pidemmälle. Tämä on kolmijako, jossa kuulijoista tehdään

*Tarkkaavaisia,

*Kiinnostuneita,

*Hyväntahtoisia.

Meillä on tiimiakatemialla tulossa 24 h- synnytykset, joihin osallistuvat kolme valmistuvaa tiimiä, ja me sentiassa olemme yksiä niistä. Haluamme antaa kaikkemme synnytyksissä, jotta saadaan parhaimmat mahdolliset tulokset, niin kuin timanttisen tiiminkin täytyy saada. Pitchaus on yksi tärkeimmistä elementeistä ja se tehdään toimeksiantajille synnytysten lopuksi.

Yleinen periaate on, että puhe tulee aloittaa jollain konkreettisella. Yleiset ja maailmaa syleilevät johtopäätökset kuuluvat puheen loppuun. Esimerkkinä ”Onko mitään turhempaa ja tarpeettomampaa kuin joulun jälkeen joulukuusi, odottamassa ulosheittämistä.” Konkreettisuudessaan tämä on tehokas avaus ja toiseksi, että se on kysymyksen muodossa. Kysymys herättää aina mielenkiintoa.

Toinen avauksen tavoite on, että kuulijat saadaan kiinnostumaan asiasta. Puhujan tulee luoda vaikutelma, että hän puhuu suurista asioista, joilla on kuulijoille merkitystä. Keskusteluissa kontaktia voi luoda hyvin yksinkertaisilla keinoilla muun muassa toistelemalla keskustelukumppaninsa sanoja ja lauseita. Niinpä puhujankin on syytä lähteä liikkeelle juuri siitä kohdasta, jossa kuulijat ovat.

Varmista kuulijoiden tarkkaavaisuus, mielenkiinto ja hyväntahtoisuus.

Hyvä teos! Otin tästä työkaluja yhtiä treenejä varten ja päätin myös sitten lukea tämän ja tehdä jonkinlaisen reflektion, sillä koin sen hyödylliseksi minulle, että tiimille tulevia 24 h synnytyksiä varten.

Yst. Otto =)

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti