Kestävä myynti ja johtaminen

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

10 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä myynti & johtaminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitch

Teoriapisteet: 3

Etsin pitkään lukusuunnitelmaa tehdessäni kirjaa, mistä pystyisin hyötymään sekä koulutusohjelmassa, että myynti työssä. Uskon että tämän lähemmäksi näitä teemoja ei missään kirjassa pääse. Kaiken lisäksi kestävyys on ollut viime aikoina todella pinnalla akatemialla ja varsinkin yhteisöllisissä tapahtumissa, sekä työpaikallani on mietitty todella paljon kestävyyttä ja vastuullisuutta varsinkin myynninsaralla. Kirjasta en ollut ikinä kuullut aikaisemmin ja tietääkseni kukaan sitä ei tiimistänikään ole lukenut, onhan kirja vielä aika uusikin. Toisaalta kiva, että kun usein miten luen aina muiden suosittelemia kirjoja niin sen sijaan saa mahdollisesti suositeltua takaisinpäinkin.

Kirjassa käytiin oletetusti useassa kohtaan toimintamalleja, miten vastuullisuuden saisi alusta lähtien uusiin yrityksiin ja niin sanotusti normiksi kaikille nuorille työelämään astuville. Kuten aiemmin viittasin, akatemialla kestävyys on nyt syksyllä ollut todella pinnalla. Syksyn ensimmäisessä battleteam tapahtumassa Anu piti pitkän puheenvuoron tästä tärkeästä aiheesta. Anu jopa ehdotti liikevoiton vaihtamista yrityksen hiilijalanjälkeen. Mielestäni liikevoiton seuraaminen tässä vaiheessa on ihan perusteltua ja asiallinen toimintamalli. Tietenkin tällaisen kokeilun voisi vaikka yhdeksi sprintiksi toteuttaa, jotta tiimiyrittäjät näkisivät oikeasti oman tekemisensä vaikutuksen.

Monesti olet myynyt tuotteen vetoamalla kestävyyteen/vastuullisuuteen? Tämä kysymys kirjassa sai todella miettimään viimeisiä myynti vuosia Gigantissa. Täytyy myöntää, että todennäköisesti en ole ikinä myynyt vetoamalla vastuullisuuteen. Hyvänä esimerkkinä meille Gigantille otettiin noin vuosi sitten myyntii uusi täysin kierrätetystä muovista tehty FairPhone 4. Puhelin maksoi hyvän keskihintaisen puhelimen verran ja se oli android pohjainen. Puhelin malli oli myynnissä noin vuoden ja tämän vuoden aikana kyseisiä puhelimia myin tasan 0. Puhelin on voittanut useita kestävyyspalkintoja, omistaa monia kestävyys sertifikaatteja, täysin itse korjattava, markkinoiden lähes pisimmällä päivityslupauksella ja vedenkestävyys luokituksella, mutta silti se ei myy. Asiakkaat puhuvat monesti vastuullisuudesta, mutta kun olisi aika vaihtaa joku oma ja toimiva merkki esimerkiksi toiseen huomattavasti kestävämpään, löytyykin joku tärkeämpi asia minkä takia vaihtoa ei tehdä. Nykyään mallista on myynnissä uusi Fairphone 5 hintaan 719 €, enkä näe yhtäkään syytä miksi sitä myytäisiin yhtäkään kappaletta enempää. Puhelin ei tosin ominaisuuksiltakaan vastaa ehkä hintaluokkaa, vaan laitteessa maksaa vastuullisuus ja usein sanotaan, että siitä ollaan valmiina maksamaan, mutta tässä tuoteryhmässä selvästi poikkeus. Esimerkkejä on myös tietokone puolelta samalla idealla, mutta menekki yhtä vähäistä.

Tulevassa Eu:n lainsäädännössä, joka astuu voimaan aikaistaan 2027, kaikissa Eu markkinoilla myytävissä älypuhelimissa on oltava helposti ja itse vaihdettava akku. Tämä tulee varmasti lisäämään puhelimien käyttöikää mitä useat puhelin valmistajat ovat varmasti tarkoituksella halunneet pitää vähän matalalla, jotta puhelimet päivitettäisiin nopeammin uusiin malleihin.

Kirjassa painotetaan vastuulliseen myyntiin viitaten ”vältä ylimyymistä” eli myymistä missä myyt enemmän mitä asiakas tarvitsee. Kaikki uutisia yhtään seuraavat ovat varmasti viime aikoina huomanneet Giganttiin liittyviä negatiivisia uutisia. Ensimmäiset uutiset julkaistiin noin 2kk sitten ja siitä lähtien niin sanottu uutispallo on vain kasvanut ja kasvanut. Viimeisemmän aiheeseen liittyvän uutisen näin eilen 9.11. Uutiset ovat aivan aiheesta tehtyjä ja tällainen toimintamalli, joka on joissain myymälöissä ollut joskus ihan yleistä, on varmasti tämän myötä korjattu. Kirjassa mainitaan, että asiakkaalle ei pitäisi myydä mitään mikä ei tarvekartoituksessa selviä. Mielestäni kuitenkin aika radikaali rajaus. Missä menee ”pakkomyynnin/ylimyynnin” raja? Raja on mielestäni todella häilyvä. Jos asiakas tulee ostamaan esimerkki tilanteessa puhelinta ja kertoo haluavansa nykyaikaisen keskihintaluokan älypuhelimen, joka on siis aina esimerkiksi 5G ominaisuudella. Onko kaupan loppupuolella kohtuutonta kysyä saisiko asiakkaan liittymän samalla vilkaista, jotta saa uudesta puhelimesta kaiken irti, vaikka hän ei ole sitä ”tarvinnut”. Mielestäni ei ole kohtuutonta. Myynti kumminkin monilla aloilla perustuu lisämyyntiin. Lisämyynnissä luodaan usein tarve asiakkaalle, mitä hän ei tiennyt olevan ennen liikkeeseen saapumista, onko tämä ylimyyntiä, saako asiakkaan kommentteja tai mietteitä lähteä haastamaan? Väitän että tähän ei ole oikeaa tai väärää vastausta vaan näissä pitää itse pystyä käyttämään maalaisjärkeä ja katsoa aina tapauskohtaisesti, että asiakas todella ymmärtää mitä on tekemässä ja ehkä tärkein MIKSI on tekemässä.

Kirjassa mainittiin kestävyys ja vastuullisuus koulutuksista mitä myyjille pitäisi pitää. Gigantilla on mielestäni vaikuttava toimintamalli ja suunnitelma kestävyyteen liittyen, sekä kestävyys raportin lukemiseen saisi kulutettua varmaan kokonaisen päivän. Silti koko urani aikana en ole käynyt yhdessäkään pakollisessa kestävyys tai vastuullisuus koulutuksessa. Vastuullisuus näkyy mielestäni todella paljon enemmän ulospäin, kuin yrityksen sisällä. Miksi näin on?

Kirjassa nostettiin itselle täysin uusi sana. Preemio. Sana käsitykseni mukaan tarkoittaa ylimääräistä hintaa, jota asiakas on valmiina maksamaan vastaavasta tuotteesta, mutta vastuullisemmasta. Kirjan mukaan juomissa preemio on 0–20 % hinnasta ja liha, sekä maito tuotteissa jopa 40 %. Mielestäni todella mielenkiintoinen käsite ja tuo konkretiaan millaisia mahdollisuuksia perinteisissäkin tuotteissa on vastuullisuuden kautta. Tässä voisi kaikille akatemialaisille olla haaste, että miten saisi omaan juttuun hyödynnettyä preemion tuoman arvonlisän ja millaisista summista siinä parhaimmillaan puhuttaisiin?

Kuten saattoi tekstistä huomata, kirja herätti harvinaisen paljon mietteitä ja sitä oli todella helppo reflektoida oman elämän tapahtumiin ja haasteisiin. Kirja oli välillä vähän haastavaa tekstiä, mutta onnistuin yllättävän hyvin pysymään mukana. Kirja oli todella hyvä ja voin sitä suositella kaikille kestävyydestä ja varsinkin myynnistä kiinnostuneille. Pelkän johtamisen opin pohjalta kirjaa en ehkä lukisi, mutta kokonaisuutena toimi itselle todella hyvin.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti