Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Juuso Salpakari

17 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg, Riku Mattila

Teoriapisteet: 0

Koulutusohjelma

Syksyn opinnot starttailevat, luku- ja kirjoitushommat aloiteltu. Ensimmäiseksi kirjaksi lukusuunnitelmaani valikoitui Petteri Lillbergin ja Riku Mattilan Kestävä markkinointi. Kirjan valitseminen oli helppoa, sillä nyt pian alkava markkinoinnin koulutusohjelma ei jättänyt kauheasti valinnanvaraa ja nyt oli hyvä tilaisuus yhdistää kestävä ja vastuullinen näkökulma markkinoinnin kanssa.  

Kirja painottui kestävän kehityksen periaatteisiin ja niiden soveltamiseen markkinoinnissa. Itse olen uusi tekijä markkinointigenressä ja innostuin suuresti tästä kestävyysteemasta, sillä Suomessakin pyritään hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Uutena markkinoinnin opettelijana minulla on mahdollisuus päästä opettelemaan sitä, kuinka markkinoinnista tehdään kestävää ja se luo mahdollisuudet olemaan osana muutosta. 

 Kestävä kehitys teemana ja sen soveltaminen markkinointiin on harppaus yrityksille, jotka pyrkivät olemaan ympäristötietoisia sekä vastuullisia. Kuinka yritysten sitten tulee soveltaa kestävän kehityksen periaatteet osaksi markkinointiaan? Lähdin avaamaan muutamia kohtia tältä kantilta ajateltuna.  

Ympäristöystävälliset tuotteet ja materiaalit – Yrityksien on käytettävä ympäristöystävällisiä materiaaleja tuotteissa, tuotteiden pakkaamisessa sekä mainontamateriaaleissa. Laadukkaat ja muovittomat materiaalit esimerkiksi vaatebisneksessä osoittaa sen, että yritys sitoutuu ympäristövastuuseen ja lisää todennäköisesti myös ympäristötietoisia kuluttajia. Meillä 1501 Vintagessa myymme vintagevaatteita mysteryboxeissa ja olemme puhuneet paljon siitä, että meidän tulisi vielä muuttaa pahvilaatikoissa käytettävä teippi paperiteippiin muovisen sijasta, jolloin se tukisi enemmän meidän ympäristöystävällistä brändiämme.  

Kiertotalouden edistäminen – Yritykset voivat markkinoida tuotteitaan osana kiertotaloutta, korostaen kierrätettävyyttä, uudelleenkäytettävyyttä ja uusiokäyttömahdollisuuksia. Me 1501 Vintage verkkokauppana emme pysty takaamaan aina tuotteisiimme 100 % puuvillaa tai vastaavaa ympäristöystävällistä materiaalia, mutta kompensoimme tuotteiden materiaalipäästöjä sillä, että mahdollistamme vintage vaatteille mahdollisimman pitkän elinkaaren. Mikäli tuotteissa on hieman huonokuntoisia tuotteita, pyrimme huoltamaan tuotteet parhaalla mahdollisella tavalla ja pyrimme viestimään sitä myös osana TikTok -mainontaa.  

Olen viime aikoina kiinnittänyt enemmän huomiota omaan ostokäyttäytymiseen ja pyrkinyt ostamaan mahdollisimman paljon käytettynä asioita, mutta mikäli jotain olen uutena ostanut olen pyrkinyt ostamaan sen laadukkaana ja näin myös pitkäikäisenä. Mielestäni aivan loistavaa markkinointia on tuotteissa, joihin luvataan elinikäinen takuu. Olen katsellut itselleni uutta reppua ja esimerkiksi DB – merkki mainostaa repuilleen elinikäisen takuuta, jolloin tuotteen elinkaari pysyy mahdollisimman pitkänä, kun vanhaa korjataan eikä tarvitse ostaa uutta.  

Miten itse miellän kestävän markkinoinnin? Sana kestävä tuo jo mieleeni sen, että asioista yritetään tehdä pitkäikäisiä eikä pyritä vaan lyhytaikaisiin investointeihin, jolloin kulutus kasvaa vääjäämättä. Kestävällä markkinoinnilla pyritään edistämään sitä, ettei syntyisi liika kulutusta. Kestävässä markkinoinnissa on otettava huomioon, että asiat eivät ole vain sananhelinää vaan oikeita konkreettisia toimia jotta vältytään viherpesulta. 

Kirjasta sai hyvin myös neuvoja akatemia ajalle kestävän markkinoinnin tueksi, joita sitten voi hyödyntää omissa projekteissa. Esimerkiksi: 

  1. Tunnista ja ymmärrä kestävän kehityksen haasteet: Yrityksen tulee tunnistaa kestävän kehityksen haasteet ja ymmärtää niiden vaikutukset liiketoimintaan ja yhteiskuntaan.  
  1. Selkeiden tavoitteiden asettaminen: Yrityksen tulee asettaa selkeät tavoitteet ja mittarit, joiden avulla ne voivat seurata kehitystään. 
  1. Sitoutuminen vastuullisuuteen: Koko organisaation tulee sitoutua vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vastuullisten toimintatapojen integroimista liiketoimintaprosesseihin. 
  1. Vastuullinen viestintä: Yrityksen pitää viestiä avoimesti ja rehellisesti vastuullisuudestaan ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisesta. Viestinnän tulee olla myös selkeää ja helposti lähestyttävää. 
  1. Kehitä vastuullisia tuotteita ja palveluita: Yrityksen tulee kehittää vastuullisia tuotteita ja palveluita, jotka ovat kestävän kehityksen ja talouden kannalta kannattavia. 

You May Also Like…

Suojattu: Luova järkevyys

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti