Kaikki Kuluttamisesta

Kirjoittaja: Matias Luomala

10 joulukuun, 2023

Lähdeteos: KAIKKI KULUTTAMISESTA

Lähdeteoksen kirjoittaja: JULIA THURÉN

Teoriapisteet: 1

KAIKKI KULUTTAMISESTA, NÄIN ALOIN KÄYTTÄÄ RAHOJANI PAREMMIN 

Syksyn kolmas kirja ja palasin kuuntelun jälkeen takaisin lukemiseen enkä kadu päätöstäni. Muistiinpanojen tekeminen ja kirjan sisällön sisäistäminen tuntuu paljon helpommalta. Kirja valinta ei tällä kertaa ollut sitä mitä odotin. Luin kirjan “Kaikki kuluttamisesta, näin aloin käyttää rahojani paremmin” jonka on kirjoittanut Julia Thuren. Ajattelin ja ehkä hieman toivoin, että kirja olisi tarjonnut enemmän konkreettisia vinkkejä säästämiseen ja alku olikin lupaava. Ensimmäinen lause kirjassa oli “Älä osta mitään turhaa paskaa” Tämä olikin kirjan selkeästi isoin ja mieleenpainuvin säästövinkki.  

Kirja ei missään nimessä huono ollut.  Kirja tarjosi todella paljon mielenkiintoista asiaa mutta vain hieman eri näkökulmasta.  Tästä ei auta syyttää kuin itseään kun takakansi jäi lukematta, houkuttelevan nimen vuoksi.  Kirja haastaa pohtimaan hyvin omia kulutustottumuksiaan ja taloudellisia valintoja. 

7 SUOMALAISTA KULUTTAJAPROFIILIA 

Jo melkein heti kirjan alussa esitellään Markku Terhon johtamaa Kestävä Arki Projektia, josta löytyy “Seitsemän suomalaista kuluttajaprofiilia”. Projektissa on haastateltu suomalaisia kuluttajia ja heidät on jaettu seitsemään eri motivaatio profiiliin.  Projekti on tarkoitettu liiketoimintasuunnitelman tueksi mutta tarkoituksena on myös motivoida Terhon sanoin peruspulliaisia järkevämpiin kulutusratkaisuihin.  

  • Mukavuuden haluinen nautiskelija 
  • Seuraileva suunnanetsijä 
  • Arjen selviytyjä 
  • Impulsiivinen heräteostaja 
  • Perinteinen tolkun ääni 
  • Fiilisvihreä suunnan näyttäjä 
  • Neuvokas arkivihreä 

Tietenkin kiinnostus heräsi ja mietin, löydänkö kuinka helposti itseni jostain kuluttajaprofiilista.  Bingo osui kahteen kertaan ja huomaan itseni olevan sekä mukavuuden haluinen nautiskelija että perinteinen tolkun ääni kuluttajana.  Mukavuuden haluinen nautiskelija haluaa, että elämä on helppoa ja laadukasta. Myös harrastuksiin ja luksukseen satsaaminen on tyypillistä. Hyvänä esimerkkinä tässä toimii golf mailojen osto, vaikka tunnit, jotka olen viettänyt palloa lyömässä voi laskea yhden käden sormilla. Jotkut varmaan myös kutsuisi nimellä välineurheilija. Auto, televisio ja tietokone on myös asioita, joiden kohdalla en ole lähtenyt säästämään, nämä taitavat mennä mukavuuden alle.  

Perinteinen tolkun ääni ostaa taas tarve ja käytäntö edelle, ja vaatii laatua ja kestävyyttä. Itse ostan nykypäivänä todella vähän “turhaa paskaa” ja huomaan miettiväni paljon tarvitsenko oikeasti tuotetta. Hyvänä vinkkinä olenkin pitänyt “mieti kahdesti ennen kuin ostat”. 

Uskon että näillä kuluttajaprofiileilla tulee olemaan myös iso apu siinä, kun mietin Tiimiakatemialla projektissa kysymystä “Kuka tämän ostaa?”, Oli sitten kyseessä B2B tai B2C.  Jos lähtisin myymään tuotetta, joka voisi iskeä parhaiten esimerkiksi perinteiselle tolkun äänelle, nostaisin esiin kestävyyden, laadun, paikallisuuden sekä tietenkin tarpeen tuotteelle tai palvelulle, joka yleensä täytyy olla profiilista riippumatta. 

YRITYSTEN VASTUU 

Kirjassa keskitytään paljon kestävään ja ekologiseen kuluttamisen ja siinä nostetaan myös esiin yrityksen vastuuna esimerkiksi hiilineutraalisuuteen pyrkimisessä. Varsinkin isoimmilla yrityksillä on suuri vaikutus kuluttajiin, yksittäisistä kuluttajista alkaen.  Yksi yrityksen tehtävistä on luoda kuluttajan arjesta helppoa ja kestäviä ratkaisuja. Taka-ajatuksena toki uuden tarpeen luominen. Mielenkiintoisena esimerkkinä tähän oli nostettu nestesaippuan keksijä, joka muutti suomalaisten suihkussa käymistä ja peseytymisen ajatusmaailmaa. Ennen peseydyttiin saunassa lauantaisin, kun nyt suihkussa päivittäin käyminen on normaalia ja jopa kunnollisuuden merkki.  

Itselläni kestävästä kuluttamisesta ja yrityksen roolista tuli mieleen uuden puhelimen osto, milloin se ostetaan tarpeeseen ja milloin haluun? Itselle uuden puhelimen hankinta ei tuota enää samanlaista tunnetta mitä se on ennen tuottanut, johtuen siitä, että uusia puhelimia tulee myytyä itse kuluttajille. Olemme välillä myös keskustelleet tästä työporukalla ja muistutelleet kuinka iso hankinta uuden puhelimen vaihto on, eikä se ole ns. jokapäiväistä.  Tässä on paljon päässyt havainnoimaan kuluttajien käyttäytymistä ja kuluttajaprofiilia.  

Operaattorien pitkään tarjoama kuluton ja koroton maksuaika on varmasti muovannut osan kuluttajien käyttäytymistä paljon.  Kynnys kalliimman puhelimen ostoon pienenee kun 1000 € puhelimesta tarvitsee maksaa vain noin 28 € kuukaudessa kolmen vuoden ajan. Lähtökohtaisesti kalliimmat puhelimet ovat käyttökokemukseltaan parempia, kestävät pidempään ja pitävät vaihtoarvon paremmin.  

Tämä ei välttämättä ole niin ruusuilla tanssimista. Niin sanottu tietoparemmasta jo tottumus johonkin saa todennäköisesti kuluttajan vaatimaan enemmän. Jolloin puhelimiin käytetään yhä enemmän ja enemmän rahaa. Myös omien tulojen yli eläminen on helppoa, kun osamaksuja alkaa kertyä eri paikoista. Kirjassa puhuttiin myös luoton helppoudesta ja esimerkkinä oli nainen, joka oli saanut kerättyä itselleen 35 000 velat.  

VIIMEISET SANAT 

Kirja ei ollut paras mitä luin mutta jätti paljon mietittävää niin projekteja varten mutta vielä enemmän kysymyksiä omasta kuluttamisesta. 

  • Mitä turhaa ostan, voinko säästää siinä? 
  • Tarvitseeko kaikkea omistaa voiko vuokrata? 
  • Onko asunnossani jotain turhaa?

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti