Inspiroitunut

Kirjoittaja: Henri Ruuskanen

15 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Inspiroitunut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Kilpinen

Teoriapisteet: 0

Kuinka johtaa muuttuvassa ja digitalisoituvassa maailmassa? Esimerkiksi tästä aiheesta kertoo Petteri Kilpisen kirja Inspiroitunut. Kirja valikoitui lukusuunnitelmaani melkein ensimmäisten kirjojen joukossa, koska haluan keskittyä tänä vuonna johtajuuteen ja oppia siitä mahdollisimman paljon. Tulevaisuudessa haluan toimia esimies tehtävissä ja tällä hetkellä tiedostan omat vahvuuteni ja heikkouteni johtamisessa. Maailma kuitenkin kehittyy koko ajan ja tämänhetkisillä vahvuuksilla ei välttämättä tulla pärjäämään 5 vuoden päästä. Omaa tekemistä täytyy siis kehittää koko ajan ja tähän parhaan tavan tällä hetkellä koen olevan opiskelu tiimiakatemialla. Kirjassa verrattiin työelämää paljon urheiluun, joten se upposi minuun helposti, sillä olen toiminut erilaisissa urheiluseuroissa koko elämäni ja näin ollen ollut osa erilaisia tiimejä ja nähnyt monenlaista johtajaa

Kirjassa puhuttiin paljon viestinnän merkityksestä ja siitä kuinka erilaisia ihmisiä saadaan inspiroitua ja motivoitua tekemään työtä tehokkaasti. Ensimmäinen steppi johtajaviestinnässä täytyy olla oman tyylin selkeyttäminen ja sen pohdinta millä tavalla lähestyt ihmisiä. Itse pääsin miettimään omaa tyyliäni ensimmäisen kerran jalkapallourani aikana, kun minut valittiin kapteeniksi. Olin joukkueen vanhin ja näin jouduin miettimään, kuinka saan minua nuoremmat kuuntelemaan seuraamaan esimerkkiäni. Valitsin silloin melko suoran linjan ja toimi myös melko hyvin, mutta jos nyt saisin tehdä valinnan niin tekisin toisin. Joukkueessa oli muutama ihminen kehen olisi pitänyt ottaa erilainen lähestymistapa, jotta olisimme saaneet kaikki joukkueen jäsenet sitoutumaan yhteiseen tekemiseen täysillä. Kirjassa nostettiin esille kolme eri tuottavuuden tasoa: tyytyväiset, sitoutuneet ja inspiroituneet. Paras tilannehan olisi se, että kaikki tiimin jäsenet olisivat inspiroituneita. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista kovinkaan usein, mutta johtajan tulee mahdollistaa etenkin omalla viestinnällään ja esimerkillä, että kaikilla olisi siihen mahdollisuus. Tulen itse ainakin jatkossa kiinnittämään eniten huomiota omaan viestintä tapaani ja viime päivien agendana minulla onkin ollut oman viestintä tavan selkeyttäminen.

Työyhteisössä viestinnän merkitys heijastuu myös asiakkaisiin. Yrityksen työntekijät ovat parhaita brändilähettiläitä, joten jos johtaja ei ole saanut yrityksen viestiä ja brändiä työntekijöille asti, miten olisi mahdollista, että asiakkaat olisivat tietoisia siitä? Kirjassa oli hyvä esimerkki siitä, kuinka kauppakeskuksen ostoskärryjen järjestelijä voi omalla negatiivisella käytöksellä aiheuttaa huonon kuvan koko kauppakeskuksesta. Tällä esimerkille oli tarkoitus kertoa, kuinka johtajan täytyy johtaa koko verkostoaan ja viestiä myös alimmalle työportaalle asti. Viimeisin yritys, missä olen työskennellyt, näkyi hyvin vahvasti johtajan viestintä alaspäin aina rivityöntekijälle asti. Koin ainakin itse, että yrityksen jokainen työntekijä on tärkeä ja onnistumisista palkitaan. Palautteen antaminen liittyy myös hyvin vahvasti viestintään. Tästä olemmekin keskustelleet paljon tiimin kanssa, jotta saisimme palautteen antamisesta sujuvaa ja osaksi meidän normaalia arkeamme. Kilpinen nosti esille, kuinka palautetta kannattaisi antaa mieluummin lopputulokseen johtaneesta prosessista, enemmin kuin itse lopputuloksesta. Näin mahdollistetaan maksimaalinen kehittyminen. Nykyisessä työpaikassani palautetta annetaan todella paljon ja jokaisen asiakkaan jälkeen kävimme läpi esimiehen kanssa, mikä meni hyvin ja mikä huonosti. Näin mahdollisiin virheisiin ja ongelmiin sai heti tukea ja mahdollisia ratkaisuja niihin tulevaisuuden kannalta. Aion ottaa saman käytännön omissa projekteissani ja käydä läpi projektin kulkua projektinryhmän jäsenten kanssa enemmän myös projektin aikana, eikä vain projektin päätyttyä tehtävässä motorolassa. Minulla johtajana suurin kehityskohta on ehdottomasti toisten ihmisten potentiaalinen näkeminen ja sen esiin saaminen. Kirjassa kerrottiin, kuinka rekrytointi tilanteissa pitäisi osata nähdä hakijan potentiaali, eikä katsoa liikaa nykyosaamista. Hyvänä esimerkkinä Kilpinen käytti NHL pelaajien draft tilaisuutta, jossa pelaajat varataan heidän odotetun potentiaalinsa ja kasvun perusteella, eikä sen hetkisen taitotason perusteella. Tätä pitäisi mielestäni hyödyntää myös enemmän bisneksen maailmassa. Maailma kehittyy niin valtavaa vauhtia ja siksi nykypäivänä taidoilla ei tulla pääsemään kovinkaan pitkälle, mikäli ei ole valmis kehittämään itseään. Motivaation itsensä kehittämiseen täytyy kuitenkin tulla sisältä päin eikä ainut motivaation lähde voi olla ulkoa tuleva, kuten raha.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti