Ilmiön kaava

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

22 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Ilmiön kaava

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puolitaival

Teoriapisteet: 2

Mikä ilmiö on?

En ollut oikeastaan koskaan aikaisemmin pysähtynyt tosissani ajattelemaan kuinka ilmiöt syntyvät ja kuinka niitä voi käyttää hyödyksi markkinoinnissa. Ylipäätään itselleni ilmiöt ovat ohi meneviä hetken hullutuksia, jotka välillä tempaavat mukaansa ja välillä jopa ärsyttävät. Ilmiöt, joihin itse olen tempautunut mukaan ovat olleet ruoanlaittoon liittyviä. Eli sekä avokado, että uunifeta pastat on tullut testattua. Ärsyttävänä ilmiöissä olen kokenut sen, että jotain asiaa hehkutetaan niin paljon, että se esiintyy jokaisessa keskustelussa. Tämän vuoksi siihen on pakko tutustua itsekin, jottei jää ulkopuoliseksi vaan tietää mistä puhutaan. Tällöinhän ilmiö on täydellisesti onnistunut, sillä sen tarkoituksena onkin, että et voi välttyä kuulemasta siitä ja ulkopuoliseksi jäämisen tunteen välttääksesi tutustut ärsyttävänäkin pitämääsi ilmiöön. Kaikkia maailman ilmiöitä yhdistääkin kolme keskeistä ominaisuutta: sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan, leviävä tarina sekä lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan.

Ilmiöitä ja niiden hyödyntämistä omissa projekteissani päädyin pohtimaan, sillä kaipasimme Episode Festin projektiryhmän kanssa uusia ideoita siihen, kuinka saisimme tapahtumamme kohderyhmän tietoisuuteen sekä tavoitettua myös ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat. Ilmiön synnyttäminen Episode Festin markkinointikikkana, ei ollut edes juolahtanut mieleeni. Kuitenkin tiimini tehdessä synnytystä Episode Festille tämä idea nousi esiin ja heti ensi hetkistä se tuntui sopivan tapahtumaamme kuin nenä päähän. Ilmiön synnyttävä ajatus lyhykäisyydessään siis oli, että valituille eri puolella Suomea sijaitseville kampuksille vietäisiin läpinäkyviä laatikoita, joissa olisi logomme. Laatikoissa olisi kultaisia lippuja tapahtumaamme sekä jokin mysteeri kuten kultainen kirjekuori. Tämä laatikko olisi lukittu numerolukolla, ja kampuksella olevat opiskelijat saisivat yrittää avata lukkoa ja siten saada itselleen nuo kultaiset liput ja mysteerikuoren. Ilmiöllä saisimme tapahtumamme ympärille kohinaa, josta haluaisi kertoa kaverilleenkin ja siten levittää sanaa tapahtumastamme. Tämän kaltainen ilmiö sopisi todella hyvin tapahtumamme luonteeseen, jonka lisäksi se täyttää ilmiön kriteerit, joita ovat kirjan mukaan seuraavat; tunteiden herättäminen, merkityksellisten lupausten tarjoaminen, uuden antaminen ja ihmisten koskettaminen.

Merkitykselliset lupaukset

Merkitykselliset lupaukset ja niiden lunastaminen ovat tärkeässä osassa onnistuneessa ilmiön luomisessa. Kirjassa esitellään Morris Holbrookin luoma kahdeksan kategorian jaottelu kuluttajan kokemista arvoista. Kategoriat ovat seuraavat: 

  1. Hyöty ja tehokkuus
  2. Hyvyys ja laadun tuoma mielihyvä
  3. Sosiaalinen status tai hyöty
  4. Arvostus, itsetunto ja henkisyys
  5. Altruismi ja eettisyys
  6. Esteettisyys ja kauneus
  7. Tunne ja hupi

Tämän jaottelun mukaan Episode Festin mahdollisia lupauksia voisivat esimerkiksi olla:

  • Monipuolinen ohjelma: Luvataan, että festareilla on tarjolla monipuolista ohjelmaa eri musiikkityyleistä, esiintyjistä, aktiviteeteista ja ruokakulttuureista. (laatu)
  • Yhteisöllisyys ja avoimuus: Luvataan, että festareilla jokainen tuntee olonsa tervetulleeksi ja osaksi suurempaa yhteisöä. (arvostus ja itsetunto)
  • Hauskanpito ja nautinto: Luvataan, että festareilla saa unohtaa arjen huolet ja nauttia täysillä. Pääsee viettämään aikaa kavereiden kanssa, nauttimaan esityksistä ja pitämään hauskaa. (hupi)
  • Tutustuminen uusiin ihmisiin: Opiskelijafestarit ovat loistava tilaisuus tavata muita opiskelijoita ja laajentaa sosiaalista verkostoa. (hyöty)
  • Ympäristöystävällisyys: Luvataan, että festarimme pyrkii olemaan ympäristötietoinen. Vähennetään jätettä, kierrätetään ja kannustetaan myös asiakkaitamme tekemään ympäristöystävällisiä valintoja. (eettisyys)

Innostujat ja vahvistajat

Ilmiön luomisen ytimeen lukeutuu myös innostujien hyödyntäminen. Meidän innostujamme ovat tietenkin opiskelijat. Tosin jakaisin tätä kuitenkin ainakin muutamaan kategoriaan. On tietenkin opiskelijat, joita me emme tunne mutta, joiden haluamme tulevan tapahtuman asiakkaiksi. Tämän lisäksi on kuitenkin esimerkiksi Tiimiakatemian yhteisö, jota voimme innostamisessa hyödyntää eri tavalla. Toki olisi ylipäätään toivottavaa, että tapahtumasta puhuttaisiin tuttaville ja siten levitettäisiin sanaa. Mutta voisimme saada Tiimiakatemialaisista innostajiamme esimerkiksi tarjoamalla lipun hiukan edullisempaan hintaan sitä vastaan, jos tapahtumaamme mainostaa omissa some kanavissaan. Meille vielä tuntemattomia opiskelijoita, jotka ovat kohderyhmämme voisimme osallistamalla saada käännytettyä tapahtumamme innostajiksi. Osallistamista monet yritykset ovatkin hyödyntäneet esimerkiksi antamalla kuluttajalle mahdollisuuden osallistua uuden kuosin suunnitteluun tai tuotteen nimeämiseen. Tuotteen nimeämisessä toki on riski, että toiminta hairahtuu enempi irvailevien ja vitsikkäiden tuotosten puolelle. Hyvänä esimerkkinä on kuitenkin toiminut esimerkiksi Ähtärin Pandojen nimeämisen ideoinnin antaminen kansan päätettäväksi. Episoden kaltaisessa opiskelijoille suunnatussa tapahtumassa kuluttajien osallistaminen voisi olla mielestäni todella toimiva idea. Voisimme osallistaa heitä esimerkiksi pyytämällä ideoita toisen lavan aktiviteetteihin tai nimikko drinkin keksimiseksi tapahtumaan. Paras idea saisi vaikka ilmaiset liput ja pääsyn haluamansa artistin bäkkärille tai ilmaiset liput ja nuo keksimänsä nimikko drinkit. Näiden lisäksi opiskelijajärjestöistä ja paikallisista yrityksistä sekä yhteistyökumppaneista voitaisiin myös saada innostujiamme.

Edellä mainittujen lisäksi huomio tulee kiinnittää siihen, että ilmiölle hankkii vahvistajia. Vahvistajat lisäävät ilmiön uskottavuutta lainaamalla sille auktoriteettiaan ja levittävät ilmiön tarinaa omille seuraajilleen. Hyvän vahvistajan löytäminen saattaa olla jopa avainasemassa siinä saammeko tuotua tapahtumaamme ilmiön lailla tietoisuuteen. Meidän vahvistajamme tulisi olla joku TikTokissa tunnettu henkilö, sillä TikTok on ehdottomasti pääkanavamme markkinoinnissa. TikTok on myös alustana loistava ilmiön luomiseen. TikTokissa esimerkiksi moni artisti on vuorokaudessa saanut miljoonia katselukertoja videoilleen ja siten päässyt jopa etenemään urallaan. Pienemmässä kaavassa huomasimme Mecco pop-upin projektiryhmän kanssa myös kuinka oikeaan teemaa ja aikaan tehty video voi tuoda hurjasti katselukertoja. Teimme vanhojentanssimekoista videon sillä hetkellä suosittuun ”Olli tää on se” ääneen ja yllätykseksemme saimme videollemme 265 228 näyttökertaa. TikTokissa trendien mukauttaminen omiin sisältöihin onkin erityisen tärkeää ja oiva keino päästä ihmisten tietoisuuteen.

Jään innolla odottamaan, kuinka ilmiön toteuttaminen käytännössä onnistuu!

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti