Hölliiks se kuitenkaan?

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

8 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: The 1-page marketing plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

Kirjoittajat: Jessika Pennanen ja Ida Sopanen

Jessikalla ja Idalla molemmilla oli tämä kirja lukulistalla ja tiimin järjestämässä reflektiopiirissä reflektointi ääneen lähti suoraan Megatiimin suuntaan. Siitä tuli idea kirjoittaa ajatukset yhdessä ylös. Jessika on ollut Megatiimissä melkein parin vuoden ajan ja Ida sai kunnian johtaa koko Megatiimin porukkaa. Megatiimin toiminta on selkeytynyt vuosien aikana todella paljon ja olemme tiiminä saaneet sitoutettua tiimiläisiä paremmin mukaan. 

Jessikan aikaan Megatiimissä roolijako oli todella selkeä. Jokaisella oli vastuualue, joka täytyi hoitaa. Tämä rajoitti tekemistä jonkun verran ja sisällöt toistivat itseään ja siinä ei ollut punaista lankaa. Ida aloitti vastuuroolissa syksyllä ja jatkoi samalla linjalla, vastuuroolit jaettiin heti alkuun. Syksyn mittaan kuitenkin huomattiin, että se ei motivoi tiimiläisiä ja ajateltiin vaihtaa siihen, että jokainen pääsee kokeilemaan tekemään eri asioita. Tämä on lisännyt tiimissä dialogia sekä sitoutuvuutta. 

1-Page marketing plan mukaan megatiimin toimintaan

Megatiimin Teams-kanavalla on ollut ja on vieläkin hyvin paljon epäolennaista tietoa, jolloin nopea tiedon hakeminen on ollut hankalaa. Hakijakampanjaa synnyttäessä emme tajunneet hyödyntää mitään työkalua, jonka avulla olisimme saaneet suunnitelman nopeammin ja selkeämmin purkkiin. Mietimme sen hyödyntämistä nyt jälkikäteen.

Hakijakampanjan tavoitteena oli kasvattaa hakijamäärää 30 %. Se mikä tekee tästä vielä hieman haastavampaa, on se, että haluamme laadukkaita hakijoita, ei ainoastaan hakijamäärän kasvua. Laadukkailla hakijoilla tarkoitamme tähän oppimismalliin ja ympäristöön sopivia henkilöitä, joilla on halu oppia tekemällä ja jotka ovat itseohjautuvia.

Halusimme erottua muiden korkeakoulujen joukosta. Kaikkien kampanjat tuntuvat toistavan itseään ja kuten alumnimme Wiljami Jokela sanoi, että emme kilpaile Proakatemian tai muiden akatemioiden kanssa Suomessa. Kilpailemme kauppakorkean sekä normaalin tradenomilinjan kanssa. Kampanjassa halusimme luoda erottuvuustekijän millä meidät yhdistettäisiin Jyväskylään. Jyväskylä, Suomen rapin pääkaupunki. Jyväskylän oma slangisana “Höllii” löytyy nyt meidän kampanjamme pääviestistä. Menestys höllii.

Miten tavoitamme kohderyhmämme?

Kohdeasiakkaan tarpeiden, toiveiden sekä ongelmien ymmärtäminen auttaa selkeyttämään markkinointisuunnitelmaa. 

Isoin ongelmamme on, että Tiimiakatemiasta ei tiedetä. Ei tiedetä, että Jyväskylässä on ainutlaatuinen ja täysin normaalista opiskelumallista poikkeava yrittäjyyteen erikoistuva linja, jossa opitaan täysin tekemällä. Pääsemme tekemään asioita oikeiden asiakkaiden kanssa. 

Hankalin tehtävä on se, että tavoitamme nimenomaan ne ihmiset, joille tämä oppimismalli sopii. Miten selkeytämme viestinnässä, millainen tämä oppimismuoto oikeasti on. Käytämme Tiimiakatemialla paljon sanoja ja termejä, jotka eivät avaudu ulkopuoliselle. Näitä ovat muun muassa treenit, pölytys, Battleteam, synnytykset jne. Viestinnässä otimme huomioon sen, että yritämme tehdä mahdollisimman opiskelijoita ja nuoria samaistuttavaa sisältöä, jossa jokaisessa on ripaus Tiimiakatemian kulttuuria. Koemme kuitenkin, että Tiimiakatemian omat termit ovat tärkeitä talon sisällä yrityskulttuurin ylläpitämisessä.

Menestys höllii näkyy TikTokissa

Pääviestintäkanava tässä kampanjassa on TikTok. Miksi juuri TikTok?

On kuitenkin tärkeää, että ylläpidämme jatkuvasti muitakin somekanaviamme eli Instagramia ja Linkediniä. 

Tänä vuonna saimme mahdollistettua rahaa maksettuun markkinointiin TA-Spirit ry:n kautta. Tällä tavoin saamme päättää itsenäisesti, mihin maksettu markkinointi oikeasti menee. Megatiimin porukalla päätimme, että tämän vuoden kampanjassa kaikki raha käytetään TikTokkiin. Laitoimme viiteen eri videoon maksettua markkinointia ja nyt jännitetään miten se vaikuttaa näkyvyyteen. Muutaman viikon päästä yhteishaun loputtua saamme luvut, joissa toivottavasti näkyy lukujen kasvu. Olemme tehneet koko Tiimiakatemian yhteisön voimin paljon töitä mm. somenäkyvyyden ja kouluvierailuiden muodossa. Tuntuu, että olemme yrittäneet tehdä kaikkemme ja nyt nähdään, että mihin näillä ponnisteluilla pääsemme.

Liiallinen suunnittelu tappaa luovuuden

Tätä reflektiota kirjottaessa tiimiläisemme Lassi tuli keskeyttämään meidät ja toivotti hyvää naistenpäivää. Tästä inspiroituneena otimme 15 minuutin tauon ja juoksimme lähikauppaan ostamaan ruusuja. Teimme siis TikTokin tässä ajassa ilman sen erikoisempaa suunnittelua. TikTokissa jaoimme ruusut meidän ihanille tiimiyrittäjänaisoletetuille. Tämä siis on juuri sitä mitä tarkoitamme sillä, että videoita ei kannata liikaa suunnitella varsinkaan TikTokkiin. Trendeihin ja juuri tällaisiin erityispäiviin kannattaa ja pitää tarttua. Tällaisten ”täytevideoiden” avulla saamme liikennettä sivuillemme ja luultavasti asiasisällön pariin. 

Ensin tunnettuus, sitten kilpailuetu

Tunnettuuden kasvaessa myös kilpailuetumme nousee. Nyt kuitenkin kaikki panos on mennyt nimenoman tunnettuuden lisäämiseen ja oikeasti siihen, että edes Jyväskylässä meistä tiedettäisiin. Mitä enemmän saamme hakijoita, sitä paremmin puskaradio toimii. Se on varmaan yksi tehokkaimmista viestintäkeinoista. Niinhän sitä työelämässäkin suurin osa työpaikoista jaetaan puskaradioiden kautta. 

Sama näkyy esimerkiksi kevytyrittäjyyspalveluita valitessa. Ei meille kummallekaan tullut mieleen valita muuta kuin OP-kevytyrittäjyys, koska siitä puhuttiin niin paljon täällä, kun astuimme taloon tammikuussa 2022. Loppujen lopuksi OP-kevytyrittäjyys ei varmastikaan erotu kilpialijoista muulla kuin liittymisedulla. Se on kuitenkin todettu talon sisällä toimivaksi ja tässä nimeomaan näkyy tuo puskaradion merkitys. 

Tulevaisuuden näkymät

Tänä vuonna talon tasolla yksi isoimmista projekteista on ollut hakijakampanjointi. Se on koskettanut jokaista tiimiyrittäjää. Jo se, että seuraat, tykkäät ja kommentoit auttaa algoritmia etenkin TikTokissa. Tämä on JOKAISEN tiimiyrittäjän tehtävä, ei vain megatiimin, valmentajien tai talon päälliköiden vastuulla. 

Näemmä Tiimiakatemian tulevaisuuden kirkkaana ja valoisana. Talon sisällä on tehty paljon hyviä muutoksia. Ensimmäinen on meidän uusi visiomme. Let’s create team driven business that F******g matters. Tämä on mielestämme rohkea, erottuva ja tiimiyrittäjien näköinen. 

Yrityskulttuurimme muovautuu aina uusien pinkkujen tullessa taloon. Perehdytys talon tavoille on yksi tärkein steppi yrityskulttuurin luonnissa. Tätä tekee Tutorit, vuokratiimiliiderit, valmentajat sekä jokainen tiimiyrittäjä talossa. Jokaisessa tiimiyrittäjän vuodessa on samat ongelmat vuodesta toiseen ja se kuuluu prosessiin. Trust the process.

Voisiko valintakokeissa olla kysymys, mistä kuulit Tiimiakatemiasta? Tämän kautta saisimme dataa ensi vuoden markkinointia ajatellen, että mikä on se väylä, joka tavoittaa parhaiten ja tuo meille potentiaalisia hakijoita. Sinnehän meidän kannattaa sitten jatkossa myös panostaa. 

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti