Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa

Kirjoittaja: Matleena Heinonen

10 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 1

Ajatuksia

Rahasta puhuminen hävettää. Voin kyllä avoimesti kertoa olevani persauki, mutta tinkaaminen ja hinnan nostaminen aiheuttavat häpeän tunnetta. Edellisessä työpaikassani tein vuoden liian alhaisella tuntipalkalla töitä, sillä en kehdannut muistuttaa pomoa, että hän oli luvannut minulle euron enemmän. Ensin hävetti, myöhemmin ärsytti. Ärsyttää että on jokin kiltin tytön syndrooma, enkä oo aiemmin kehdannut pitää omista rajoista kiinni. Nykyään osaan sanoa vähän paremmin, mikäli jotain minulle kuuluu, mutta edelleen hävettää. 

Vanhempani ovat täysin erilaisia hinnoittelijoita. Iskä tekee bisnestä sen minkä kerkeää ja äiti myy tuotteita saatesanoilla, ’’Minä maksan kyllä mielellään, jos joku vaan viitsii ostaa tämän pois…’’ 

Minä olen jotain heidän väliltä. Olen oppinut hinnoittelusta Amalta ja Ainolta ensimmäistä kertaa. Olen oppinut heiltä, että on oikeasti tärkeää, että kunnioittaa omaa arvoa ja yrittäjänä saa itselleen palkan maksettua. Ei ole mitään järkeä painaa 24 / 7 h yrittäjänä paskalla liksalla hommia, jos voisi tienata tuplat työntekijänä jossain muualla, ja vähemmällä työmäärällä. Yrittämisen yksi pääpointti on tehdä intohimolla sitä mistä tykkää ja ansaita siitä sopivasti rahaa.

Liika empaattisuus hinnoittelussa ja työntekemisen arvottamisessa on huono asia. Se näkyi kirjassa monessa esimerkissä. Alhainen hinnoittelu voi olla houkutteleva asiakkaille, mutta sen seuraukset voivat olla haitallisia yrityksen kannalta. Ensinnäkin, jos hinnoittelu tehdään liikaa asiakkaan näkökulmasta, saattaa unohtaa laskea yrityksen omat kulut ja kannattavuus koko työlle. Lisäksi yrityksen arvolle voi tehdä huonoa, jos laskee hinnat minimiin. Itse ainakin mietin heti ostaessa halpaa tuotetta, että voiko se olla vastuullisesti tehty. Yrittäjänä olisi olennaista löytää tasapaino hinnoittelussa ja arvottamisessa. 

En oikein tiedä, miten voisin harjoitella sopivan hinnan pyytämistä. Aikoinaan lainatessani kaverille rahaa, en kehdannut pyytää niitä takaisin ja esitin unohtaneeni. Nykyään pyydän pienetkin summat takaisin, mutta hirveiden selittelyiden kera. Niinku ihan oikeasti, miksi sitä ei kehtaa pitää kiinni perusasioista. Mun pitää varmaan seuraavaksi lukea kirja rahaan liittyvästä häpeästä. 

Hinnoittelu Strategia – Kotakahvila

Olen toiminut yrittäjänä esimerkiksi kahviloissa ja laittanut hinnat sen mukaan mitä kehtaa pyytää. En ole rehellisesti miettinyt kunnolla, mitkä ovat tavoitteet tai paljonko hilloa pitää laittaa kustannuksien päälle, jotta toiminta on kannattavaa. Olen aina miettinyt vain, paljonko kehtaa pyytää. Tälle toiminnalle on pakko tulla muutosta, mikäli meinaan jonain päivänä tuoda yrittäjänä leivän pöytään. Kotakahvilan ensikaudelle haluan laatia kunnollisen hinnoittelustrategian. Mikäli yritys on laatinut hinnoittelustrategian, on hintojen takana paljon luontevampi seista, sekä kertoa asiakkaille mistä hinta koostuu.

Kotakahvilan muurinpohjalettujen hinnoittelu on herättänyt pohdintaa ja vaihtelevia mielipiteitä. Omien havaintojen, vertailujen sekä keskustelujen perusteella hinta, joka nyt on 6,9 euroa, tuntuu olevan suhteellisen kohtuullinen. Samalla kuitenkin tiedostetaan, että eteläisemmissä paikoissa vastaavanlaiset letut voivat maksaa huomattavasti enemmän, joten hinnassa voi olla mahdollisuus korottaa.

Yksi huomio on, että kilpailua ei ole, joten asiakkailla ei ole valinnanvaraa. Tämä asettaa erityisen vastuun hinnoittelulle, sillä se voi vaikuttaa suoraan asiakaskuntaan. Joko asiakkaat eivät edes huomioi hinnan nousua, tai he ajattelevat, että eipähän tarvi tuollakaan enää käydä. Itse olen miettinyt 7,9 euron hintaa, mikä olisi maltillinen korotus. Tämä hinta voisi olla perusteltavissa myös raaka-aineiden hinnannousulla. Jotkut näkevät, että hintaa voisi nostaa, mutta toisaalta osa pitää nykyistä hintaa maksimina.

Toinen näkökulma on, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän, jos he kokevat saavansa vastineeksi paremman asiakaskokemuksen. Jatkuva panostus asiakaskokemukseen ja palvelun laatuun voi luoda tilan, jossa asiakkaat ovat valmiita hyväksymään hinnankorotuksen ja maksamaan letuista enemmän.

Pelkällä hintojen korottamisella ei välttämättä saavuteta liikevaihdollisia tavoitteita. Jos Kotakahvilasta halutaan saada enemmän tuloja, laajentaminen voisi olla yksi vaihtoehto. Uusien myyntituotteiden lisääminen valikoimaan voi olla yksi tapa lisätä tuloja. Täten, vaikka lettujen hintaa ei nostettaisi, lisämyyntituotteiden myynti voi lisätä kannattavuutta.

Hinoittelupäätöksien tekeminen vaatii huolellista harkintaa. Aiomme palaveerata tästä tietenkin Antin ja Iiriksen kanssa, sekä kysyä mielipiteitä omilta tiimeiltämme. Tässä tilanteessa on tarpeen arvioida hintojen mahdollista korotusta asiakaskunnan reaktioiden, kilpailutilanteen ja kustannusrakenteen perusteella. 

Osa asiakkaista voi kylläkin hätkähtää hinnankorotuksesta, mutta on myös mahdollista, että korkeampi hinta luo myös arvokkaamman mielikuvan tuotteesta. Tästä syystä olisi tärkeää viestiä selkeästi asiakkaille, miksi hinnankorotus on tapahtunut. Asiakkaalle voisi esimerkiksi selittää läpinäkyvästi syyn hinnan korotukselle. Yksi tekijä voisi olla se, että haluamme jonon pienentyvän, jotta asiakas saa mahdollisimman hyvää ja laadukasta palvelua. Sen vuoksi joutuisimme palkkaamaan lisää työntekijöitä & nostamaan hintoja, jotta meillä on vara maksaa hyvät palkat.

Kotakahvilan asiakaskunta koostuu monesta eri asiakastyypistä. Jotkut asiakkaat voivat olla valmiita maksamaan korkeamman hinnan, jos he saavat vastineeksi jotain ainutlaatuista tai laadukasta. Toiset taas saattavat arvostaa edullisempia vaihtoehtoja. Tärkeää onkin ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja odotuksia, ja pyrkiä vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Kenties voimme kehittää Kodalle jotain laadukkaampaa tuotetta ja pysytellä osittain samoissa, jotta kaikille on valinnanvaraa. Tarjonta ei saa kuitenkaan olla liian sekava.

Hintojen nostaminen ja uusien tuotteiden ottaminen myyntiin voisi olla yksi rohkea kokeilu kaudelle 2024. En usko että euron hinnan nousulla mennään pahasti mönkään. Asiakaskuntamme on niin laajalti kaiken ikäisiä ja eri elämän tilanteissa olevia, että luulen ettei merkittävää asiakashävikkiä käy. hintojen noustessa.

Kaiken kaikkiaan hinnoittelun ja uusien tuotteiden ottamisen myyntiin tulisi perustua huolelliseen suunnitteluun ja asiakkaan tarpeiden huomioimiseen. Tässäkin reflektiossa huomaan pohtivani paljon monelta eri näkökulmalta asioita. Haluan valita itselleni sen positiivisen ajattelutavan kauhuskenaarion sijasta. Uskon että hintojen nostamisen kautta meille saattaa avautua uusia mahdollisuuksia ja meidän palvelua arvostettaisiin enemmän. Nyt positiivisin mielin nostamaan letun hintaa kohti 7,9€.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti