Google Digital Garage

Kirjoittaja: Roosa Lassila

25 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Skillshop

Teoriapisteet: 4

Päätin tehdä Google Digital Garagen kurssin, sillä olen nyt viimeisen vuoden ajan tehnyt markkinointia ja pääosin verkkosivuja Futurisiten alla. Ajattelin, että Digital Garage voisi lisätä ymmärrystä verkkosivujen hakukoneoptimoinnista ja avainsanojen käytöstä sekä antaa hieman suuntaa, miten minun tulisi lähestyä maksullista markkinointia ja sisällöntuotantoa. 

Aloitin kurssin viime vuoden alkupuolella ja ehdin tekemään kurssia noin puoleen väliin. Kun kurssi siirtyi Skillshopin alle, edistykseni nollautui. En muistanut, mihin olin jäänyt, joten valitettavasti jouduin aloittamaan kurssin alusta.  

Kurssi oli hyödyllinen, varsinkin alkuvuonna, kun kiinnostuin markkinoinnista ja aloin opiskelemaan sen perusteita. Ne materiaalit kurssista, mitä ehdin käymään toimivat todella hyvänä pohjana Futurisiten toiminnalle. Materiaalit auttoivat ymmärtämään verkkosivuistatyökaluna, niiden tärkeydestä ja hakukoneiden toimivuudesta ajatellen verkkosivuja ja niiden näkyvyyttä 

Koen, että loppupeleissä en oppinut kurssista kovinkaan paljoa. Viimeisen vuoden aikana Futurisiten asiakastyöt ovat opettaneet ja laittaneet minut selvittämään todella paljon liittyen verkkosivuihin, Display mainontaan, hakukoneoptimointiin, avainsanoihin, hakusanamarkkinointiin ja perustermistöön.  

Tässä kuitenkin, mitä opin: 

  • Mitä tehokkuusindikaattorit KPI (Key performance indikator) ovat ja miten niitä käytetään suoriutumiskyvyn mittareina.  
  • Google SearchCconsole kertoo, miten verkkosivusi pärjäävät googlen hakutuloksissa.  
  • Toimiva metakuvaus on n. 2 lausetta pitkä ja mätsää otsikkoon. Olen ajatellut, että riittää, että metakuvauksessa kaikki teksti tulee näkyviin. Mutta vinkki kahden lauseen pituisesta kuvauksesta oli hyvä. 
  • Jos jonkin yrityksen sivut vaativat useamman kielen, kannattaa eri kielille rakentaa omat sivut. Samalle sivulle ei koskaan kannata sekoittaa useaa kieltä, sillä tämä tuottaa hakukoneille hankaluutta kategorisoida sivusi oikein. Käännöksiä ei kannata tehdä valmiilla ohjelmilla, sillä hakukoneet saattavat luulla sivuasi jopa spämmiksi. 
  • Hakukonemainonnassa välttämättä korkeimman tarjouksen tehnyt mainos ei voita. Hintakilpailussa katsotaan ja huomioidaan myös sivun sisältö ja sen tarkkuus suhteessa hakusanaan. Paras sisältö suhteessa tarjoukseen voittaa mainospaikan. 
  • Mainoskampanjoille on mahdollista määrittää negatiivisia avainsanoja. Nämä estävät mainoksen näkymisen tietyillä sanoilla. 
  • Laaja vastaavuus = Sivustosi/kampanjasi saattaa löytyä omaan avainsanaan mätsäävillä sanoilla, mutta nämä asiakkaat eivät todennäköisesti ole potentiaalisia. Tällaisen voi estää käyttämällä itse tarkempia avainsanoja kampanjassa. 
  • Lisäämällä ” haun molemmille puolille pystyt määrittelemään, että mainoksesi näkyy vain tällä tietyllä haulla. Jos kolmiosaisesta hakusanasta puuttuu esim. yksi sana, ei mainoksesi ilmene vain kaksi osaisella hakusanalla. 
  • Konversiokoodi kannattaa sijoittaa sellaiselle sivulle, joka tulee vasta asiakkaan toiminnan jälkeen, esim. Tilausvahvistus tai kiitos yhteydenotosta sivu. Näin todellisuudessa nähdään, kuinka moni asiakas on mainoksen pohjalta toiminut kehotteen mukaisesti. 
  • Hakukonemainonnassa kuten Google Addsissä mainoksen näkyvyyttä pystyy räätälöimään niin, että kyseinen mainos näkyy vain mobiililaitteella. 

Mitä vien käytäntöön? 

  • Kurssilla oli tehtävä, jossa piti tehdä luettelo toiminnoista, joita haluamme vierailijoiden tekevän verkkosivustolla. Sen jälkeen piti pyytää ystävää tai sukulaista (joka ei ole vielä nähnyt sivustoasi) tekemään nämä toiminnot sivustolla. Tein kyseisen tehtävän ja sain palautteen, että verkkosivuillamme on helppo liikkua ja tarvittava informaatio tulee helposti esille. Sivu on helppolukuinen eikä siitä tule tietoähkyä. 
  • Yksi tehtävä oli käydä rekisteröitymässä https://developers.google.com/search/?&utm_campaign=growth-engine. Kävin tekemässä tämän. 
  • Digital Garagessa käytiin läpi SEO strategian merkitykselisyyttä. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että voisimme tehdä ja meidän täytyisi luoda oma SEO strategia. Olemme ottaneet onkin verran selvää alamme hakusanoista ja upottaneet niitä verkkosivuillemme, mutta mitään selkeää tutkimusta, saati strategiaa meillä ei ole. Voisimme perehtyä tarkemmin eri hakusanoihin, tunnistaa oikeat avainsanat, kokeilla niitä ja rakentaa strategian niiden ympärille. Meidän pitää muistaa asettaa myös tavoitteet ja deadlinet SEO suunnitelmaan ja oikeasti noudattaa niitä. Deadlineillä ja mittareilla pystymme tsekkaamaan, onko suunnitelmassa pysytty ja miten määrittelemämme hakusanat ovat toimineet. 
  • Yhdessä välitehtävässä kehotettiin tutkimaan some sivuja, joita uskon asiakkaideni käyttävän ja kirjaavan ylös, millaisia asioita voisin niissä julkaista. Minun tulisi myös perehtyä kilpailijoiden sivuihin ja katsoa millaista sisältöä kilpailijat julkaisevat omilla kanavillaan. Tästä voisi inspiroitua ja julkaista saman tyylistä sisältöä myös omissa kanavoissa. 
  • Kurssilla puhuttiin somekalenterista ja sen käyttöönotosta. Meidän tulisi suunnitella, mitä postaamme, mihin postaamme ja tärkeimpänä, kuka postaa. Näin saamme varmistettua, että kanavat pysyvät aktiivisina, materiaalia on, sen laatu pysyy tasaisena ja mikään kanava ei hiljene. 

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti