Ei kasvua ilman vastuuta

Kirjoittaja: Wiljami Jokela

19 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Yritysvastuu 2.0

Lähdeteoksen kirjoittaja: Terhi Koipijärvi ja Satu Kuvaja

Teoriapisteet: 2

Yritysvastuuta on nyt puoli vuotta pengottu ja tätä kirjaa on sinne opinnäytetyön perukoille myös siteerattu. Emme tutkimuksessa keskittyneet ympäristövastuullisuuteen lainkaan sillä se ei toimeksiantajamme liiketoimintaan erityisesti vaikuta. Sosiaalinen vastuullisuus on ollut tutkimuksen päätutkimuskohde ja tarkemmin henkilöstövastuullisuus. Huvituttaa koko sana sillä se muuttuu aina punaviivatuksi kun sen kirjoittaa wordiin tai vaikka tähän muistiinpanosovellukseen johon näitä tekstejäni hahmottelen. Sanaa ei siis ole oikeasti olemassa ja tämähön tarkoittaa siis sitä että ollaan Matiaksen kanssa kyllä keksitty jotain omalaatuista ja saa nähdä joudutaanko vielä kärsimään sitten arvosanan muodossa tästä valinnasta. Molempia näin loppumetreillä jo turhauttaa koko aihe ja sen monimutkaisuus mutta ylpeitä saadaan olla koko rupeamasta sillä tutkimus on meidän mielestä aika hyvä.

Liiketoiminnan eettisyys ja sosiaalinen vastuullisuus muodostavat keskeisen osan nykyaikaisia liiketoimintamalleja. Aiheet ei välttämättä ole yrityksen strategiassa mutta kaikki tavoitteet vastuulliseen työnantajuuteen tai sidosryhmien ja henkilöstön reiluun kohteluun myötäilee näitä toimintatapoja. Meidän toimeksiantajalle kun ehdotettiin aihetta sosiaalisen vastuullisuuden nykytilatutkimus niin parrakkaat herrat ihmetteli että mistä on edes kyse. Yrityksen slogan on kuitenkin ”vastuullisen työelämän puolesta”, joten nämä arvot on kuitenkin sisäistetty. Eettiset liiketoimintaperiaatteet liittyvät moraalisiin valintoihin ja oikeudenmukaisuuteen, kun taas sosiaalinen vastuullisuus korostaa yrityksen velvollisuutta vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan. Yritykset, jotka omaksuvat nämä periaatteet, eivät vain noudata lakeja, vaan pyrkivät aktiivisesti edistämään inhimillisyyttä ja yhteiskunnallista kestävyyttä. Vastuullisuuden taso suomalaisilla yrityksillä on kansainvälisillä mittareilla automaattisesti korkealla lainsäädännön, teknologian ja työntekijöiden järjestäytymisvapauden takia. Täällä harvemmin myös käytetään lapsityövoimaa, vaikka itse perheyrityksen uhri olenkin. Siksipä meillä on aiheellista käyttää mittauksessa ambitiotasoja. Ambitiotasoja kuvataan kolmitasoisella pyramidilla:

Alimpana pyramidissa on noudattamisen taso joka käytännössä tarkoittaa lakien, säädöksien ja sopimuksien noudattamista. Suurin osa suomalaisista yrityksistä pääsee tähän. Noudattamisen tasolla yritys voi periaatteessa kutsua itseään vastuulliseksi, koska he noudattavat minimivaatimuksia.

Seuraavana tasona meillä on tarjolla pyramidissa kilpailuedun taso. Tällä tasolla yritys toimii vastuullisia toimintatapoja noudattaen, sekä tekee jo rutkasti ylimääräisiä tekoja vastuullisuuden eteen. Esimerkiksi kiertotalouden periaatteet, joissa korostetaan resurssien tehokasta kierrätystä ja uudelleenkäyttöä, voivat synnyttää sekä taloudellista että ympäristöllistä arvoa. Lisäksi yhteiskunnalliset liiketoimintamallit, joissa voiton tavoittelun sijaan keskitytään sosiaaliseen hyötyyn, voivat ratkaista yhteiskunnan haasteita ja luoda kestäviä vaikutuksia.

Pyramidin kärjessä majailee suunnannäyttäjän taso, joka nimensämukaisesti tarkoittaa yritystä joka omalla innovatiivisella toiminnallaan asettaa tason ja uuden standardin vastuulliselle toiminnalle. Innovatiiviset liiketoimintamallit tarjoavat välineitä yrityksille paitsi menestyä markkinoilla myös vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan. Positiivinen vaikutus yhteiskuntaan ei rajoitu ainoastaan yrityksen ydinliiketoimintaan, vaan se heijastuu myös yrityksen suhtautumiseen työntekijöihin ja laajemmin sidosryhmiin. Tälläiset suunnannäyttäjäyritykset pyrkivät maksimoimaan kaikki omat myönteiset vaikutuksensa yhteiskuntaan.

Ambitiotasoille ei ole selkeitä rajauksia, että missä raja menee, mutta oman toiminnan tavoiteasetannassa pyramidista on hyötyä. 

Muita standardeja vastuullisile tiennäyttäjille toki löytyy. Yksi mielenkiintoisimmista on B Corp sertifikaatti, joka mittaa yrityksien vastuullisuustasoja kuudella eli mittarilla. B Corp -sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka täyttävät tietyt korkeat yhteiskunnalliset ja ympäristölliset standardit. Pääkriteerit arvioivat yrityksen suoritusta seuraavilla mittareilla:

Yleinen Yhteiskunnallinen Vaikutus: Määrittää, kuinka paljon yritys edistää yleistä hyvinvointia ja ratkoo yhteiskunnallisia haasteita.

Ympäristösuorituskyky: Arvioi yrityksen ympäristövaikutuksia, kuten energiankulutusta, jätteiden hallintaa ja hiilijalanjälkeä.

Työntekijöiden kohtelu: Tarkastelee yrityksen työntekijöiden oikeuksia, hyvinvointia ja osallistumista päätöksentekoon.

Asiakkaat: Määrittelee, kuinka hyvin yritys huomioi asiakkaiden tarpeet ja tiedottaa heille tuotteista tai palveluista.

Yhteisöosallistuminen: Arvioi, miten yritys osallistuu paikallisiin yhteisöihin ja tukee niitä.

Hallinto ja Johtajuus: Katsoo yrityksen hallinnollisia rakenteita ja johtamisjärjestelmiä.

B Corp -sertifikaatti on sitoutuminen korkeisiin eettisiin ja kestävän kehityksen standardeihin, ja se edellyttää yritykseltä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta kaikilla näillä osa-alueilla. Arvioinnissa käytetään B Impact Assessment -työkalua, joka on laaja kyselylomake näiden kriteerien arvioimiseksi. Kysymyksiä muistaakseni lomakkeessa oli yhteensä satoja ja sen täyttämiseen saa B Corpista apua. Suomessa B Corp yrityksiä oli muutamia ja ne kaikki olivat mainostoimistoja. Mainostoimistolle hyöty on kaksisuuntainen; kaupallinen ja vastuullinen. Sertifikaatti on palkinto hyvästä työstä ja täydellinen työkalu vastuullisuustyön myyntiin. (Kilpailuedun taso)

Vastuullista liiketoimintaa luo parhaiten tekemällä ja luomalla uusia innovatiivisia ideoita tai etsimällä liiketoimintamahdollisuuksia uusilta aloilta. Esimerkiksi Jyväskyläläinen spinnova tuskin istuttaa puita ja maksaa viisinkertaista palkkaa kolmesta työpäivästä vaan heidän liiketoimintansa mahdollistaa heille suoraan suunnannäyttäjän tason. Heillä on kunnianhimoinen tavoite vähentää jätettä ja luoda siitä uutta. Innovatiivisuudelle on myös tilausta ja raha liikkuu aina hyvien ideoiden ja rohkeiden tyyppien suuntaan.

Kun me mietitään vaikka Happy Secondia niin räjähtävää kasvua ja suunnannäyttäjän tasoa meidän toimialalla ei tule tuomaan verkkokauppa tai saman liiketoiminnan jatkaminen. Sen pitää olla jotain kattavampaa laajempaa, vaikuttavampaa ja sen avulla pitää saada ihmisten kukkaronnyörit auki. Kaiken ytimessä tulee kuitenkin olla kiertotalous ja vastuullinen liiketoiminta. Mielestäni vastuullisen liiketoiminnan pitää pyrkiä myös aina voitollisuuteen ja itselleen sopivaan kasvuun. Omien myönteisten vaikutuksien maksimoiminen tarkoittaa oman käsitykseni mukaan myös niiden vaikutuksien kasvattamista. On vastuutonta liiketoimintaa jäädä paikoilleen ja kuolla.

Vastuullisuusasiat varmasti jatkavat vaikutuksellisuuden kasvuaan. Vastuullisuus tulee ajamaan länsimaissa hintapolitiikan ohi ja sillä voitetaan nytkin kilpailutuksia. Tämän oman tutkimukseni jälkeen varmasti jatkan asiaan perehtymistä ja autan omalta osaltani tuomaan Panoramaan myös lisää aspekteja niista vastuullisuuden aloista joista itse nyt tiedän. Olen kiitollinen itselleni, että lähdin tekemään tutkimusta aiheesta, josta minulla ei ollut mitäön hajua.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti