Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Rasmus Jaskari

21 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto, Joel Mero

Teoriapisteet: 1

Luin Niko Lahtisen, Kimmo Pulkan, Heikki Karjaluodon, sekä Joel Meron kirjoittaman kirjan nimeltään Digimarkkinointi, koska markkinointi on aiheena alkanut kiinnostamaan minua lähiaikoina. Teen myös tällä hetkellä paljon markkinointiin liittyviä projekteja, sekä olemme perustaneet oman markkinointitoimiston nimeltään IISI Marketing. Ennen kirjan lukemista itselläni ei ollut ihan kauheasti tietoa digimarkkinoinnista, tai ylipäätään siitä, että mitä se oikeasti sisältää ja, että kuinka tärkeässä roolissa digimarkkinointi menee tämän päivän liiketoiminnassa. Sain ihan huikeasti tietoa kirjasta ja avaan tässä oppeja ja koppeja, sekä asioita, joita aion viedä käytäntöön, tai olen jo vienyt käytäntöön omassa markkinointitoimistossamme.

Heti kirjan alussa käytiin mielestäni hyvin läpi digimarkkinoinnin aikakautta ja sitä, että miten se on kehittynyt vuosien saatossa ja millaisia aikakausia digimarkkinoinnilla on ollut. Mielestäni se oli hyvin kiehtovaa oivaltaa, että kuinka paljon olemme menneet digitalisaation myötä eteenpäin markkinoinnissa koko yhteiskunnan voimin. Tajusin kirjaa lukiessa, että elämme tällä hetkellä aikakautta, missä oikeastaan melkein kaikki liiketoiminta tapahtuu jollain tavalla internetissä ja kuinka paljon se vaikuttaa omaan liiketoimintaan, jos yritystä ei löydy hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Olemme ihmisinä laiskistuneet hirveästi digitalisaation myötä ja emme jaksa enää ruveta selailemaan internetiä läpikotaisin, kun kuluttajat tai yritykset etsivät palveluita, joita hyödyntää. Syyllistyn itse myös tähän laiskuuteen ja en jaksa etsiä tietoa tai palveluita samalla tavalla kuin ennen, vaan todennäköisesti valitsen aina ensimmäisen vaihtoehdon, mikä hakukoneista tulee vastaan.

Tästä heräsi ajatus itselleni, kuinka tärkeää meidän on tällä hetkellä IISI Marketingissa keskittyä siihen, että löydymme internetistä mahdollisimman helposti. Olemme käyneet paljon asiakastapaamisilla eri markkinoinnin alalla olevien ihmisten kanssa ja sparrailleet meidän sosiaalista mediaamme, sekä verkkosivuja ja palaute on ollut rakentavaa. Olemme tehneet palautteiden pohjalta paljon muutoksia ja tajusimme ensimmäiset verkkosivut julkaistuamme, että ne olivat hyvin puutteelliset. Päätimme siis tehdä verkkosivut alusta loppuun uudestaan ja tällä hetkellä uskomme kaikkien saatujen palautteiden pohjalta luovamme hyvät ja hyvin optimoidut sivut, että ne on helppo löytää verkosta.

Mielestäni tärkein asia kuitenkin, mitä kirjasta jäi itselleni, oli strategian luomisen tärkeys ja kirjan kirjoittajat määrittelivät hyvän strategian kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat tavoitteiden asettaminen, kilpailuedun määrittäminen, sekä arvonluonti ja arvolupaus. Kirjassa käytiin todella kattavasti koko strategian luominen ihan käytännön tasolle viemiseen asti, sekä todella hyviä työkaluja siihen ja niiden tukemiseksi.

Pohjustan vähän tähän alkuun meidän markkinointitoimistoamme. Olimme aluksi täyden palvelun markkinointitoimisto, mutta huomasimme sen rajaavan kohderyhmän sellaiseksi, että tarjoamme ’’kaikille kaikkea’’. Saimme siitäkin hyvin palautetta, että meidän pitää rajata kohderyhmäämme tarkemmin. Päätimme siis valita sisällöntuotannon, maksetun mainonnan ja strategioinnin, sekä verkkosivujen ja hakukoneoptimoinnin markkinointitoimistomme pääpalveluiksi. Meitä on tällä hetkellä tiimissä mukana kuusi henkilöä, joista kaksi on akatemian ulkopuolelta tulevia henkilöitä.

Meidän strategiamme IISI Marketingissa on oikeastaan koko alkuvuoden ollut pohjautunut viikoittain asetettuihin tavoitteisiin, joita seuraamme porukalla aktiivisesti. Olemme myös asettaneet itsellemme liikevaihtotavoitteen ja seuraamme sitä myös viikoittain. Tavoitteenamme on ainakin joka viikko hankkia uusi asiakas projektillemme, joka on aika yllättäen ollutkin ainoa tavoitteemme, jonka olemme joka viikko saanut täytettyä. Tiimistämme löytyy paljon myyntiosaamista, joten asiakkaiden hankkiminen ei ole tuottanut ongelmaa meille. Emme ole kuitenkaan miettinyt strategiaa oikeastaan mihinkään osa-alueeseen liiketoiminnassamme sen tarkemmin vaan mennyt sillä mentaliteetilla, että joku tekee jotakin johonkin mennessä. Tämä ei kuitenkaan ole motivoinut jäseniä tarpeeksi ja se todennäköisesti johtuu siitä, että tavoitteemme ovat olleet epärealistiset, strategia on ollut olematon, sekä toiminta ollut muutenkin epäselkeää tietyllä tasolla. Emme ole myöskään tarkemmin miettinyt mitään erityistä strategiaa digimarkkinoinnin suorittamiseen. Olemme päättäneet tähän mennessä, että postaamme sosiaaliseen mediaan silloin tällöin sisältö ja tulevien asiakkaiden referenssejä verkkosivuillemme. Aiomme tehdä ja suunnitella itsellemme tämän kirjan pohjalta toimivan digimarkkinointistrategian.

Kirjassa esiteltiin SMART menetelmä, joka on siis tavoitteiden asettamiseen ja seuraamiseen käytetty työkalu. Sana SMART muodostuu viiden eri sanan ja samalla ohjeen yhdistelmästä: Specific, Measurable, Assignable, Realistic ja Time-related. Tavoitteiden pitää olla mahdollisimman tarkkaan määriteltyjä, mitattavia, jonkun henkilön vastuulle jaettavia, realistisia, sekä aikaan sidottuja. Huomasin tätä menetelmää tutkiessani ja sen reflektoimista oman tiimimme tavoitteisiin, puuttuu meiltä kokonaan mitattavuus suurimmasta osasta tavoitteistamme. Myös osa tavoitteista on hyvin epäselkeitä, eikä tarkasti määriteltyjä. Huomasin myös sen, että olemme kuitenkin käyttäneet jollakin tavalla samoja kriteerejä tavoitteita luodessamme, mitkä tuossa SMART menetelmässä tulee esiin. Aiomme kuitenkin petrata vielä ja katsoa yhdessä seuraavalla kerralla syvemmin ja tarkemmin tavoitteita ja niiden mitattavuutta ja selkeyttä.

Kirjassa käytiin seuraavaksi läpi syvemmin lävitse digimarkkinoinnin strategiointiin liittyviä asioita ja korostettiin kilpailuedun määrittämistä suunnitelmaksi tavoitteiden toteutumiseen. Eli siis tutkitaan kilpailijoita (heikkoudet ja vahvuudet), selvitetään asiakaskohderyhmän tarpeita, sekä käydään läpi oman yrityksen resursseja. Näistä osa-alueista olemme tehnyt syvää tutkimusta ja käynyt juuri tapaamassa monien eri markkinointiyritysten työntekijöitä, sekä yrittäjiä ja kyselleet heiltä erilaisia kysymyksiä toimialaan liittyen. Markkinointi toimialana on tällä hetkellä erittäin kilpailtu ja sen takia on hyvin tärkeää oikeasti erottua joukosta ja saada oma ääni erilaisuudella kuuluviin.

Kirja tarjosi hyvin tähänkin asiaan viisi erilaista tapaa, millä erottua kilpailijoista, mutta avaan niistä muutaman mielestäni meille tärkeimmän, joihin aiomme paneutua.

Uuden kategorian luominen markkinoille, tämän huomasimme olevan hyvin haastavaa meidän kohdallamme, koska olemme markkinointitoimistona ja yksilöinä vielä hyvin kokemattomia tietyillä osa-alueilla markkinoinnissa. Huomasimme kuitenkin, kun tutkimme sisällöntuotantoon keskittyviä markkinointitoimistoja, todella pieni osa niistä tarjosi musiikkivideopalveluita esimerkiksi artisteille. Saimme tästä idean, että voisimme lähteä kehittämään jonkinlaista konseptia tähän osa-alueeseen, koska verkostostamme löytyy paljon hyviä musiikkivideoiden kuvaajia, sekä artisteja. Voi myös hyvin olla, että artistien levy-yhtiöt hoitavat heidän sosiaalisen median markkinoinnin, sekä musiikkivideoiden kuvaamisen, minkä takia verkosta löytyy hyvin vähän tietoa erilaisista musiikkivideopalveluista Suomessa.

Asiakaskeskeisyys, eli asiakaskokemuksen ja asiakkaanpalvelemisen tärkeyden. Meidän ehdoton kilpailuetumme on tällä hetkellä se, että olemme pieni markkinointitoimisto, niin pystymme keskittymään meidän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen todella suurilla resursseilla. Kohtaamme asiakkaamme, sillä tavalla, miten haluaisimme itsemme kohdattavan. Huomasimme, että moni tämän toimialan yritys kohtelee yritysasiakkaita ’’yrityksinä’’ ja yllättävän monelta yritykseltä puuttuu hyvät vuorovaikutustaidot, sekä inhimillisyys. Tajusimme heti aluksi, kuinka tärkeää meidän on kohdata asiakkaamme rennolla ja vastaanottavalla fiiliksellä ja kohdata heidät ihmisenä. Tämän seurauksena olemme saaneet hyvää palautetta ja meidänkin on ollut helpompi olla avoimempia vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa, jolloin yhteistyö on ollut sujuvampaa.

Markkinointiviestintä, eli se millä tavalla tuomme yritystämme esille sosiaalisessa mediassa ja muualla. Todella moni yritys ja tämän toimialan yritys mielestäni laittaa sosiaaliseen mediaan todella kuivaa sisältöä ja ei hyödynnä omia kanaviaan esimerkiksi referenssien muodossa. Teimme tutkimusta kysymällä muutamalta yrittäjältä, että jos he lähtisivät etsimään sisällöntuotanto palveluita, mitä tai millaisia asioita he etsivät niistä yrityksistä. Muutama vastasi, että katsoo heti sen yrityksen markkinointiviestintää ja sosiaalisen median sisältöä. Tästä heräsi ajatus meille, että meidän pitää keskittyä luomaan hyvä strategia juuri tähän osa-alueeseen, koska sisällöntuotanto on yksi toimistomme pääpalveluista ja haluamme ehdottomasti hyödyntää meidän sosiaalista mediaamme referenssien muodossa, koska sillä voidaan luoda heti kättelyssä asiakkaalle sellainen vaikutelma, että nämä tyypit tietävät, mitä ne tekevät.

Kirjassa esiteltiin myös MRACE malli, jonka avulla yritys pystyy toteuttamaan digitaalista markkinointia taktisella tasolla. Malli koostuu markkinoinnin peruselementeistä: Reach, Act, Convert, Engage, sekä Measure. Mallin ansiosta markkinointi parantaa tuloksiaan ohjatessaan kaikki kanavat kohti yhteisiä tavoitteita. Se synnyttää synergiaa kanavien välille ja yhdistää markkinoinnin kokonaisuutta, mikä tekee siitä paremmin mitattavaa, nopeammin kehitettävää ja helpommin johdettavaa. Taktisen markkinoinnin noudattaminen strategisen Market-Value-Growth-mallin mukaan vahvistaa yrityksen asemaa halutun kohderyhmän keskuudessa pitkällä aikavälillä. Tämän mallin avulla saamme varmasti markkinoinnista moottorin meidän kasvullemme ja pystymme myös selkeyttämään palveluidemme myymistä ja suunnittelua tuleville asiakkaille.

Reach = Teemme teidät löydettäväksi kohderyhmänne joukosta ja ohjaamme sivustollenne relevanttia kävijävirtaa.

Act = Muutamme kävijävirran liideiksi tuottamalla ostoprosessia tukevaa sisältöä ostajapersoonille.

Convert = Avustamme myyntiprosessissa ja muunnamme liidit kaupoiksi eri kanavilla, riippumatta myyntiprosessin kestosta.

Engage = Sitoutamme asiakkaat yritykseenne ja muutamme heidät vakioasiakkaiksi sekä suosittelijoiksi varmistaaksemme todellisen kasvun.

Measure = Seuraamme kaikkea, jotta voimme kehittää markkinointia oikeaan aikaan oikeilla toimenpiteillä.

Kirjasta palautteena, että sain tästä erittäin paljon irti omiin projekteihini ja tämä oli ehdottomasti paras markkinoinnin kirja, mitä olen tähän mennessä lukenut. Kirja oli helposti luettava ja siinä oli hyvin selkeästi selitetty kaikki auki, jotta ne varmasti jokainen pystyy ymmärtämään ja sisäistämään. Aion viedä käytäntöön omaan projektiin tästä ainakin SMART ja MRACE menetelmän, sekä luoda strategian digimarkkinointiin näiden oppien pohjalta.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti