Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Rasmus Jaskari

25 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Luin Pekka Ruokolaisen kirjoittaman kirjan nimeltään Brändikäsikirja. Aluksi kirjan pituus herätti minussa kysymyksiä, koska ajattelin, että voiko noin lyhyestä kirjasta oikeasti saada paljon irti ja oppia. Kirja ei kuitenkaan pettänyt, vaan vaikka se olikin lyhyempi kuin useammat kirjat, oli siinä todella paljon hyvää asiaa. Mielestäni kirjassa oli hyvin kattavasti tietoa brändin rakentamisesta ja kehittämisestä ja se herätti monia kysymyksiä brändin merkityksestä ja roolista nykypäivän liiketoiminnassa.

Yksi kirjan keskeisistä ajatuksista on, että brändi on enemmänkin kuin vain logo tai tuotemerkki. Minun ymmärtääkseni brändi on kokonaisvaltainen kokemus, joka muodostuu yrityksen arvoista, toimintatavoista, visioista ja tavoitteista. Aloin itse miettimään tätä asiaa asiakkaan näkökulmasta ja se herätti ajatuksia siitä, että brändi on oikeasti kaikki ne mielikuvat ja assosiaatiot, jotka asiakkaalla on yrityksestä. Tämä herätti ajatuksia siitä, kuinka paljon yritys voi vaikuttaa oman brändinsä muodostumiseen ja miten brändi voi tukea liiketoiminnan tavoitteita. Siksi juuri on hyvin tärkeää rakentaa oman yrityksen tai oma henkilöbrändi omien arvojen mukaisesti ja seistä niitten takana, ettei yrityksen brändi kärsi, koska se voi vaikuttaa hyvin paljon myös yleisesti liiketoimintaan. Kirjasta sain itselleni hyviä käytännön vinkkejä brändin rakentamiseen, yrityksen arvojen ja visioiden määrittämiseen, sekä brändin persoonallisuuden ja tyylin kehittämiseen.

Toinen hyvin mielenkiintoinen aihe kirjassa, joka herätti minussa paljon ajatuksia, on brändin yhteiskunnallinen vastuu. Kirja korostaa, että yrityksen brändi voi olla voimakas väline yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla ja, että yrityksen tulee olla vastuullinen ja huomioonottava yhteiskunnassa. Aloin miettimään tätä eettisten arvojen ja ekologisuuden kannalta, että voiko oikeasti jokainen yritys toimia täysin sataprosenttisesti yhteiskuntaa edistäen. Mielestäni jokainen yritys ei siihen pysty, esimerkiksi sähköntuottajat kenellä on paljon kivihiili- ja turvevoimaloita eivät millään pysty toimimaan täysin ekologisesti ja ilmastoa saastumatta. Tämä herätti ajatuksia siitä, että kuinka paljon oikeasti yritys voi brändinsä kautta edistää yhteiskunnallisia asioita ja miten brändi voi heijastaa yrityksen arvoja ja vastuullisuutta.

Lopuksi kirja myös haastaa pohtimaan brändin kestävyyttä ja muutoksen hallintaa. Miten yritys voi säilyttää brändinsä merkityksen ja pysyä relevanttina asiakkaiden mielessä, kun toimintaympäristö ja kilpailutilanne muuttuu? Rupesin ajattelemaan Coca Colan brändiä ja, että miten he ovat pystyneet pysymään niin relevantteina näinkin kauan. He ovat pystyneet luomaan sellaisen brändin, joka jää jokaisen mieleen ja varmasti melkein jokainen tällä maapallolla tietää kyseisen brändin. Heillä on juoman resepti pysynyt samana jo vuosikymmenten ajan ja he ovat antaneet tuotteen markkinoida itseään. Tämän takia brändi on kasvanut niinkin suureksi, kun se tällä hetkellä on. Brändillä on loppujen lopuksi todella suuri merkitys siinä, että menestyykö yritys vai ei.

Mielestäni kirja oli lyhyt, mutta hyvin ytimekäs ja sain siitä itselleni paljon ajatuksia ja vinkkejä, miten pidetään oma brändi relevanttina, miten sitä kehitetään ja uudistetaan ja kuinka tärkeää merkityksellisyydellä on. Tämän kirjan lukemin varmasti edesauttaa rakentamaan Bluumin brändiä.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti