Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Ilari Haakana

25 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Brändi on hyvin laaja-alainen käsite ja sitä on hankala kertoa yksiselitteisesti. Kuitenkin voisi sanoa brändin olevan käsitys kaikista kohdista yrityksessä minkä ihminen tai asiakas voi tavalla tai toisella kokea yrityksestä. Useasti logo koetaan brändiksi, mutta se ei näin kuitenkaan ole vaan se on yrityksen symboli. Muutenkin logo ainoastaan on hyvin kapea ulosanti yrityksestä.

Mitä brändi on ja kuinka se saadaan olemaan vetovoimainen ihmisiä kohtaan? Käyttäytyminen on muuttunut nykyajan ihmiskunnassa. Hyvin useat henkilöt viettävät ison osan ajastaan internetin välittömässä läheisyydessä etsiessä tietoa tuotteista tai palveluista hakukoneiden avulla. Informaatiota tuotteista ja palveluista saa nykypäivänä yhdessä päivässä niin paljon ettei iso osa näistä jää edes mieleen. Se vaikeuttaakin eri brändien esiin nousemista massan seasta ja näin ollen brändin täytyy herättää mielenkiinto asiakkaassa hyvin nopeasti. Brändin pitää olla vetovoimainen ja vedota henkilöön, joka sen näkee.

Yrityksen arvot, maine ja käyttäytyminen ovat nykyajassa iso osa siitä, miten yritys koetaan ihmisten keskuudessa. Tässä tullaankin siihen, että mielikuva syntyy kuluttajalle hyvin nopeasti ja vaikuttaa häneen niin hyvässä, kuten huonossa. Tosiasiassa sinä et viimekädessä edes voi päättää sitä, miten brändisi koetaan, sillä brändi syntyy tai jää syntymättä asiakkaan mielikuvissa. Huonon mielikuvan syntyminen ensivaikutuksesta voikin vaikuttaa isostikin siihen, ettei asiakas tule valitsemaan koskaan kyseistä tuotetta tai palvelua.  Tunteisiin vetoaminen esimerkiksi tarinoiden avulla onkin noussut isoon osaan useita yrityksiä, jolla onkin onnistuttu saavuttamaan suosiota, sekä menestystä. Yhtenä esimerkkinä esiin nostaisin Fazerin mainokset, joissa minusta näin on onnistuttu tekemään. Tällöin, kun pystytään vetoamaan tunteisiin, on viestintä brändillä ollut onnistunutta.

Helposti brändi koetaan ainoastaan useiden henkilöiden luomana tai muodostamana, mutta nykypäivänä isompaan rooliin on noussut henkilöbrändi. Henkilöbrändin meistä jokainen luo ja muodostaa itse. Oman henkilöbrändin luomisen koen itselleni melko haasteelliseksi ilman, että itselläni olisi jotain tiettyä asiaa mitä tekisin ja sen kautta muodostaisin omaa brändiäni. Kuitenkin siihen voi vaikuttaa jo pienemmillä asioilla ja muodostaa omaa henkilöbrändiä, myös yrityksessä tai vaikkapa osuuskunnassa. Osuuskunnassa onkin hyvä paikka lähteä tekemään jotain omaa juttua ja mahdollisesti tätä kautta luoda omaa polkua.

Miten brändin synnytys lähtee alusta? Yrityksen tai minun omassa tapauksessani tässä hetkessä osuuskunnan jäsenten eli omistajien täytyy kiteyttää itselleen brändin ydin. Tässä selvitetään tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus. Tämä on monesti pitkä prosessi, mutta se kannattaa tehdä omasta mielestäni hyvin ja kerralla kuntoon. Tällöin seuraava vaihe brändin kirkastuksessa on sen muotoilu. Brändin muotoilussa keskiössä ovat sen tarina, asiakaskokemus, ilme ja olemus. Tämän selkeytyessä henkilöstö pystyy antamaan asiakkaalle sen kuvan mitä he haluavat antaa ulospäin. Jos edellä mainitut eivät tulisi olemaan meidän osuuskunnassamme kirkkaina sen jäsenillä niin miten se voisi välittyä kenellekään sen ulkopuoliselle, kuten asiakkaalle. Viimeinen vaihe brändin kirkastuksessa on toteutus. Tässä vaiheessa brändi jalkautetaan asiakkaille, myynnin työkaluilla, toimipisteen, kohtaamispisteen tai alustan avulla.

Meidän osuuskunnassamme brändiä ja ilmettä on jo mietitty ja kehitetty, mutta sanoisin meidän vielä olevan brändin kirkastamisen ensimmäisessä vaiheessa eli sen ytimen kiteyttämisen vaiheessa. En ole huolissani siitä, ettemme vielä ole sen pidemmällä, sillä omasta mielestäni sille kannattaa antaa sen vaatima aika. Tällöin toivottavasti vältetään se, että joutuisimme myöhemmin palaamaan brändin alkuvaiheille muuttamaan jo tehtyjä päätöksiä tai arvoja.

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti